کد خبر: ۳۰۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۶
سازمان عفو بین الملل در گزارشی، قطر را در جریان ساخت ورزشگاه های این کشور برای برگزاری جام جهانی 2022 میلادی به سوء رفتار و کار اجباری با کارگران مهاجر در این کشور متهم کرد.
شبکه تلویزیونی سی.ان.ان روز پنچشنبه با انتشار این خبر افزود: «فیفا» چشمان خود را بر روی سوء رفتار علیه کارگران مهاجر در قطر بسته و آن را نادیده گرفته است.
در گزارش عفو بین الملل آمده است: کارگران مهاجر ناگزیرند تا در اقامتگاه هایی که شرایط نامساعد برای سکونت داشته به سر ببرند، مبالغ زیادی برای استخدام خود بپردازند و علاوه بر آن مقامات قطری اقدام به مصادره گذرنامه های آنان می کنند.
بنابراین گزارش، «آوردری گواگران» مدیر بخش جهانی تحقیق سازمان عفو بین الملل در این مورد همچنین فیفا را مسئول دانست.
گواگران در این باره با اشاره به این که جام جهانی کسب و کار اصلی فیفا است، گفت: فیفا جام جهانی را به کشوری سپرده است که در آن مهاجران به طور سیستماتیک از نظر حقوق کار مورد سوء استفاده قرار می گیرند، به همین دلیل فیفا می بایست اقدام کند.
عفو بین الملل در گزارش خود اعلام کرده که سوء رفتار با کارگران جام جهانی در قطر لکه ای بر وجدان فوتبال جهان است.
گواگران در تماس تلفنی به سی.ان.ان گفت: چنانچه این روش در قطر تغییر نکند، آنگاه هر زن و مرد و کودکی که برای جام جهانی 2022 به این ورزشگاه های می رود، شاهد استثماری که بر کارگران مهاجر رفته است، خواهد بود.
سی.ان.ان در ادامه افزود: گزارش عفو بین الملل در مورد سوء رفتار مقامات قطری با کارگران مهاجر برای ساخت ورزشگاه های 2022 جام جهانی، گزارشی 80 صفحه ای می باشد که مبتنی بر مصاحبه با 234 کارگر مرد تا فوریه 2016میلادی تهیه شده است.
این گزارش می افزاید: رئیس کمیته برگزاری جام جهانی 2022 قطر گفته است که سوء رفتارهایی با برخی کارگران مهاجر در این ارتباط صورت گرفته که «دوحه» در صدد حل آن می باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر: