کد خبر: ۲۹۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷
نهاوندیان در دیدارِ وزیر خارجه انگلیس:
رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان خطاب، به وزیر خارجه انگلیس گفت: انتظار رهبری و مردم ایران ازدولتها و کشورهای علاقه مند به توسعه روابط تجاری و هیات هایی که برای توافق وگسترش روابط اقتصادی به ایران می آینداقدامات عملی است که تاثیری مستقیم و عینی در اقتصاد ایران داشته باشد.
محمد نهاوندیان که برای شرکت در اجلاس اقتصاد ایران به لندن رفته است، با فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس دیدار و گفت و گو کرد.
وی ضمن مثبت خواندن نتایج توافق هسته ای میان ایران و 1+5 در توسعه روابط دو کشور گفت: تعامل سازنده به عنوان اصلی ترین راهبرد سیاست خارجی ایران فصل جدیدی را در همکاری با سایر کشورها ایجاد کرده و برجام می تواند به عنوان بزرگ ترین دستاورد این سیاست قلمداد شود.
رئیس دفتر رئیس جمهوری با ناکارآمد خواندن سیاست تحریم افزود: تحریم های اعمال شده علیه ایران در عین ظالمانه بودن، ناکارآمدی خود را در مدتی که ایجاد شد، به خوبی نشان داد و از این اتفاق همه طرفهای درگیر متضرر شدند.
نهاوندیان با اشاره به ظرفیت های ایجاد شده برای توسعه روابط دو کشور بعد از برجام گفت: انتظار از دولتها و بخصوص آنهایی که در مذاکرات و توافق انجام شده نقش جدی داشته اند، این است که بعد از اجرایی شدن برجام و برداشته شدن تحریمها زمینه های فعالیتهای بانکی و تبادلات تجاری موسسه های مالی و بانکها را فراهم کنند.
وی روند طی شده در مذاکرات هسته ای و نقش اراده سیاسی مذاکره کنندگان در به موفقیت رسیدن مذاکرات را یادآور شد و افزود: توسعه روابط اقتصادی نیز احتیاج به اراده اقتصادی دارد و توسعه روابط با کلید سیاست به نتیجه نخواهد رسید، کلید اقتصاد می تواند قفل توسعه روابط دو کشور را باز کند.
رئیس دفتر رئیس جمهوری، تجربه تاریخی ملت ایران از روابط با سایر کشورها را خاطرنشان ساخت و گفت: امروز مردم ایران حاضر نیستند به هیچ عنوان از استقلالی که در سایه تلاش و مقاومت در برابر فشارها و تحریم ها بدست آورده اند، دست بکشند. این موضوعی است که در مساله هسته ای به وضوح برای همه مشخص و روشن شد که از حقوق و استقلال خود عقب نشینی نخواهند کرد و همه در روابط خود با ایران باید این مولفه را در نظر داشته باشند.

** آمادگی برای انجام اقدامات عملی به منظور گسترش همکاری ها

وزیر خارجه انگلیس نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از برداشته شدن تحریم ها و با مثبت ارزیابی کردن مسیر جدید روابط دو کشور از علاقه مندی لندن برای توسعه روابط همه جانبه در همه زمینه ها با ایران خبر داد و گفت: این کشور علاقه مند است هرچه سریع تر در زمینه گسترش روابط دو کشور اقدامات عملی انجام دهد و برای توسعه روابط اقتصادی با ایران تلاش کرده و فصل جدیدی را در روابط با ایران رقم بزنیم.
فیلیپ هاموند ضمن تشریح برنامه های کشورش در توسعه روابط تجاری با ایران، اظهار امیدواری کرد هرچه زودتر مشکلات اندکی که در خصوص روابط مالی و پولی و بانکی وجود دارد، رفع شده و لندن در این اقدام بسیارجدی و مصمم است تا موسسه های مالی و بانکهای انگلیسی فعالیتهای خود را با ایران از سر گرفته و به سرعت گسترش دهند.
وی، نقش ایران را در منطقه تعیین کننده دانست و اظهارداشت: صلح و امنیت منطقه بدون حضور ایران امری غیر ممکن است و مساعدت ایران در گفت وگوهای منطقه ای و مبارزه با تروریسم نقش به سزایی در حل وفصل آنها خواهد داشت.
وزیر خارجه انگلیس ابراز امیدواری کرد، هرچه سریع تر مشکلات کنسولی باقیمانده در روابط دو کشور رفع شده و رفت و آمد اتباع دو کشور به سهولت انجام گیرد.
به گزارش ایرنا، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهوری چهارشنبه هفته جاری برای شرکت در اجلاس اقتصاد ایران به لندن سفر کرده است.
وی در این سفر با وزیر خارجه انگلیس و تعدادی از مدیران ارشد موسسه های اقتصادی، مالی، بیمه و بانکهای بزرگ اروپایی دیدار و گفت و گو داشت.
نام:
ایمیل:
* نظر: