کد خبر: ۳۰۴۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۹
براساس اسناد ادعایی منتشره روزنامه زوددویچه که اکنون بازنشر جهانی یافته است، تاکنون نام 72 رهبر و مقام کنونی یا سابق سیاسی جهان، برخی دلالان سلاح، تجار نفتی و چند ورزشکار و بازیگر معروف در فهرست کسانی قرار گرفته که دارای حساب های مالی غیر شفاف،زدو بندهای مالی پنهان برون مرزی ،پولشویی و فرار مالیاتی هستند.
به گزارش روزنامه آلمانی، این اسناد ادعایی که نخستین بار روز یکشنبه (15 فروردین 95) در روزنامه(سایتونگ) آلمانی زوددویچه انتشار یافت و بسرعت در رسانه های سراسر جهان منتشر و به اسناد یا اوراق پاناما موسوم شد، براساس تحقیقاتی است که یک گروه روزنامه نگار به نام شبکه بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی (ICIJ) انجام داده و طبق آن شرکت 'موساک فونسکا' که مقر اصلی آن در پاناما است در یک دوره 38 ساله با ایجاد شرکت های فرضی و جعلی، برای مشتریان خود امکان پولشویی فراهم کرده است.
طبق این گزارش حدود 11.5میلیون سند محرمانه در حجم تقریبا ۶/۲ ترابایت سند (برای مقایسه: ویکی لیکس ۷/۱ گیگابایت سند بود) مربوط به تاسیس ۲۱۴ هزار شرکت فرامرزی از سال ۱۹۷۷ تا ۲۰۱۵ در دفتر وکالت موساک فونسکا در پاناما به ثبت رسیده بود، هک شده اند که نزدیک دو میلیون مورد از آن در روزنامه آلمانی منتشر شده و قرار است بقیه بتدریج به انتشار برسند.
برخی افراد مشهور که به نوشته زوددویچه نام آنها یا اعضای خانواده و منتسبان به آنها در این فهرست قرار دارد به شرح ذیل است:

** پادشاه سعودی و امیر سابق قطر
طبق گزارش این رسانه، نام چند تن از پادشاهان ، امیران کنونی و سابق و چند مقام ارشد کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از جمله «سلمان» پادشاه عربستان، «حمد بن خلیفه الثانی» امیر سابق قطر، «حمد جاسم الثانی» نخست وزیر سابق این کشور و «خلیفه بن زاید آل نهیان» حاکم ابوظبی امارات در اسناد پاناما دیده می شود.
ملک سلمان نقش نامشخصی در شرکت «سافاسون» (SPF S.A) در لوکزامبورگ داشته است که این شرکت سهام دار شرکت «ورسه» است که در جزایر «ویرجین» بریتانیا در سال 1999 ثبت شده است.
وظیفه این شرکت تامین مالی خرید مسکن لوکس در لندن اعلام شده است.
«حمد بن خلیفه الثانی» امیر سابق قطر در مارس 2014 کمتر از یک سال پس از کناره گیری از قدرت، برای خرید شرکتی در جزایر 'ویرجین بریتانیا در دریای کارائیب' ابراز تمایل کرده است. شرکت «آفرودیل» (.Afrodille S.A) که تحت تملک وی قرار دارد، حسابی بانکی در لوکزامبورگ و سهام در 2 شرکت آفریقای جنوبی در اختیار گرفت.
«خلیفه بن زاید آل نهیان» حاکم ابوظبی امارات بنابر اطلاعات اسناد موساک فونسا، دست کم 30 شرکت در جزایر ویرجین دارد که به این وسیله به منافع مالی قابل توجهی دسترسی پیدا کرده و املاک مسکونی در مناطق ثروتمندنشین لندن خریداری کرده است که ارزش آنها دست کم 1.7 میلیارد دلار برآورد شده است. وی هزینه های خود را از راه وام هایی از شعبه لندنی بانک ملی ابوظبی و رویال بانک اسکاتلند تامین کرده است.
** حسنی مبارک و قذافی
به گزارش زود دویچه این اطلاعات شامل جزییات شرکت هایی نیز هست که به خانواده های حسنی مبارک دیکتاتور سابق مصر، معمر قذافی دیکتاتور پیشین لیبی مربوط هستند.
** پدر نخست وزیر انگلیس
بر اساس این اسناد پدر دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس، از جمله مشتری های شرکت حقوقی 'موساک فونسکا' بوده و یک صندوق مالی برون مرزی به منظور فرار مالیاتی داشته است.
روزنامه گاردین در گزارشی هایی عنوان کردند که براساس اسناد یاد شده ' ایان کامرون' پدر نخست وزیر انگلیس، که در سال 2010 میلادی درگذشت، با هدف خودداری از پرداخت مالیات، یک صندوق مالی برون مرزی در چارچوب یک شرکت دایر کرده بود.
** برادر زن رهبر چین
نام اعضای خانواده برخی مقام های سیاسی عالی رتبه چین از جمله «شی جین پینگ» رئیس جمهوری این کشور در اوراق افشا شده پاناما یافت شده است که گفته می شود از پناهگاه های مالیاتی برون مرزی برای پنهان کردن میزان دارایی خود استفاده کرده اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در اسناد منتشر شده نام 8 تن از اعضای فعلی و پیشین کمیته دائمی پلیتبوروی چین به چشم می خورد. این کمیته از برخی مقام های ارشد حزب حاکم کمونیست چین تشکیل شده است.
یکی از این افراد، «دنگ جیاگوی» برادر همسر «شی جین پینگ» رئیس جمهوری فعلی این کشور است که در سال 2009 از طریق موسسه حقوقی «موسک فونسکا» اقدام به تاسیس دو شرکت در جزایر ویرجین انگلیس کرده بود.
این شرکت ها برای مقاصد مختلف نظیر پنهان کردن میزان واقعی دارایی و فرار مالیاتی در حوزه های قضایی برون مرزی به ثبت رسیده اند.
** الهام علی اف و دخترانش
الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان و دخترانش، خزانه دار کمپین انتخاباتی فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه، پسر نجیب رازک نخست وزیر مالزی، نوه نورسلطان نظربایف رئیس جمهوری قزاقستان، همسر یک سناتور در کانادا، دختر ارشد فردیناند مارکوس دیکتاتور فیلیپین، بارونس کارمن از مشهورترین کلکسیونرهای جهان اهل اسپانیا است و همسر مارک ریچ یک تاجر بزرگ نفت در آمریکا، از جمله دیگر نام های مطرح در این اسناد هستند.
** از رئیس جمهوری اوکراین تا لیونل مسی و جکی چان
طبق این گزارش، نام همسر معاون نخست وزیر روسیه و «سرگئی رولدوگین» یک موسیقیدان معروف روس که دوست ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور نیز در این فهرست دیده می شود و گزارش همچنین حکایت از پولشویی میلیارد دلاری یک بانک روسی وابسته به وی نیز هم دارد.
با اینکه به نوشته روزنامه گاردین نام پوتین مسقیما در اسناد پاناما دیده نمی شود، طبق این اسناد شرکت هایی با سرمایه های میلیونی که صاحبان آنها بسیار نزدیک به ولادیمیر پوتین هستند، توسط دفتر وکالت 'موساک فونسکا' در پاناما به ثبت رسیده اند. گروه ICIJ می گوید شبکه ای از نزدیکان پوتین را کشف کرده است که در پولشویی بیش از دو میلیارد دلار دست دارد.
پترو پروشنکو رئیس جمهوری فعلی اوکراین، پاولو لازارنکف نخست وزیر سابق این کشور، لیونل مسی ستاره آرژانتینی فوتبال و جکی چان کونگ فو کا و بازیگر معروف سینما از هنگ کنگ نیز در فهرست طولانی اسناد پاناما جای دارند.
پروشنکو دو ماه پس از انتخاب به عنوان رئیس جمهوری اوکراین در سال ۲۰۱۴، شرکت فرامرزی خود را به وسیله دفتر وکالت 'موساک فونسکا' به ثبت رساند. بر اساس گزارش مجله فوربس ثروت پوروشنکو برابر ۸۵۸ میلیون دلار است و ماهانه بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار به حساب شرکت واریز کرده و از آنجا پول ها روانه اتریش و لیتوانی شده اند.
مگا استار اینترپرایز نام شرکتی صوری است که نیمی از آن در تملک لیونل مسی فوتبالیست آرژانتینی است. خورخه هورایکو پدر مسی نیز در این شرکت فرامرزی که حتی تا چند هفته پیش نیز فعال بود، شریک است.

** فرزندان نواز شریف
نام سه نفر از فرزندان محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان در این فهرست قرار داده است. نخست وزیر ایسلند نیز در این اسناد به پنهان کردن میلیون ها دلار سرمایه در بانک های کشورش، تحت پوشش نام یک شرکت ثبت شده در گریزگاه های مالیاتی متهم شده است.
اسناد پاناما همچنین نشان می دهد که سیگموندور گونلاگسون نخست وزیر ایسلند و همسرش در سال 2007 شرکت خارجی وینتریس را خریده اند.
گونلاگسون سود حاصل از این شرکت را هنگام ورود به پارلمان در سال 2009 اعلام نکرده بود و هشت ماه بعد نیمی از سهام شرکت را به قیمت یک دلار به همسرش فروخته بود.
** رئیس جمهوری آرژانتین
روزنامه آلمانی زبان زوددویچه گزارش داد:نام «مائوریسیو ماکری» رئیس جمهوری تازه به قدرت رسیده آرژانتین نیز بخاطر مشارکت او در مدیریت یک شرکت برون مرزی همانطور که در اسناد فاش شده پاناما به چشم می خورد.
** وزیر سابق اقتصاد مغولستان
طبق این گزارش در مغولستان نیز وزیر سابق اقتصاد که حالا از نمایندگان برجسته پارلمان است، احتمالا پس از انتشار این اسناد مجبور به کناره گیری خواهد شد.
** برخی افراد فیفا
نام 'خوان پدرو دامیانی' کمیته اخلاقی فیفا (فدراسیون جهانی فوتبال) که نهاد مسوول ریشه کنی فساد در نهاد حاکم بر فوتبال جهان است نیز به علت رابطه تجاری احتمالی با یوجینو فیگوئردو اروگوئه ای که پارسال در زوریخ بازداشت شد، در این اسناد دیده می شود و فیفا گفته است که در این باره تحقیق می کند.
** نهادهای آلمانی
نام چند بانک آلمانی و شرکت بین المللی «زیمنس» نیز در اسناد پولشویی پاناما ذکر شده است.
خبرگزاری «ABC» استرالیا نیز اعلام کرد، تاکنون اسناد و مدارک مرتبط با بیش از 1000 تبعه استرالیا از جمله کپی پاسپورت آنها در اوراق افشا شده مشاهده شده است.
** اتباع استرالیایی
اداره امور مالیاتی استرالیا (ATO) هم از رسیدگی به پرونده فرار مالیاتی بیش از 800 تبعه این کشور که نام آنها در اسناد محرمانه افشاشده از شرکت پانامایی موساک فونسکا قرار گرفته است، خبر داد.
معاون کمیسر مالیاتی استرالیا با اشاره به رسیدگی به پرونده این افراد افزود: برخی از این افراد پیش از این نیز مورد بازجویی ماموران مالیاتی قرار گرفته بودند.
** سایر رهبران و مقام های دولتی جهان
به جز اینها رهبران و مقام های دولتی بیش از 25 کشور دیگر جهان از جمله الجزایر، آنگولا، بوتسوانا، برزیل، کامبوج، شیلی، کنگو دمکراتیک، اکوادر، غنا، یونان، گینه، هوندوراس، مجارستان، هند، رژیم صهیونیستی، ایتالیا، ساحل عاج، سوریه، کنیا، مکزیک، مراکش، مالت، نیجریه، پاناما، پرو، فیلیپین، لهستان، روآندا، سنگال آفریقای جنوبی، تایوان (چین تایپه)، ونزوئلا و زامبیا در اسناد پاناما به پولشویی و دیگر مفاسد مالی متهم شده اسند
شبکه بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی که این اسناد و اطلاعات را در اختیار زود دویچه قرار داده است، می گوید برای دست یافتن به آنها، ایمیل های مربوط به سال های گذشته و جزییات گذرنامه های افراد زیادی را بررسی کرده است.

* اسناد پاناما در ویکیپدیا
انتشار این اسناد و اطلاعات مالی در سه روز اخیر بقدری بازتاب رسانه ای یافت، که بسرعت صفحات مربوط به آن به چند زبان مختلف در دایره المعارف آنلاین ویکی پدیا به راه افتاد.

** برخی واکنش ها به انتشار این اسناد
* دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه دستگاه های اطلاعاتی آمریکا را به دست داشتن در انتشار اسناد پاناما متهم کرد و گفت، کرملین گروه روزنامه نگارانی را که در این باره تحقیق می کردند، می شناسد و می داند که بعضی از آنها اعضای سابق سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا)، وزارت امور خارجه آمریکا و دستگاه های اطلاعاتی دیگر بوده اند.
* فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه از انتشار این اسناد استقبال کرده و گفته که انتشار آنها نشانه خوبی است که بتوان با تحقیقات قضایی از فرار مالیاتی جلوگیری کرد.
* فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلستان گفته است که در ماه می اجلاسی درباره فساد برگزار می شود و بحث درباره این اسناد و پیامدهای آن در اجلاس ادامه خواهد داشت.
* مسوولان سوئدی گفته اند درباره اسناد منتشر شده تحقیق می کنند تا ببینند آیا از قوانین سوئد در این زمینه سوء استفاده شده است یا نه.
* آذر قاسمف سخنگوی رئیس جمهوری آذربایجان هم در واکنش به انتشار این اسناد گفته است فرزندان الهام علی اف رئیس جمهوری، شهروندان بالغ این کشور هستند و می توانند کار و کاسبی خود را داشته باشند.
وی افز وده است: در هیچ جای قانون این موضوع ممنوع اعلام نشده است.
* صدها پست در شبکه های اجتماعی مجاز در چین از جمله در شبکه هایی مانند 'چینا ویبو' و 'وی چت' در مورد مدارک موسوم به 'اسناد پاناما' در دیروز (دوشنبه) حذف شده اند.
* دفتر ریاست جمهوری آرژانتین اعلام کرده که 'شرکت فرامرزی' تاسیس شده، شرکتی خانوادگی بوده است و رئیس جمهوری این کشور سرمایه ای در این شرکت ندارند.
* سخنگوی وزارت دارایی آلمان نیز روز دوشنبه اعلام کرد که برلین نیز بررسی ها را آغاز خواهد کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار