کد خبر: ۳۰۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲
نماینده مردم تهران در مجلس گرفتن یارانه توسط پردرآمدها را هدر دادن منابع ملی توصیف كرد و گفت: در بودجه سال جاری قدم مثبتی در حذف یارانه 24 میلیون نفر از پردرآمدها برداشته شده است.
احمد توكلی كه با عنوان موافق كلیات لایحه بودجه 95 كل كشور سخنرانی می كرد با بیان این كه سیاست های مالی به وسیله بودجه پایه گذاری می شود و وقتی قوانین مرتبط و قواعد علمی در آن به كار گرفته شده باشد باعث بودجه ریزی صحیح می شود، افزود: در غیر این صورت سرمایه گذاری كم شده و ركود افزایش می یابد.
وی ادامه داد: اگر سیاست های مالی با سیاست های پولی هماهنگ باشد برنامه ریزی خوبی خواهد شد.
این نماینده مجلس با اشاره به ویژگی بودجه سال جاری كشور ادامه داد: در لایحه بودجه سال جاری قدم مثبتی در زمینه هدفمندی یارانه ها برداشته شد و چند سال بود كه می گفتیم باید یارانه پردرآمدها حذف شود كه امسال این موضوع حل شد و اساتید دانشگاه، نمایندگان مجلس و مدیران دولتی كه حدود 24 میلیون نفر می شوند از دریافت یارانه نقدی حذف خواهند شد.
توكلی با انتقاد از سخنان رییس جمهوری كه گفته بود سركشی به حساب افراد مجاز نیست زیرا حریم خصوصی است، ادامه داد: سخن رییس جمهوری حرف ناصوابی است. درست است كه حریم خصوصی است اما برخی محرم هستند مانند قاضی، دادستان و مامورین پولشویی كه باید به حساب های افراد سربزنند.
عضو كمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات گفت: گرفتن پول یارانه توسط افراد پردرآمد هدر دادن منابع ملی است.
توكلی با انتقاد از خواسته دولت برای افزایش قیمت ارز و تسعیر آن ادامه داد: وظیفه بانك مركزی حفظ ارزش پول ملی است و جیب دولت نیست. در زمان احمدی نژاد دولت پیشنهاد داد به مجلس كه درآمدهای نفتی ذخیره در توسعه ملی را به عنوان بدهی خود به بانك ها پرداخت كند كه مجلس با آن مخالفت كرد اما احمدی نژاد شورای پول و اعتبار را دور زد و دست در جیب بانك مركزی برد و پول ها را در بازار آزاد خرج كرد.
وی اضافه كرد: دولت یازدهم نیز تا كنون دو بار است كه همان درخواست احمدی نژاد را به مجلس ارائه كرده و كمیسیون تلفیق آن را رد كرده است.
این نماینده مجلس گفت: من به وزیر امور اقتصادی و دارایی گفتم كه این كار درست نیست زیرا ارز ابزار سیاستگذاری است و افزایش قیمت ارز در كشور باعث ایجاد تورم می شود.
توكلی با ابراز تاسف از این كه در بانك ها فساد بسیار زیاد است، خواهان حل این معضل شد و اظهار داشت: در روزهای پایانی دولت پیشین شورای عالی امنیت ملی مصوبه ای داشت كه 2.5 میلیارد دلار برای واردات دارو و كود اختصاص داده می شد اما شركت جهاد سبز آن را هزینه خرید دو ساختمان در تهران كرد در حالی كه باید 6 ماهه آن را پرداخت می كردند.
وی گفت: همچنین 721 میلیارد تومان نیز ذیحساب یكی از وزارتخانه ها هزینه رفاهی پرسنل خود كرده است و هنوز این پول به خزانه بازنگشته است.
نماینده مردم تهران در مجلس نهم حساب ذخیره توسعه ملی را یك راه نجات برای كشور دانست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار