کد خبر: ۲۹۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۲
معاون سیاسی وزیرکشور دردولت اصلاحات گفت: مردم درانتخابات هفتم اسفند نشان دادند که به اعتدال علاقه مند هستند و در مسیر اجماع نخبگان و بهبود اوضاع معیشتی خود گام برداشتند و رایشان را به صندوق ریختند.
مرتضی مبلغ روز چهارشنبه در نشستی با عنوان 'تحلیلی بر نتایج انتخابات مجلس دهم' در محل دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد که احمد توکلی نماینده مجلس نیز درآن حضور داشت افزود: می توان دستاوردهای انتخابات اخیر را در دو حوزه سلبی و ایجابی تقسیم بندی کرد.
معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات گفت:انتخابات زیرساختی ترین نهاد نظام جمهوری اسلامی ایران است زیرا آزادی، استقلال و مردمسالاری از این طریق بدست می آید.
وی ادامه داد: عده ای در کشور وجود داشتند که علاقه ای به رای مردم نداشتند و از همان ابتدای انقلاب نیز این موضوع را مطرح کرده بودند.
این فعال اصلاح طلب گفت: مشکل از زمانی شروع شد که این تفکر در قدرت نفوذ پیدا کرد و باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی شد.
وی افزود: باید به این موضوع اشاره کرد که چه کسانی مقاومتهایی کردند که این رقابت شکل بگیرد. مردم با رای خود یک نه بزرگ به غوغاسالاری، افراطگری و بداخلاقی نشان دادند.
مبلغ ادامه داد: برخی از رسانه ها از اموال عمومی استفاده می کنند و به صورت گسترده به بداخلاقی می پردازند، در همین انتخابات برخی از این رسانه ها به اتهام افکنی گسترده پرداختند.
معاون سیاسی وزیرکشور دردولت اصلاحات گفت: مردم ممکن است یک بار فریب بخورند اما این فریب پایدار نیست و در یک زمان به آن واکنش نشان می دهند، رای مردم یک نه بزرگ به مخالفین برجام بود، مردم با یک آرامش خاص در انتخابات شرکت کردند و این موضوع بسیار حائز اهمیت است.
مبلغ ادامه داد: باید دو جریان سیاسی کشور در قالب احزاب قدرتمند فعالیت خود را دنبال کنند اما متاسفانه احزاب قدری در کشور وجود ندارد.
وی گفت: رانتهای سیاسی گسترده و حضور مستمر یک جریان در قدرت و برخورداری از امکانات گسترده باعث می شود شرایط سیاسی مناسبی بر کشور حاکم نشود.
این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: هر دو جریان کشور در معرض جریانهای افراطی قرار دارند و باید در این زمینه نیز اقدامات پیشگیرانه مناسب انجام شود.
وی گفت: توقع بود که یک مرتبه یکی از برادران اصولگرا نسبت به برخی از تخریبها و بداخلاقیها واکنش نشان بدهند.

احمد توکلی نیز دراین نشست گفت: نتیجه رد صلاحیتهای گسترده و لیستی رای دادن این می شود که مجلس آینده کارآمدی کمتری نسبت به مجلس فعلی خواهد داشت.
نماینده مردم تهران در مجلس نهم اظهارداشت: با اینکه رد صلاحیت زیاد شد و عنوان می شد که رقابتی شکل نمی گیرد اما انتخابات به صورت رقابتی دنبال شد. ممکن است برخی از رد صلاحیتها بر اساس اطلاعات غلط و برخی بر اساس منطق شکل گرفته باشد.
وی ادامه داد: وقتی رهبری ازهمه مخالفان دعوت می کنند، یعنی از نتیجه انتخابات ناراحت و نگران نیستند و از نتیجه به وجود آمده تحت هر شرایطی دفاع می کنند.
این نماینده مجلس گفت: وقتی مردم با این هدف پای صندوق می آیند نسبت به اصلاح و تغییر در جامعه امیدوار هستند.
او گفت: در وضعیت پرتنش منطقه، یک انتخابات قانونمند و منظم برگزار شد و این موضوع اثر بسیار مثبتی در حوزه ثبات سیاسی کشور می گذارد، وقتی مشارکت بالا می رود نشان می دهد دشمنان به هدف خود نرسیده اند.
توکلی در ادامه این نشست اظهار کرد: روحیه نفی اجازه نمی دهد دو جریان فعال کشور به یکدیگر نزدیک شوند. نماینده خوب به دنبال وعده های انتخاباتی خود می رود اما فقدان حزب باعث می شود احساس نمایندگی آنها دچار اشکال شود و از مسیر اصلی نمایندگی خود خارج شوند.
وی افزود: در مجلس ششم آقای هاشمی رفسنجانی نامزد بود، نفر سی ام لیست انتخابات شد و انصراف داد.
این نماینده مجلس ادامه داد: رفتارهای تند توسط هر دو جریان رخ داده ولی نباید یک رفتار را به پای تمام جریان گذاشت، باید جناحها به یکدیگر کمک کنند تا کشور به بهترین شکل ممکن اداره شود.
وی افزود: معتقد بودم که ادامه صدارت رئیس جمهوری قبلی در دوره دوم دولت ایشان یک روز هم مضر بود.
نماینده مردم تهران در مجلس نهم شورای اسلامی همچنین توجه به مستضعفان را در دوره نخست وزیری مهندس میرحسین موسوی بسیار زیاد توصیف و بیان کرد: رانت شکل گرفته از مجلس ششم نشات پیدا کرد زیرا عملکرد مجلس ششم با تمامی مجالس متفاوت بود.
وی گفت: در انتخابات فعلی برای تایید صلاحیت بسیاری از اصلاح طلبان تلاش کردم، در مجلس هشتم و نهم نیز من به یکی از اصلاح طلبان در نماز اقتدا می کردم و اینگونه نیست که فاصله من با اصلاح طلبان زیاد باشد هرچند ممکن است آنها از آزادی سخن بگویند و ما از عدالت.
توکلی افزود: نظارت شورای نگهبان از مجلس ششم به بعد بیشتر شد و بعد از فتنه 88 بالا گرفت هرچند این موضوع از لحاظی قابل قبول است و از نظری نیز ممکن است انتقاداتی به آن وارد باشد.
وی ادامه داد: قطعا درون جریان اصلاح طلبی افرادی متدین به انقلاب و نظام وجود دارند اما برخی نیز در این جریان طرفدار سکولاریسم هستند.
او گفت: به دلیل اینکه این جریان نسبت به برخی از بخشهای خود تبری نمی جوید در جریان اصلاح طلبی جای نمی گیرم و خاستگاه اصلی خود را اصولگرایی می دانم.
وی افزود: در دفاع از رای مردم، تحول و آزادی اصلاح طلب هستم، شاید اگر حال بهتری داشتم قطعا در انتخابات بیشتر دخالت می کردم و شاید اتفاقات بهتری رقم می خورد.
توکلی ادامه داد: در تهران کسی نمی تواند خارج از لیست رای بیاورد و اصلا فرصت نمی کند خودش را به مردم معرفی کند، به همین دلیل با تمام انتقاداتی که نسبت به برخی از افراد این جریان داشتم در جریان اصولگرایی جای گرفتم.
احمد توکلی در انتخابات هفتم اسفند 94 از راهیابی به مجلس بازماند.
نام:
ایمیل:
* نظر: