کد خبر: ۳۰۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۷
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران حجم 15 میلیارد دلاری روابط ایران و هند را ناكافی دانست و گفت: دو كشور برای توسعه و تحكیم روابط نباید فقط به مبادله كالا بسنده كنند.
«مسعود خوانساری» عصر امروز (شنبه) در نشست تجاری ایران و هند كه با حضور وزیران نفت دو كشور در اتاق تهران برگزار شد، افزود: سطح روابط ایران و هند در این سال از حجم 15 میلیارد دلار فراتر نرفته است؛ در حالی كه ظرفیت های موجود حجم بیشتری از روابط را طلب می كند.
وی گفت: اقتصاد دو كشور در بسیاری از زمینه ها مكمل یكدیگر است اما با تمام این امكانات و عوامل است.
خوانساری اضافه كرد: روابط ایران و هند یكی از الگوهای خوب روابط بین المللی در دنیا است.
وی افزود: ایران با جمعیت 80 میلیون نفری و همچنین حضور 400 میلیون نفر در كشورهای همسایه و منطقه، برخورداری از ثبات و امنیت، دسترسی آسان به راه های ترانزیتی شرق، غرب و شمال و جنوب یكی از كشورهای مهم جهان به شمار می رود.
خوانساری گفت: هند نیز یكی از قدرت های نوظهور در منطقه و جهان است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران گفت: هند در دوران تحریم روابط خود را با ایران قطع نكرد و اكنون در شرایط پس از تحریم، زمینه برای گسترش روابط فراهم شده است.
خوانساری افزود: زیرساخت های صنعتی و فناورانه باید بین كشورها پیوند ایجاد كند كه در این زمینه سرمایه گذاری مشترك، ضامن بقای روابط اقتصادی بلندمدت است.
وی گفت: هند در میدان های گازی ایران، پروژه های نفت و گاز، همكاری در بخش های بندری، دریایی و ریلی در ایران حضور دارد و می تواند سطح مناسبات خود را گسترش دهد.
به گفته خوانساری، اتاق تهران بزرگ ترین تشكل بخش خصوصی با 15 هزار عضو فعال در شركت های بزرگ و متوسط است كه بسیاری از آنها با هند مبادله تجاری، صنعتی و فنی دارند و می توانند به عنوان یك اهرم تاثیرگذار عمل كنند.
وی همچنین اعلام آمادگی كرد اتاق تهران در زمینه های مختلف و گسترش روابط تجاری و صنعتی بین دو كشور همكاری داشته باشد.
وزیران نفت ایران و هند امروز (شنبه) سند همكاری در زمینه «توسعه میدان گازی فرزاد بی، همكاری های پالایشگاهی، صادرات نفت و فرآورده های نفتی ایران به هند و همكاری دو طرف در صنعت پتروشیمی» را امضا كردند.
قرار است «دارمندرا پرادهان» وزیر نفت هند و منابع طبیعی هند، فردا (یكشنبه) در سفر به چابهار، از محل ساخت یك مجتمع پتروشیمی برای تولید كود شیمیایی بازدید كند. این مجتمع از سوی شركت های هندی به بهره برداری رسیده است.
دولت هند اكتبر 2014 ( آبان- آذر 1393) با سرمایه گذاری برای ساخت یك لنگرگاه باری چندمنظوره و دو پایانه كانتینری در بندر چابهار موافقت كرد.
هند قرار است پنج میلیارد و 370 میلیون روپیه (نزدیك به 85 میلیون دلار) در توسعه بندر چابهار هزینه كند و یك میلیارد و 300 میلیون روپیه دیگر را در 10 سال آینده برای پایدارسازی این طرح از نظر تجاری اختصاص دهد.
برچسب ها: ایران ، هند ، تجارت آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر: