کد خبر: ۳۰۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴
سال 1394 در شرایطی به پایان رسید که حامل دو رویداد مثبت برای کشورمان بود. نخستین رویداد مثبت سال، توافق هسته ای ایران و قدرتهای جهانی بر سر مساله هسته ای بود که به اجرای برجام و لغو تحریم های ناعادلانه بر ضد جمهوری اسلامی ایران منجر شد تا مانعی که پیش روی تعامل همه جانبه کشورمان با سایر کشورهای جهان بود رفع شود.
 لغو تحریمها قطعا بدون حمایت مقام معظم رهبری و تدبیر دولتمردان و مذاکره کنندگان هسته ای تحقق نمی یافت هرچند که مقام معظم رهبری بارها اعلام کرده اند که تمام مشکلات کشور هم حاصل تحریم نیست.
لذا لازم است مسوولان، چالش های اقتصادی را با بهره گیری از فضای مثبت پسابرجام برطرف کنند و تعامل گسترده با کشورهای دیگر، مانع از توجه به اصل اقتصاد مقاومتی به مثابه یکی از ارکان توسعه اقتصادی کشور که با تاکید بر خوداتکایی مطرح شده، نشود.

دومین رویداد مثبت سالی که گذشت، انتخابات هفتم اسفند بود. انتخاباتی که با حضور گسترده مردم همراه بود و موجی از تشاط و شادابی سیاسی توام با شعور و آگاهی را در جامعه ایجاد کرد.

این انتخابات صرفنظر از هر نتیجه ای، به معنای آن است که مردم برای آینده کشور ارزش قائلند و تلاش می کنند در مسیر حرکتی کشور تاثیر مثبتی داشته باشند. انتخابات هفتم اسفند از سوی رییس جمهور محترم به عنوان نمودی از برجام 2 هم مطرح شده بود.

برجام 1، رفع تحریمهای بین المللی بود و حالا نوبت به اجرای برجام 2 برای رفع مشکلات داخلی کشور بویژه در عرصه اقتصاد فرارسیده است که با لغو تحریمها و همچنین برگزاری انتخابات باشکوه هفتم اسفند، زمینه برای اجرای آن نیز فراهم شده است.

اما آنچه در مقطع کنونی از حساسیت بالایی برخوردار است، ضرورت برنامه ریزی دقیق و مدون برای رفع مشکلات اقتصادی کشور در سال جدید توسط دولتمردان است. دیگر خبری از تحریمها نیست و نمی توان همه مشکلات را حاصل تحریمها دانست و این نکته ای است که قطعا دولتمردان که اغلب از مدیران باتجربه کشور هستند از آن اطلاع دارند.

با عنایت به اینکه بیش از دو سال و نیم از آغاز به کار دولت تدبیر و امید سپری شده، فرصت برای رفع مشکلات اقتصادی کشور و تحقق مطالبات معیشتی مردم کوتاه است. لذا دولت لازم است روند رفع مشکلات اقتصادی را سرعت بخشد.

لغو تحریمها از یک سو و تشکیل مجلسی که تقریبا همسو با دولت است از سوی دیگر این فرصت را در اختیار دولت تدبیر و امید قرار داده که با اطمینان خاطر بیشتری حدود 16 ماه باقیمانده از عمر خود را صرف رفع مشکلات سازد. امید که با تداوم همدلی دولت و مردم در سال جدید، شاهد ترسیم افق روشن تری برای کشور باشیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار