کد خبر: ۲۸۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۴
رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور در پاسخ به تجارت مطرح کرد:
رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور وپایتخت با اشاره به اینکه با اجرای طرح لیزینگ مسکن در کشور مخالف هستم گفت:اینجانب شخصا به تاثیرگذاری اجرای طرح لیزینگ مسکن بر خارج شدن بازار مسکن از رکود اعتقاد ندارم.
 وی در پاسخ به سوال روزنامه تجارت که با توجه به گفته‌های معاون بانک مرکزی مبنی بر اجرای طرح لیزینگ مسکن در خرداد سال آینده مطرح شده بود درباره تاثیرگذاری اجرای این طرح بربازار مسکن گفت: مشاوران املاک کشور به طورصددرصد با اجرای طرح لیزینگ مسکن در کشور مخالف هستند واینجانب هم اعتقادی به تاثیرگذاری مثبت اجرای این طرح بربازار مسکن ندارم.
وی افزود:اجرای طرح لیزینگ مسکن درجهت تامین منافع بعضی از بانکهای کشور وشرکت‌های واسطه گر در این طرح است وبرای مردم هیچ سودی ندارد.
عقبایی گفت:وقتی بانک اعلام می کند که در طرح لیزینگ مسکن پنج درصد کارمزد دریافت می کند تا اقساط این طرح را تضمین کند مشخص می شود که اجرای این طرح جز دلالی وواسطه گری بانکی هیچ سودی برای بازار مسکن نخواهد داشت.
وی تصریح کرد: اجرای طرح لیزینگ مسکن فقط به سود کارگزار لیزینگ وبانکها خواهد بود ومردم در اجرای این طرح مسکنی قطعا اگر سرمایه گذاری کنند ضررخواهند کرد.
وی از بانک‌ها خواست تا به جای اجرای طرح لیزینگ مسکن فکری اساسی به حال تسهیلات حوزه مسکن بکنند به طوری که یا نرخ بهره بانکی وام‌های مسکن را کاهش دهند ویا میزان تسهیلات بانکی حوزه مسکن را طوری تعیین کنند تا مردم قدرت خرید بیشتری را در بخش مسکن داشته باشند.
رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دریافت کدرهگیری در معاملات مسکن ضریب امنیت معاملات را افزایش می دهد گفت: سازمانها،نهادها وارگانهای مختلف در حوزه مسکن باید به سامانه دریافت کدرهگیری متصل شوند.
وی افزود: مصوبه دریافت کد رهگیری معاملات مسکن هیات وزیران در سال 1387 تصویب کرد وبر اساس این مصوبه مقرر شده است کلیه معاملات مسکن که در دفاتر مشاوران املاک تنظیم می‌شود باید کد رهگیری داشته باشد.
 وی گفت: وقتی یک ملک یا واحد مسکونی معامله می‌شود باید وضعیت آن از قبیل برق، آب، گاز، متراژ و سایر موارد آن مشخص شود تا دغدغه ای برای دوطرف معامله اعم از خریدار وفروشنده رخ ندهد.
 رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور اشاره ای هم به درج  اخباری مبنی بر لغو کد رهگیری طی روزهای اخیر در رسانه داشت و گفت: منظور دیوان عدالت اداری این بوده است که سازمان امور مالیاتی الزامی برای دریافت کد رهگیری ندارد ولذا آنها اعلام کردند که ما به هیچ‌وجه نگفتیم کد رهگیری معاملات املاک لغو شده است.
عقبایی افزود:مشاوران املاک کشور موظف هستند در تمام معاملات خود کد رهگیری را از سامانه املاک دریافت وبرای انجام این امور حق هیچ گونه دریافت وجهی از خریدار وفروشندگان را ندارند که اگر در مشاور املاکی چنین اتفاق رخ دهد یک تخلف صنفی به وقوع پیوسته است.
وی اشاره ای هم به برگزاری سومین نمایشگاه بین‌المللی املاک و مستغلات با حضور 18 کشور خارجی در محل نمایشگاههای دائمی تهران داشت وافزود:   این نمایشگاه بزرگترین نمایشگاه حوزه املاک مسکن در منطقه خاورمیانه از سال 2011 به بعد است و110 غرفه دراین نمایشگاه وجود دارد.
وی یکی از اهداف مهم برگزاری چنین نمایشگاهی را خروج بازار مسکن داخلی از رکود عنوان کرد وگفت:سرمایه گذاران خارجی که در این نمایشگاه حضور دارند را برای خرید ملک وواحد مسکونی در ایران ترغیب کرده ایم تا آنها سرمایه‌های خود را در بخش مسکن کشور هم سرمایه گذاری کنند.
رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور اشاره ای هم به آمار معاملات املاک از مهرماه سال جاری تاکنون داشت وافزود: در مهرماه سال جاری 77 هزار و 453 قرارداد خرید و فروش به ثبت رسیده است ودر آبان‌ماه 81 هزار و 200 قرارداد به امضا رسید.
در آذرماه 85 هزار و 118 قرارداد داشتیم و در دی‌ماه تعداد قراردادهای خرید و فروش 107 هزار و 738 مورد بود و در بهمن‌ماه به 106 هزار و 496 قرارداد خرید و فروش رسیدیم.
وی گفت: آمارنشان می‌دهد که از مهرماه تا بهمن‌ماه سیر معاملات مسکن صعودی بوده است اما این به معنای شکستن یخ‌های رکود مسکن نیست.
وی درباره پیش بینی خود از زمان رونق گیری بازار مسکن درسال آینده گفت: در تابستان سال 95 شاهد افزایش معاملات مسکن خواهیم بود ولی خیز دوم خروج بازار مسکن از رکود را در شش ماهه دوم سال آینده شاهد خواهیم بود.

مصاحبه از : احمدرضا صباغي
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار