کد خبر: ۲۸۶۶۰
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۸
اهمیت میوه‌ی شب نوروز اگر از اسکناس تانخورده‌ی دم سفره‌ی هفت‌سین کمتر نباشد، بیشتر نیست. مهمانانی که می‌آیند و می‌روند، یا چای نصیب‌شان می‌شود یا چند تایی خیار، سیب، پرتقال و... . دست آخر هم کوچک‌ترها اسکناس تانخورده‌ را می‌گیرند و تا دم در هزار بار برای آینده‌ی پر از شکلات‌شان برنامه می‌چینند.

به گزارش تجارت، اهالی اصناف و روسایشان هر سال، دمادم نوروز که می‌شود، برای سبد میوه‌ی مردم در اولین روزهای فروردین دنیایی برنامه می‌چینند تا جلوی قاچاق را بگیرند، از موجودی بالای انبارهایشان بگویند و این‌که، هیچ‌کس حق گران‌کردن بی‌جهت میوه‌هایش را ندارد.
یکی از همین کسانی که تاکید کرده، در بازار شب عید امسال، مشکل کمبود میوه وجود نخواهد داشت، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی  است که در حاشیه جلسه هیات دولت در مورد واردات بی‌رویه میوه گفت: هیچ مشکلی نیست. میوه‌ها از نیاز شب عید نیز زیادتر است و ما نگران هستیم که سیب و پرتقال در دست تولیدکننده مانده است.
او البته از کنترل مرزها نگران است و می‌گوید؛ مسئولان کنترل مرز باید از واردات میوه جلوگیری کنند. حجتی این را هم گفت که، درباره‌ی بعضی اقلام خوراکی از جمله میوه و پیاز هیچ کمبودی وجود ندارد.
معاون نظارت و بازرسی اتاق اصناف تهران هم از دست میوه‌های قاچاق در عذاب است و می‌گوید:‌ میوه‌های قاچاق، شبانه به میادین میوه‌وتره‌بار وارد می‌شوند که بازرسان اصناف وظیفه رصد و نظارت بر درهای ورودی میادین را ندارند و ارگان‌های مربوطه باید در این زمینه اقدام کنند.
حسین درودیان در گفت‌وگو با‌ ایسنا، اظهار کرد: معمولا بازرسان ما در سطح عرضه و در میدان میوه‌وتره‌بار مراقبت و بازرسی کامل را انجام می‌دهند و با توجه به اینکه در هفته‌های پایانی سال قرار داریم امکان دارد ورود میوه‌های قاچاق به میادین افزایش یابد.
وی افزود: در اسفند ماه معمولا در میان میوه‌های قاچاق شاهد ورود مرکبات پرمصرف ایام عید مثل پرتقال هستیم که باید نظارت‌های لازم در این زمینه افزایش یابد.
درودیان در عین حال بیان کرد: مراکز و سازمان‌های مربوطه باید به صورت جدی‌تری به این حوزه وارد شوند و بر درهای ورودی میادین نظارت کامل داشته باشند.
معاون نظارت و بازرسی اتاق اصناف تهران با بیان اینکه میوه‌های قاچاق معمولا از مرزهای غربی یا پاکستان توسط اتوبوس و کامیون‌ به کشور وارد می‌شوند، تاکید کرد: موضوع مهم این است که در بحث میوه باید همکاری چند ارگان وجود داشته باشد که چندان همکاری لازم در این زمینه وجود ندارد.
وی همچنین در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: با توجه به اینکه میوه از اقلام فاسدشدنی است و معمولا اجناس قاچاق به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی داده می‌شود در مورد میوه که فاسدشدنی است باید میوه‌هایی که به لحاظ بهداشتی مشکلی ندارند سریع به سازمان اموال تملیکی داده شوند تا پیش از فاسد شدن عرضه شود و به دست مصرف کنندگان برسند.
درودیان در عین حال بیان کرد: نظارت‌هایمان را کامل کردیم و گشت مشترکی نیز با سازمان تعزیرات حکومتی داریم که البته تقاضا کردیم میزان گشت‌ها نیز افزایش یابد.وی با بیان اینکه قاچاق نارنگی از پاکستان و سیر از چین در میان اقلام قاچاق بیشتر به چشم می خورد، گفت: به دلیل سود بالای نارنگی و سیر شاهد قاچاق این دو محصول هستیم؛ به عنوان مثال سیر، سر مرز کیلویی 7000 تومان قیمت دارد اما در بازار مصرف 20 هزار تومان عرضه می‌شود که با این اختلاف قیمت، طبیعی است قاچاقچی به این کار ترغیب شود.
معاون نظارت و بازرسی اتاق اصناف تهران با بیان اینکه بازرسان ما در سطح عرضه و فروش نظارت‌های لازم را انجام می‌دهند، عنوان کرد: معمولا برای ایام عید، ماه مبارک رمضان و آغاز سال تحصیلی که میزان مصرف برخی اقلام افزایش می‌یابد نظارت و تعداد بازرسی ها هم بیشتر می‌شود.
رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار  هم نگران کنترل بازار است. او از قاچاق میوه از بازارچه‌های مرزی و با تخلف برخی ماموران خبر داده و گفت:پرونده های قاچاق کمتر از یک میلیون تومان اصلاً تشکیل نمی‌شود و فرد زمانی که سود و منفعت را می‌بیند مجدد دست به این کار می‌زند.
به گزارش دانشجو، حسین مهاجران  درباره واردات اخیر میوه های خارجی به کشور گفت: هنوز پرونده میوه‌های قاچاق به کشور بسته نشده است و واردات میوه به صورت رسمی و قاچاق از مرزهای کشور صورت می‌گیرد.
  وی در پاسخ به این سوال که چگونه این حجم میوه به کشور به صورت قاچاق وارد می شود افزود: بازارچه های مرزی سهمیه ای برای ورود میوه دارند و باید در همان استان مصرف شود. اما به صورت تریلی به میدان بار و از میدان در مغازه ها وارد می شود.مهاجران اظهار داشت: پرونده های قاچاق کمتر از یک میلیون تومان اصلاً تشکیل نمی‌شود و فرد زمانی که سود و منفعت را می‌بیند مجدد دست به این کار می زند. واردات قاچاق از هوا که نیست. گاهی نظارت صورت نمی گیرد، گاهی هم ماموران خلاف می کنند. وی با بیان اینکه به وزارت صنعت اطلاع رسانی کرده ایم و گفتیم که میوه های قاچاق مجدداً در حال ورود به کشور است گفت: برخورد با میوه های قاچاق در میادین میوه و تره بار بر عهده بازرسان اصناف است که برخورد انجام می شود. اما زمانی که یک واحدی این میوه ها را داخل وانت می گذارد و روی آن میوه دیگری می‌چیند بازرس نمی‌تواند تک تک وانت‌ها را بازرسی کند. وظیفه مسئولان است که مقابل قاچاق را بگیرند، ما تنها اطلاع رسانی می‌کنیم.
وی تأکید کرد: در حالی میوه های قاچاق وارد می شود که انواع پرتق ال، نارنگی بندرعباس، سیرهمدان، لیموترش ذزفول در بازار موجود است و حتی در برخی اقلام طعم و مزه محصولات کشاورزی کشورمان بسیار بهتر از سایر کشورهاست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار