کد خبر: ۲۸۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹
با رشدی 25 درصدی
بورس تهران با رشدی 25 درصدی طی یک ماه گذشته به سوداورترین بورس جهان تبدیل شد .
شاخص بورس تهران در هفته ای که گذشت  با رشدی سه هزار و 800 واحدی نسبت به هفته ماقبل به 77 هزار و 497 رسید ،رشدی  که بورس تهران را به سوداور ترین بورس جهان طی یک ماه گذشته تبدیل کرد.

نشریه بیزنس اینسایدر آمریکا با اشاره به رشد 25 درصدی بورس تهران در ماه ژانویه نوشت: فقط یک نقطه در دنیا باقی مانده است که می توان با سرمایه گذاری در آن جلوی آب رفتن دارایی ها و متحمل شدن زیان های مالی را گرفت و آن بورس تهران است.

حتی اگر وضع اقتصادی دنیا آشفته هم نبود و بورس تهران تنها در طی یک ماه گذشته 25 درصد رشد نمی کرد، باز هم می شد ادعا کرد که ایران همچنان تنها مکان رشد عظیم اقتصادی در جهان است.

این نشریه می افزاید : فرصت موجود در بورس ایران هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی یک فرصت منحصر بفرد تاریخی است و این وضع به سرعت سپری نخواهد شد. دهه ها رشد در انتظار این ملت تحصیلکرده، مستقل از نظر منابع انرژی و متمرکز بر کارآفرینی است که در عین حال جزیره ثبات در خاورمیانه نیز به شمار می رود.

در پایان روز کاری  چهارشنبه یک هزار خریدار در 742 هزار دفعه معاملات خود را به سرانجام رساندند آماری که نسبت به  هفته قبل 21 درصد افزیش داشت.

در هفته ای که گذشت بیش از 13/8 میلیارد سهم به ارزش 27 هزار و 800 میلیارد ریال مورد معامله سرمایه گذاران قرارگرفت و ارزش معاملات نسبت به هفته های قبل 37 درصد افزایش نشان می دهد.

ارزش متوسط معاملات  روزانه طی این هفته  5 هزار 560 میلیارد ریال بود و  بازار از نظر نقد شوندگی در وضع بهتری قرار داشت و به این ترتیب  ارزش بازار در پایان هفته به رقم 332 هزار میلیارد تومان رسید.

*  یکه تازی سهامداران حقیقی 

روح بخش سخنگوی شرکت بورس اوراق بهادار تهران  می گوید : با بررسی معاملات حقیقی و حقوقی نشان می دهد که اشخاص حقیقی  69 درصد خرید ها را در این هفته  به خود اختصاص دادند و  در مقابل 56 درصد فروش ها را نیز انجام دادند طی این هفته  3 هزار میلیارد ریال از مالکیت اشخاص حقوقی در بازار کاسته و به اشخاص حقیقی افزوده شده است.

وی می افزاید: شاخص صنعت بیانگر این است که از 35 صنعت در بورس تهران 32 صنعت با افزایش شاخص روبرو بوده و 3 صنعت با کاهش شاخص روبرو است.

سخنگوی شرکت بورس  با اشاره به سهم بخشهای مختلف از افزایش ارزش سهام در هفته گذشته می گوید:‌  سهام  بانکی با 24 درصد ، خودرویی 16 درصد، محصولات پتروشیمی  8درصد بیشترین ارزش معاملات یعنی 48 درصد را دراختیار داشته است.

روح بخش با اشاره به رشد 5 درصدی شاخص بورس در هفته ای که گذشت معتقد است: در هفته پیش رو  بازار از نظر معاملات پررونق خواهد بود و از نظر حرکت به سمت بازار متعادل تری حرکت می کنیم.

*  توصیه به علاقمندان حضور به بازارسرمایه
سخنگوی بازار بورس ‌ به خریدان توصیه کرد  ؛حتماً با مطالعه اقدام به خرید سهام کنند و درخرید سهام تعجیل نکنند از نظرات کارشناسان استفاده کنند و بر اساس  مطالعه انجام دهند و با فرهنگ معامله در بورس آشنا باشند.

شرکت در  دوره های آموزشی استفاده از سبد سهام و پرهیز از  خرید تک سهم برای کاهش  ریسک پذیری از دیگر توصیه های روح بخش به سهامداران تازه وارد بورس است.

وی  می گوید: افراد فاقد تخصص های مالی هم می توانند با خرید  اوراق بدهی ، اوراق مشارکت انواع صکوک در بازار  با  ریسک کمتر  اوراق در آمد ثابت خریداری کنند همچنین این دسته از علاقمندان فعالیت در بازار سرمایه  می توانند از صندوق های سرمایه گذاری نیز استفاده کنند ، این صندوقها با مدیریت حرفه ای خدمات را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد تا به روش غیر مستقیم در بازار حضور داشته باشند.

*سازو کارهای جدید بازار سرمایه 
رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در هفته ای که گذشت به تشریح ابعاد مختلف تحولات هفته ای اخیر بازار سرمایه پرداخت .

اشنایی سرمایه گذاران با ریسک های سرمایه گذاری بعد از دو سال زیان دهی، ضرورت ایجاد زیرساخت های لازم برای حضور سرمایه گذاران خارجی، کاهش زمان صدور کدمعاملاتی به زیر یک هفته ، عضویت در ایسکو در اینده نزیک و  تشکیل صندوق مشترک با عمان برای تسریع در جذب سرمایه گذاران خارجی در بورس ایران از مهمترین ویژگی ها و برنامه های سازمان بورس اوراق بهادار برای رونق بخشی هر چه بیشتر  به بازار سرمایه بود که فطانت بر ان تاکید کرد.

*بازگشایی نمادهای متوقف شده

عضو شورای عالی بورس وعده داد تا یک هفته اینده تمامی نمادهای متوقف شده بورس بازگشایی خواهد شد.

وی بازنگری در قانون بازار اوراق بهادار و  اصلاح قانون تجارت را از مهمترین اولویتهای بازار سرمایه برای منطبق کردن سازو کارهای قانونی با شرایط روز بازار سرمایه عنوان کرد و افزود: یکی از الزمات راه اندازی بازار مشتقه ارزی مشخص بودن قیمت در آینده است از همین رو جمع بندی ها حاکی از این است که راه اندازی این بازار به زمان تک نرخی شدن ارز موکول شود. البته با فرض عدم تک نرخی شدن هم امکان راه اندازی این بازار وجود دارد اما کار بسیار پیچیده ای است.

*ایجاد صندوق های جسورانه 
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به آماده شدن دستور العمل، اساسنامه و امیدنامه صندوق های جسورانه گفت: تاکنون صندوق های سرمایه گذاری مشترک به عموم واگذار می شد که امکان خرید و فروش داشتند اما در صندوق های جسورانه عرضه عام وجود ندارد و عرضه ها خصوصی تر است و کسانی که به حجم قیمت و یونیت های این صندوق ها 
آگاهی بیشتری دارند، می توانند وارد شوند.

وی با بیان اینکه برای ورود به اقتصاد دانش بنیان این صندوق ها کارکرد موثری دارند، گفت: راه اندازی این صندوق برای کارهای نو و دانش بنیان است که هم اکنون تقاضای زیادی برای راه اندازی این صندوق ها وجود دارد که به سرعت به این درخواست ها پاسخ داده می شود به عبارتی از همین امروز امکان راه اندازی صندوق های جسورانه با نخستین تقاضای رسمی وجود دارد.

*رشد 23 درصدی شاخص بورس در سالجاری
رییس سازمان بورس با اشاره به رشد 23 درصدی شاخص بورس از ابتدای امسال تاکنون گفت: ارزش کل بازار(بورس و فرابورس) به 4 میلیون و 200 هزار میلیارد ریال، معادل 120میلیارد دلار رسیده است.

در بخش سرمایه‌گذاران خارجی حجم معاملات روزانه انجام شده ازجانب آنها به 2 میلیارد و 400 میلیون تومان بود که حجم کل معاملات موجود نزد سرمایه‌گذاران خارجی که کد مشخصی برای آنها صادر شده است به 120 میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود : از لحاظ حجم تامین مالی تاکنون حجم افزایش سرمایه شرکت‌ها به 21 هزار میلیارد تومان رسیده که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال به 30 هزار میلیارد تومان برسد.

رئیس سازمان بورس از ابلاغ دستورالعمل اوراق جدید رهنی خبر داد و گفت: بانک مرکزی درصدد است تا 300 میلیارد تومان از طریق اوراق رهنی در بازار سرمایه عرضه کند.

*فرجام بورس بعد از برجام 
کارشناسان براین باورند که بورس تهران با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها دوباره به دوران رونق خود برگشته است و رکورد شکنی‌های جدیدی را تجربه می کند. 

افزایش قیمت سهام شرکتها و رشد تقاضا در بورس تهران موجب شده است که نقدینگی جدیدی وارد بازار سهام شود و صف های میلیونی خرید در مقابل شرکتها شکل می گیرد و بورس تهران بازدهی های خیره کننده ای را تجربه کند. 

اما بخش مهمی از این رشد تابع تحولات بنیادی و رونق اقتصادی نیست بلکه نتیجه حذف فشارهای اقتصادی و کاهش هزینه تحریم هاست که طبعا سود شرکت ها را بیشتر می کند.
هنوز اثر لغو تحریم ها در شرکت‌های بورسی نمایان نشده  است و مشکلات اقتصاد جهانی و  افت  قیمت نفت دیده می شود که نگرانی از روند هیجانی را بیشتر می کند. 

البته چشم انداز خوبی هم  از تحولات بنیادی و پایه ای در فعالیت شرکت های بورس وجود دارد که رشد شاخص بورس و سودآوری بیشتر شرکت ها را با توجیه اقتصاد همراه می کند و  برآیند همه این روندها علامت مثبت برای رشد اقتصادی ایران است.

* برجام و توصیه هایی به سهامداران
تحلیگران بازار سرمایه براین باورند که در دوره برجام بورس ایران می تواند با تکیه بر تحولات بنیادین رو به رشد باشد و چشم انداز بازار سهام مثبت و امیدوار کننده است اما به سرمایه گذاران به ویژه تازه واردها توصیه می شود از رفتارهای هیجانی پرهیز کنند.

با لغو تحریم ها و ایجاد فضای مطمئن برای سرمایه گذاران در بازار سهام ؛ سودآوری نیز بیشتر می شود اما سود و موفقیت نصیب کسانی است که با هوش مالی و اطلاعات کافی و  بهنگام وارد داد و ستد شوند.

این امر مستلزم نگاه بلند مدت  سرمایه گذاران به بازار سهام است چون در کوتاه مدت نوسان وجود دارد ، در بلندمدت معمولا مولفه های کلان اقتصادی بهبود می یابد و بازار سرمایه نیز در این فضا همگرایی خواهد داشت ، شاخص های اقتصادی هم رو به بهبود است بنابراین سودآوری هم افزایش خواهد داشت.

* ضرورت توسعه بورس در مقابل بانک محوری 
یکی از معیارهای رونق تولید ، افزایش نقش بورس در تامین مالی و کاهش بانک محوری اقتصاد است  و اگر می خواهیم اهداف سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی تحقق یابد ، باید همه تلاش کنند ، بورس به مرحله پیشرفت پایدار برسد که نتیجه طبیعی آن هم رونق جذب سرمایه مردم و ایجاد تقاضا برای نیروی کار یا حمایت از کار ایرانی خواهد بود.

بورس ؛ علمی ترین  و شفاف ترین بستر برای " کشف قیمت های واقعی و اقتصادی" است چون ارتباط و همبستگی مستقیم با هزینه ها و قیمت های تمام شده تولید دارد و هر اندازه بازارهای رقیب آن تضعیف شود ، بورس هم رونق می گیرد و نتیجه طبیعی آن هم رونق تولید و تحقق اهداق نامگذاری سال است.

در آن صورت می توان زنجیره ای از دستاوردهای واقعی را در همه بازارهای تولید و کالا تا بازار کار (اشتغال) شاهد بود.

تحلیگران ، شاخص های بورس را نشانه تحولات اقتصادی می دانند و بورس تهران فقط یک بازار دادو ستد سهام نیست بلکه شاخص رونق و موقعیت های اقتصادی کشور در دیگر بازارهای اقتصادی مانندکالا و پول هم است که امیدواریم بورس تهران امسال با رونق سرمایه گذاری و تولید نیز همراه شود.

بورس ایران امروزه امن ترین و جذاب ترین و پربازه ترین بازار برای سرمایه گذاری و خرید سهام در منطقه و جهان است و باید به قطب  "بورس داری اسلامی ایران" در جهان تبدیل شویم.
باید تا فراگیر شدن بورس کشور در میان همه جمعیت  و خانوارهای ایرانی، توسعه بازار خارجی بورس تهران و حضور سازنده خارجی ها در بازار سرمایه کشورمان بیشتر تلاش کنیم.

بازار سرمایه کشور در حال حاضر شامل بورس اوراق بهادار، بورس کالا ، بورس انرژی و فرابورس است.

هدف نهایی و غایی از فعالیت های بورس کمک به ایجاد شفافیت در اقتصاد، هدایت پس اندازهای مردمی به سمت تولید و افزایش رقابت است و باید تلاش کنیم بازار سرمایه به مهم ترین و اصلی ترین بازار تامین مالی باشد.

توسعه عمودی (گسترش عمق بازار و کیفیت فعالیت ها ) و توسعه افقی ( گسترش وسعت و دسترسی جغرافیایی و مجازی )  بورس  مهم است و باید هدف گذاری  حضور هزار شرکت در بورس در برنامه ششم تحقق یابد.

خوشبختانه بازار سرمایه ایران با حضور بیش از  45 نوع صنعت به یکی از متنوع ترین بازارها برای تامین مالی شرکت ها تبدیل شده است.

منبع:واحد مرکزی خبر
نام:
ایمیل:
* نظر: