کد خبر: ۳۰۵۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۰
قائم مقام وزیر کشور گفت: با فرض اصرار شورای محترم نگهبان در خصوص یکی از منتخبین اصفهان ، نفر بعدی که 25 درصد آرای ماخوذه صحیح را کسب کرده است از نظر وزارت کشور منتخب محسوب می شود.
حسینعلی امیری صبح شنبه  درمورد تکلیف انتخابات اصفهان افزود: با توجه به این که استنباط وزارت کشور از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با استنباط حقوقی شورای نگهبان متفاوت است، پیگیری های لازم در نشستی با حضور وزیر کشور و اینجانب با دبیر محترم شورای نگهبان انجام شد.
سخنگوی وزارت کشور ادامه داد: اما شورای نگهبان چهارشنبه گذشته کماکان نظر قبلی خود را درباره منتخب اصفهان اعلام کرد.
امیری همچنین گفت: با فرض مذکور منتخب بعدی در حوزه انتخابیه اصفهان با توجه به این که 25 درصد آرای ماخوذه صحیح را کسب کرده است از نظر وزارت کشور منتخب محسوب می شود.
به گزارش ایرنا، علیرضا آجودانی نفر ششم در حوزه انتخابیه اصفهان حائز بیش از 25 درصد آرای ماخوذه صحیح شده است.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا چنین موردی پیش از این سابقه داشته است یا خیر، اظهار داشت: بله در گذشته چنین موردی اتفاق افتاد که با ابطال برخی آرا در آن حوزه انتخابیه نفر بعدی به مجلس شورای اسلامی راه یافت.
قائم مقام وزیر کشور در مورد تایید صحت انتخابات در دیگر حوزه ها نیز خاطرنشان کرد: شورای نگهبان به صورت رسمی صحت انتخابات حوزه های پاکدشت، دهلران، آبدانان، بدره ، بویراحمد،دنا، کهنوج،منوجان و فاریاب را تایید کرد اما انتخابات در دو حوزه فرعی رودبارجنوب و قلعه گنج را ابطال و به وزارت کشور اعلام کرد.
قائم مقام وزیر کشور گفت: البته ابطال انتخابات در دوحوزه فرعی مذکور تاثیری در نتیجه انتخابات حوزه انتخابیه نداشته است بنابراین منتخب حوزه های مذکور همان افرادی هستند که قبلا اعلام شده است.
امیری یادآور شد: وزارت کشور درحال مهیا کردن مقدمات برگزاری انتخابات مرحله دوم در تاریخ 10 اردیبهشت ماه جاری است.
به گزارش ایرنا، مینو خالقی پس از شمارش آرای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از سوی فرمانداری اصفهان و وزارت کشور با 193 هزار و 399 رای به عنوان سومین منتخب حوزه انتخابیه شهرستان اصفهان اعلام شد اما در آخرین روزهای سال 94 خبر ابطال آرای وی از قول شورای نگهبان منتشر شد.
پس از آن، محمد حسین مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور اعلام کرد : وزارت کشور درحال گفت و گو و تعامل با شورای نگهبان برای رسیدن به نظر واحد درباره منتخب سوم شهر اصفهان در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است.
معاون سیاسی وزیر کشور هفته گذشته با بیان اینکه منتخب سوم شهر اصفهان در نامه ای به شورای نگهبان، مواردی را در این زمینه متذکر شده اظهار کرد: وزارت کشور نیز نظرهای خود را در این زمینه به شورای نگهبان اعلام کرده است.
وی با تاکید بر اینکه ملاک و مبنای ما قانون انتخابات است گفت: ما نظرهای خود را با استناد به موارد قانونی بویژه تبصره 3 ماده 52 قانون انتخابات کشور به شورای نگهبان اعلام کردیم.
بر اساس تبصره 3 ماده 52 انتخابات کشور، در صورتی که نظر هیأت مرکزی نظارت مبنی بر رد صلاحیت داوطلبانی باشد که صلاحیت آنان مورد تأیید هیأت اجرائی مرکز حوزه انتخابیه قرار گرفته است، داوطلبان می توانند اعتراض خود را به شورای نگهبان تسلیم کند و شورای نگهبان نیز باید بیست روز پس از اظهار نظر هیأت مرکزی نظارت، نظر قطعی و نهایی خود را درخصوص تأیید یا رد صلاحیت داوطلبان به وزارت کشور اعلام کند.
مقیمی بدون توضیح بیشتر در این زمینه افزود: ما آنچه را که شورای نگهبان درباره آراء بصورت کتبی به ما اعلام کند قبول داریم و درباره منتخب سوم اصفهان، مصوبه ای که شورای نگهبان اعلام کند، ملاک عمل ما است.
همچنین امیری قائم مقام وزارت کشور نیز به خبرنگار ایرنا گفته بود: استنباط حقوقی وزارت کشور با شورای نگهبان راجع به مینو خالقی همچنان متفاوت است.
این در حالی بود که سیامک ره پیک سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات اواخر هفته گذشته درباره ابطال آرای مینو خالقی تاکید کرد: تصمیم شورای نگهبان در ابطال این آرا، بر اساس موازین و چارچوبهای قانونی بوده و در تصمیمات قبلی تغییری ایجاد نشده است.
منبع : ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: