کد خبر: ۳۰۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۷
سال 95 در حالی آغاز شده است که جمهوری اسلامی ایران و جمهوری لبنان در سال گذشته (94) به ویژه بعداز امضای توافق هسته ای و آغاز مرحله « برجام» ، عزم و اراده راسخ خود را برای گشایش در روابط و همکاری های اقتصادی و بازرگانی نشان دادند.
علاوه بر رفت و آمدهای متقابل مقامات ارشد سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی و بازرگانی ایران و لبنان، برگزاری هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشوراوج این عزم و اراده بود.
ناگفته نماند که این بار تنها دوستان وهمپیمانان نزدیک ایران در لبنان خواستار گشایش در روابط اقتصادی و بازرگانی دو کشور و اجرائی شدن توافقنامه های امضای شده گذشته و امضای توافقنامه های جدید نیستند بلکه در اردوگاه مقابل موسوم به « 14 مارس» که به همپیمانی با آل سعود مشهورهستند هم خواستار حرکت قطار همکاری های اقتصادی و بازرگانی ایران و لبنان هستند و تلاش هائی را در این زمینه شروع کرده اند.
« آلان حکیم» وزیر اقتصاد و بازرگانی لبنان و عضو حزب الکتائب از جمله اعضای گروه 14 مارس است که برای شرکت در کمیسیون مشترک اقتصادی در راس هیاتی 32 نفری از بخش های خصوصی و دولتی لبنان به تهران رفت.
به نظر می رسد که در سال جدید مقامات تهران و بیروت باید فرصت را غنیمت شمرده و برای اجرائی کردن توافق های صورت گرفته در کمیسیون مشترک اقتصادی تمام تلاش خود را به کار گیرند هرچند باید از موانعی سخت عبور کنند که با فشارهای خارجی درتونل تاریک سیاست و اقتصاد لبنان ایجاد شده اند.
مقامات و شخصیت های لبنانی مانند «حسین الحاج حسن »وزیر صنعت و «فارس بویز» وزیر خارجه اسبق معتقدند روابط خوب و برجسته ایران و لبنان به ویژه در بعد اقتصادی و تجاری باید بیش از پیش تقویت شود و با امضای توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 دیگر هیچ توجیهی برای توقف حرکت قطار روابط وجود ندارد به ویژه اینکه سطح روابط دو کشور در حوزه های اقتصادی، کمتر از عرصه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است.
در سالی که گذشت، تهران و بیروت میزبان مقامات رسمی و غیررسمی دو کشور بودند که نشان از تحکیم و نزدیکی روابط دو کشور دارد.
« علی اکبر ولایتی» مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین الملل، « محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه، « سید حسن قاضی زاده » وزیر بهداشت و درمان، آیت الله «محمد محمدی ری شهری»، آیت الله اراکی ، « کمال خرازی» وزیر خارجه اسبق و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران، « علاء الدین بروجردی» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، « حسام الدین آشنا» مشاور فرهنگی رئیس جمهور، « حسین امیرعبداللهیان» معاون وزیر خارجه، « محمد خدادی» مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی و همچنین تعدادی زیاد از شخصیت های و هیات های سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی و مذهبی ایرانی در سال 94 به لبنان سفر کردند.
در مقابل برخی از شخصیت های سیاسی و اقتصادی لبنان از جمله« جبران باسیل» وزیر امور خارجه، «الان حکیم »وزیر اقتصاد و بازرگانی، «علی حسن خلیل» وزیر دارایی، ژنرال « عباس ابراهیم» مدیرکل امنیت عمومی،« فواد زمکحل »رئیس تجمع بازرگانان لبنانی، و ده ها هیات سیاسی ، مذهبی ، فرهنگی و حزبی به جمهوری اسلامی ایران سفر کردند.
روابط سیاسی ایران و لبنان سابقه ای دیرین دارد با این وجود، پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) نقطه عطفی در تاریخ این روابط به ویژه در بعد سیاسی به شمار می آید.
ایران بعداز انقلاب اسلامی، دفاع از قضایای بر حق ملت های مستضعف جهان به ویژه فلسطین و لبنان را در اولویت برنامه های خود قرار داد و در مقابل تجاوز و اشغالگری رژیم صهیونیستی از مقاومت حمایت کرده و این حمایت همچنان با قوت ادامه دارد.
تقویت روابط دوجانبه بین جمهوری اسلامی ایران و لبنان در همه عرصه ها، محور دیدارهای دوجانبه مسئولان و مقامات ایرانی و لبنانی در سال گذشته بود.
دو طرف در این دیدارها بر اهمیت و لزوم تحکیم هر چه بیشتر روابط به ویژه در عرصه های اقتصادی و تجاری تاکید کردند.
درعرصه سیاسی و امنیتی مقامات جمهوری اسلامی ایران بر تمایل شدید خود به برقراری ثبات و امنیت تاکید و آمادگی تهران را برای کمک به لبنان در رویاروئی با تروریست های صهیونیستی و تکفیری اعلام کردند.
مقامات ایرانی همچنین با تاکید به این که «لبنانی ها خود می توانند مشکلاتشان را حل و به ویژه رئیس جمهور جدید کشورشان را به دون دخالت خارجی انتخاب کنند»، خاطرنشان کردند که هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی لبنان اوضاع این کشور را پیچیده تر می کند.
ایران در سال 94 همچون سال های گذشته علاوه بر حمایت قاطع از مقاومت ضد صهیونیستی و ملت و ارتش لبنان، تلاش کرد تا با همه گروه های سیاسی و طوایف مذهبی لبنان روابطی خوب و در جهت منافع ملت های لبنان و ایران ومقاومت لبنان داشته باشد و دیدارهای متعدد و گسترده « محمد فتحعلی» سفیر ایران با مقامات مذهبی ، سیاسی ، اقتصادی ،فرهنگی و حزبی لبنان از جمله « عبدالطیف دریان» مفتی کل اهل سنت لبنان ، کاردینال« بشاره راعی» رهبر مسیحیان مارونی لبنان و علما و رهبران مذهبی طوایف دروزی و شیعه در همین راستا برگزار شد.
جمهوری اسلامی ایران همچنین بارها آمادگی خود را برای تقدیم هبه غیر مشروط و کمک نظامی به ارتش لبنان با هدف افزایش توان تسلیحاتی آن در رویاروئی با تروریسم تکفیری و نیز کمک به راه اندازی پروژه هایی در حوزه های انرژی و آب اعلام کرد.
درعرصه اجتماعی علاوه بر سفر«علی اصغراحمدی »دبیرکل جمعیت هلال احمر ایران به بیروت، سفر دکتر «حسن قاضی زاده »وزیر بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ایران به لبنان، نقطه عطفی در همکاری های مشترک بهداشتی و درمانی بین دو کشوربه ویژه در عرصه دارو و تجهیزات پزشکی است.
در سطح سیاسی، « حسین امیرعبداللهیان» معاون وزیر امور خارجه در امور آفریقا و خاورمیانه برای هماهنگی های بین دو کشور در عرصه های مختلف چند بار به بیروت آمد و با مقامات ارشد رسمی و حزبی لبنان دیدار و گفت وگو کرد.
اما بیستم مرداد ماه 94 ، «محمد جواد ظریف » وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راس هیاتی و در اولین ایستگاه از دور دوم سفرهای منطقه ای خود بعداز توافق هسته ای با گروه 1+5 برای دیدار و گفت وگو با مقامات رسمی و حزبی لبنان وارد بیروت پایتخت این کشور شد.
این دومین سفر ظریف به لبنان در مقام وزیر خارجه دولت یازدهم ایران بود.
تهران و بیروت نگاهی ویژه به مناسبات فرهنگی از خود نشان دادند و در این زمینه چندین کنفرانس با حضورعلمای مسلمان و مسیحی دو کشور در بیروت برگزار شد، آیت الله اراکی و برخی دیگر از علما و مقامات ارشد مذهبی ایران به لبنان سفر کردند و همچنین تعدادی زیاد از مقامات مذهبی و علمای لبنان هم به تهران رفتند.
« محمد ابراهیم شریعتمدار» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان کار خود را شروع و تلاش کرد تا مناسبات فرهنگی دو کشور در زمینه های مختلف فرهنگی ، هنری ، سینمائی ، آموزش زبان فارسی و دانشگاهی گسترش یابد.
سفر«حسام الدین آشنا» مشاور فرهنگی رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری به همراه یک هیات عالی رتبه فرهنگی ،علمایی، دانشگاهی و سیاسی از جمله « عباس خامه یار» معاون امور بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به لبنان سفر کرد.
آشنا علاوه برملاقات با مقامات ارشد فرهنگی و علمای برجسته مسلمان و مسیحی لبنان درهمایش «گفت وگوهای فرهنگی و تمدنی عربی – ایرانی» شرکت کرد.
ایران و لبنان ازعرصه رسانه هم غافل نماندند و در حالی سال 94 با سفر یک هیات از روزنامه نگاران ایرانی به لبنان پایان یافت که پیش از آن « محمد خدادی» مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی در پاسخ به دعوت رسمی «لور سلیمان» مدیرکل خبرگزاری ملی لبنان از این کشور بازدید کرده بود.
خدادی در این سفر با « نبیه بری» رئیس مجلس لبنان، «سیدحسن نصرالله » دبیرکل حزب الله، « رمزی جریج» وزیر اطلاع رسانی،« رونی عریجی» وزیر فرهنگ، « حسن فلحه» مدیرکل وزارت اطلاع رسانی،« لور سلیمان» مدیرکل خبرگزاری ، « طلال المقدسی» رئیس تلویزیون ملی، « عدنان السید حسین» رئیس دانشگاه ملی لبنان به طور جداگانه دیدار و گفت وگو کرد.
شرکت در نشست مشترک با مدیران و سردبیران ارشد رسانه های مختلف لبنانی از گروه های مختلف سیاسی، مشترک مدیران رسانه ها و تجمع بازرگانان لبنان، بازدید از واحد رسانه های الکترونیک حزب الله، ادای احترام به شهدای مقاومت اسلامی ، ملاقات با سفیر و رئیسان نمایندگی های مختلف ایران در لبنان، شرکت در نشست سه جانبه با مدیران کل خبرگزاری های لبنان و تونس از دیگر برنامه سفر فشرده مدیرعامل ایرنا به لبنان بود.
روابط وهمکاری های اقتصادی و بازرگانی با رفع تحریم های ظالمانه ایران اکنون این فرصت را یافته است تا وارد مرحله جدیدی شود و سرعت حرکت قطار این روابط تندتر شود مشروط به این که طرف لبنانی بتواند موانع سر راه را بردارد.
همزمان با روند مذاکرات هسته ای بین ایران وگروه 1+5، تدابیر مقدماتی برای حرکت قطار اقتصادی وبازرگانی ایران و لبنان در دستور کار قرار گرفت و در این چارچوب « محمد فتحعلی» سفیر ایران در لبنان علاوه بر ملاقات با مقامات اقتصادی وبازرگانی لبنان در نشستی با اعضای تجمع بازرگانان لبنان شرکت کرد که زمینه ساز سفر « فواد زمحکل» رئیس این تجمع در راس هیاتی از بازرگانان لبنانی به ایران شد.
زمکحل این سفر را برای آشنائی بیشتر و از نزدیک با ظرفیت ها و واقعیت بنیه و ساختار اقتصادی و بازرگانی ایران برای همکاری های مشترک دانست و هرگونه همکاری را منوط به رفع تحریم های ایران دانست.
وی بعداز بازگشت از سفر به ایران، با ابراز شگفتی از پیشرفت ها و پتانسیل های جمهوری اسلامی ایران در زمینه های اقتصادی و بازرگانی و صنعتی ، ابراز امیدواری کرد که تحریم ها به سرعت رفع شوند تا قفل همکاری های ایران و بیروت شکسته شود.
بعداز این سفر« حسن علی خلیل» وزیر دارائی لبنان در پاسخ به دعوت « علی طیب نیا» وزیر امور اقتصادی و دارائی ایران به تهران سفر و با مقامات ارشد اقتصادی و سیاسی ایران دیدار و گفت و گو کرد.
تلاش های ایران و لبنان به اینجا ختم نشد و دو طرف به طور جدی تشکیل هفتمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ار پیگیری کردند که با سفر « آلان حکیم» وزیر اقتصاد و بازرگانی لبنان به تهران و تشکیل این کمیسیون چشم اندازی در مقابل همکاری های اقتصادی و بازرگانی دو کشور گشوده شد.
آلان حکیم پیش از سفر به تهران در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا، با توصیه به کشورهای عربی برای استفاده از فرصت بازگشت « اقتصاد بزرگ ایران »به میدان منطقه وجهان برای تقویت اقتصاد خود، تاکید کرد که « افتخار دارم در دوران وزارتم با بزرگترین هیات اقتصادی و بازرگانی لبنان به ایران سفر می کنم تا سنگ بنای همکاری ها و روابط جدید در این زمینه ها را بگذاریم و مسیر را هموار کنیم.
سفر هیات بزرگ اقتصادی و بازرگانی لبنان به تهران و برگزاری نشست های کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی بعداز اجرای توافق هسته ای و رفع تحریم های ایران ، رنگ و بوی خاصی داشت و حتی فشارهای آل سعود بر همپیمانان خود در لبنان هم نتوانست در عزم و اراده این وزیر عضو گروه 14 مارس برای رفتن به ایران خللی ایجاد کند.
وزیر اقتصاد لبنان گفت که هدف از این سفر احیای روابط لبنان با ایران و نهادن سنگ بنای همکاری های تجاری و اقتصادی جدید بین دو کشور است و به همین دلیل افزایش مبادلات تجاری بین ایران و لبنان که در زمان حاضر از یکصد میلیون دلار در سال فراتر نمی رود ،انعقاد قراردادهائی برای صادرات و واردات کالاها بین دو کشور در دستور کار سفر آلان حکیم به تهران قرار گرفت
وی به محبت های دولت و ملت ایران و کمک های ایران به لبنان قبل و بعد تحریم ها استناد کرد و لبنان را از لحاظ « فکری و اقتصادی» متمایل به ایران خواند و ابراز امیدواری کرد که روابط اقتصادی و بازرگانی ایران و لبنان به الگویی برای دیگر کشورها تبدیل شود.
آلان حکیم با بیان این که « رویکرد ما به ایران در وهله اول رویکرد دوستی است، ما به جمهوری اسلامی ایران علاقه مند هستیم و دولت لبنان در مرحله تحریم ها هم در کنار ایران قرار داشت»،گفت: ما برای حمایت از اقتصاد لبنان، به جمهوری اسلامی ایران تکیه می کنیم و به حمایت های آن نیاز داریم، ایران از اقتصادی بسیار بزرگ و امکانات گسترده ای برخوردار است و ما چنانچه قادر کمک به اقتصاد ایران باشیم، کوتاهی نخواهیم کرد.
وی تاکید کرد: من به عنوان وزیر اقتصاد و بازرگانی، وجود لبنان در کنار ایران را مساله ای اساسی می دانم.
این وزیر عضو حزب الکتائب خاطرنشان کرد: امروز ما اگر بخواهیم در منطقه اقدامی انجام دهیم راهی جز ایران نداریم. اگر کسی وجود ایران را نادیده بگیرد و یا این کشور را تحریم کند، در واقع خود را از تمام نتایج مثبتی که می تواند از رابطه با آن به دست آورد، محروم ساخته است.
وزیر اقتصاد و بازرگانی لبنان بعداز بازگشت از ایران هم با دفاع از جانبداری و درخواستش از گسترش روابط بازرگانی و اقتصادی با ایران ، تاکید کرد:سیاسی شدن اقتصاد لبنان ، ما را از همکاری با جمهوری اسلامی ایران محروم کرده و بسیاری از فرصت ها را از دست داده ایم.
وی در گفت وگو با روزنامه لبنانی « النهار» خاطرنشان کرد که لبنان باید برای همگرائی با ایران به ویژه اکنون که تحریم ها رفع و توافق هسته ای اجرا شده است، تلاش کند.
وزیر اقتصاد لبنان تصریح کرد: باید گفت که سیاسی کردن اقتصاد موجب شده لبنان بسیاری از فرصت های همکاری با ایران و کشورهای دیگر را از دست بدهد و این در حالی است که ما در گذشته تفاهم نامه های متعددی با کشورهای حوزه مرکوسور و روسیه و ایران امضا کرده ایم؟
آلان حکیم اظهار داشت: با بسیاری از مقامات ایرانی ملاقات داشتیم و چارچوبی قانونی برای همکاری دولت با دولت را تهیه کردیم و پیش نویس توافق نامه ها و تفاهم نامه های متعدد ناظر بر اصل معاملات ترجیحی و با هدف آزادسازی مبادلات تجاری میان دو کشور و افزایش ظرفیت این مبادلات در آینده را مورد بررسی قرار دادیمم.
وزیر اقتصاد و بازرگانی لبنان خاطرنشان کرد: توافق نامه هایی میان لبنان و ایران برای فعال کردن همکاری های دو جانبه را در زمینه های اقتصادی و بازرگانی و سرمایه گذاری امضا کردیم.
آلان حکیم گفت: ما علاوه تبادل علائم تجاری و گواهی نامه های اعتباری «فرنشایز»، امکان بازگشایی بازارهای ایران به روی محصولات کشاورزی لبنان و گسترش صنعت جهانگردی و راه های بالا بردن تعداد جهانگردان دو کشور را بررسی کردیم.
وزیر اقتصاد و بازرگانی لبنان افزود: مباحثی درباره ارائه تجربیات بخش جهانگردی لبنان به بخش جهانگردی ایران و به طور مشخصً بررسی پروژه هایی دربرگیرنده بیش از 600 هتل و رستوران مطرح شد.
وی به امکان سرمایه گذاری های ایران در لبنان اشاره و خاطرنشان کرد: دو کشور تصمیم گرفتند با تشکیل کمیته های مشترک کارشناسی ، رایزنی ها و هم فکری ها را در خصوص بخش هایی همچون نفت و انرژی که به سرمایه گذاری ها نیاز دارند، ادامه دهند.
آلان حکیم تاکید کرد: نقش ایران در لبنان به عنوان شریکی مهم در میان شرکای دیگر با ارتقای همکاری های اقتصادی و بازرگانی در سطح دولت با دولت چشمگیرتر و پررنگ تر خواهد شد.
« حسین حاج حسن» وزیر صنعت لبنان هم در دیدار با فتحعلی سفیر ایران اعلام کرد که برای گفت وگو درباره روابط دو جانبه در حوزه های مختلف صنعتی و بازرگانی و اقتصادی، به همراه هیاتی از جمعیت صنعتگران لبنان قصد سفر به ایران را دارد تا در دوران پس از رفع تحریم ها روابط بین دو کشور توسعه پیدا کند.
وزیر صنعت لبنان تاکید کرد: روابط ایران و لبنان در بخش های اقتصاد ، صنعت و بازرگانی نیازمند توسعه هرچه بیشتر است و اکنون که تحریم های ایران رفع شده است، هیچ گونه توجیهی برای سهل انگاری در این زمینه وجود ندارد.
منبع : ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: