کد خبر: ۲۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۷
کارشناسان صنعت:
کارشناسان صنعتی معتقدند، در صورتی که تحریم‌های ایران برداشته شود، حداقل 5 سال زمان می‌برد تا این کشور صادرات گاز خود به اتحادیه اروپا را آغاز کند.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از رویترز؛کارشناسان صنعتی معتقدند که در صورتی که تحریم‌ها برداشته شود، حداقل 5 سال طول می‌کشد تا ایران صادرات گاز طبیعی به اروپا را آغاز کند.

رویترز طی گزارشی ماه گذشته نوشت، درحالی‌که روابط با ایران گرم و همچنین روابط این اتحادیه با روسیه بر سر بحران اوکراین سرد شده است، ضرورت برنامه واردات گاز طبیعی از ایران از سوی اتحادیه اروپا افزایش یافته است.

کارشناسان صنعتی در کنفرانس پاییزه گاز اروپا در لندن گفتند، در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، آغاز صادرات گاز ایران به اروپا حداقل نیم دهه زمان خواهد برد.

ماتیاس کِچِل مدیرعامل شرکت «اینرجیسا دوگال گاز» گفت، از نظر من، ایران به میزان زیاد در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری خواهد کرد و این امر حداقل 5 سال به طول خواهد انجامید.

وی افزود، مذاکرات با ایران بر سر فروش گاز نیز نیاز است که همزمان (با احداث زیرساخت‌ها) انجام خواهد شد اما 5 سال مدت زمان واقع‌بینانه‌ای برای این کار است.

تاتیانا میترووا سرپرست بخش نفت و گاز موسسه تحقیقاتی انرژی آکادمی علوم روسیه با تایید این چارچوب زمانی گفت، با توجه به شدت گرفتن تقاضای داخلی برای گاز در ایران، این امر به این معناست که صادرات کاهش خواهد یافت.

وی افزود، اگر تمام محدودیت‌ها برداشته شود و رشد اقتصادی داخلی ایران شروع شود، این کشور برای مصرف داخلی خود به گاز بیشتری احتیاج دارد و ما شاهد وضعیت مشابهی مانند مصر خواهیم بود که صادرات آن به وسیله نیازهای داخلی محدود خواهد شد.

به نوشته این گزارش، همچنین ممکن است که ایران بیش از سرمایه‌گذاری برای احداث زیرساخـت‌های خط لوله، بر تولید گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) متمرکز شود.

آشوتوش شاستری مدیر «اینراسترات کانسالتینگ» مرکز مشاوره‌ در مورد استراتژی انرژی مستقر در لندن نیز گفت، برای ایران انجام هر دو مورد، احداث خط لوله و تمرکز بر ال‌ان‌جی، بسیار دشوار خواهد بود. از میان تامین گاز اروپا یا آسیای میانه، احساس من این است که در صورت فراهم کردن شرایط مایع‌سازی گاز، ایران تمایل بیشتری به سوی تامین ال‌ان‌جی آسیا را دارد.

انتهای پیام/
برچسب ها: صادرات ، گاز ، اروپا
نام:
ایمیل:
* نظر: