کد خبر: ۳۰۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۳
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه همه مشاغل به طور مستقیم یا غیرمستقیم وابسته به آب هستند، گفت: آمارها حاکیست امروزه تقریبا نیمی از جمعیت شاغلان جهان (نزدیک به یک میلیارد و 500 میلیون نفر) در بخش های مرتبط با صنعت آب کار می کنند.
آب و آبیاری در ایران پیشینه ای فراتر از تاریخ مدرن دارد و برخلاف بسیاری از مناطق جهان، وضعیت جغرافیایی و آب و هوایی کشور به گونه ای نبوده که آب در محل تجمع مردم مهیا و در دسترس باشد.
این مساله سبب شده ایرانیان در طول تاریخ همواره بکوشند آب را در کنار خود قرار دهند. بیشتر ادیان الهی، آب را نخستین پدیده ای می دانند که خداوند خلق کرده است. در دین مبین اسلام نیز احادیث بسیاری برای پیشگیری از آلوده کردن آب وارد شده است.
قداست آب و حفاظت به گونه ای با فرهنگ، آیین و مذهب ایرانیان آمیخته است که حتی امروز نیز قسم خوردن به آب در بین روستاییان مرسوم است. هیچ مراسم مذهبی و فرهنگی را نمی توان یافت که در آن نشانی از آب به عنوان تبرک وجود نداشته باشد.
مورخان، تمدن ایران باستان را هیدرولیکی و آبی و اخلاق آنها را اخلاق آبی ذکر کرده اند. ایرانیان همیشه با دیده احترام به آب نگریسته اند و هنوز هرجا که آبادانی وجود دارد در پیوند ناگسستنی با آب است.
به گفته کارشناسان، باتوجه به رشد میزان مصرف کنونی آب و همچنین کاهش منابع آبی و عدم توفیق در ایجاد منابع آبی جدید، بی شک در دهه آینده بحرانی شدید و تهدید جدی تری را در جهان شاهد خواهیم بود.
ایران نیز از این نظر مستثنی نیست و حتی با توجه به شاخص هایی که در کشور داریم وضعیت نامطلوب تر و بحرانی تر از آن چیزی است که در دنیا مطرح می شود.
با توجه به معضلات موجود آب، کشور ما فقط با صیانت از منابع آب موجود و جلوگیری از آلودگی آن و همچنین مدیریت صحیح مصرف آب می تواند بحران آب را دهه ای آینده کمی آسانتر پشت سر بگذارد.
پیشتر وزیر نیرو اعلام کرده بود، کشور به لحاظ تامین آب در بخش های مختلف در شرایط سخت و دشواری به سر می برد که این امر لزوم مشارکت بیشتر شهروندان در مصرف بهینه را می طلبد.
به گفته چیت چیان، نگاهی به وضعیت منابع آب زیرزمینی در این سال ها حاکی از اضافه برداشت 6 میلیارد مترمکعبی در سال از میزان آب های زیرزمینی است که تجدید می شود.
وی ادامه داد: سالانه یک هزار و 200 کیلومتر کف شکنی، شور شدن آب ها، اضافه شدن عمق چاه ها، خشک شدن باغ ها و اراضی زراعی، خشک شدن چشمه ها و قنات ها، خشک شدن تالاب ها و دریاچه ها، خشک شدن و یا کاهش روان آب های رودخانه های کشور همگی از جمله شواهد علنی افزایش بحران آب است.
محمد حاج رسولیها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در گفت وگو با ایرنا به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی آب اظهار داشت: روز جهانی آب مصادف با دوم فروردین هر سال (22 مارس) توسط سازمان ملل نامگذاری شده که نخستین بار در سال 1992 میلادی، در همایش محیط زیست و توسعه سازمان ملل در شهر ریودوژانیرو کشور برزیل به طور رسمی مطرح شد.
به گفته این مقام مسئول، در این همایش از همه کشورها خواسته شد تا به منظور اجرای بیانیه شماره 21 سازمان ملل، این روز را به عنوان روز ترویج و آگاه سازی مردم در مورد آب اختصاص دهند و با پخش و اشاعه نشریات و برگزاری همایش های متعدد، سمینارها و برپایی نمایشگاه ها در گرامیداشت آن بکوشند.
وی افزود: شعار روز جهانی آب در سال 2016 میلادی، «آب و مشاغل» برگزیده شد تا یادآور این مساله باشد که تامین آب با کیفیت و کمیت مناسب می تواند به ارتقای سطح درآمدهای افراد و مشاغل بهتر بیانجامد.
حاج رسولیها خاطرنشان کرد: تهیه فیلم کوتاه «نقش سدها در ایجاد مشاغل»، تهیه تیزر انیمیشن و کلیپ های روز جهانی آب برای پخش از سیمای جمهوری اسلامی ایران، تهیه برنامه های ویژه تلویزیونی به مناسبت روز جهانی آب و همچنین اجرای برنامه هایی در شرکت های آب منطقه ای بویژه بازدید آزاد مردم از سدها، از جمله اقدامات شرکت مدیریت منابع آب ایران در این روز است.
وی با بیان اینکه تقریبا همه مشاغل به طور مستقیم یا غیرمستقیم وابسته به آب به عنوان یک کالای با ارزش و حیاتی هستند، ادامه داد: امروزه تقریبا نیمی از جمعیت شاغلان جهان (نزدیک به یک میلیارد و 500 میلیون نفر) در بخش های مرتبط با صنعت آب کار می کنند.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اضافه کرد: توسعه هر هکتار اراضی کشاورزی می تواند یک نفر را به صورت دائم و دو نفر را به صورت غیر دائم مشغول به کار کند.
وی گفت: حدود 350 شغل در جهان با بدنه های آبی همچون رودخانه ها، دریاها، دریاچه ها، اقیانوس ها و ... پیوند خورده اند و بطور نمونه 90 درصد مردمی که از ماهیگیری امرار معاش می کنند، در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند.
حاج رسولیها یادآورشد: مطالعات نشان می دهد زنان و کودکان هر روز نزدیک به 125 میلیون ساعت صرف جمع آوری آب می کنند.
 از سال 1993، هر سال یک شعار جدید درباره مسائل حیاتی و حساس آن زمان برگزیده می شود تا فعالیت های جامعه برپایه آن شعار شکل گیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: