کد خبر: ۳۰۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳
معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری بر لزوم جذب فناوری های جدید بویژه با توجه به امضای چند طرح پژوهشی با دانشگاه ها در بخش بالادستی صنعت نفت و برای توسعه فناورانه ٥٢ مخزن نفت و گاز تاكید كرد.
«محمدرضا مقدم» شنبه در همایش «صنعت نفت دانش بنیان؛ تبلور اجرای اقتصاد مقاومتی» گفت: چند طرح پژوهشی با دانشگاه ها در بخش بالادستی صنعت نفت و برای توسعه فناورانه ٥٢ مخزن نفت و گاز به امضا رسیده و در بخش پایین دستی صنعت نفت نیز قراردادهایی با 12 دانشگاه امضا شده است.
وی افزود: در سیاست های ابلاغ شده اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه به لزوم توسعه شركت های دانش بنیان تاكید شده است.
به گفته وی، كشورها از لحاظ علمی به دو گروه پیشتاز و دنباله رو تقسیم می شوند. كشورهای پیشتاز و دانش بنیان به دنبال توسعه مركزهای علمی و فناوری اند و كشورهای دیگر محصولات كشورهای پیشتاز را می خرند.
مقدم ادامه داد:‌ نظام تولید تك محصولی باعث شكنندگی اقتصاد كشورها می شود و بر این اساس دولت ها باید در پی توسعه دانش وفناوری باشند.
وی گفت:‌ به دلیل مزیت های نسبی ایران در صنعت نفت و گاز باید این صنعت به حوزه اولویتدار كشور در بخش اقتصاد دانش بنیان تبدیل شود.
معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری تاكید كرد باید از اهرم جذابیت بازار داخلی به عنوان راهكاری برای جذب فناوری های نوین خارجی استفاده كرد.
مقدم ‌افزود:‌ برای تحقق این سیاست،‌ باید امكانات و بازار پراكنده داخل را منسجم و یكپارچه كرد تا بتوان به طور متمركز به مذاكره با شركت های بین المللی اقدام كرد.
وی ادامه داد:‌ امروزه بازیگران اصلی در صنایع نفت و گاز، شركت هایی اند كه بتوانند منابع مالی را تامین و پروژه های بزرگ را مدیریت كنند.
همایش «صنعت نفت دانش بنیان، تبلور اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی» امروز (شنبه) با حضور معاون اول رئیس جمهوری آغاز به كار كرد.
در این همایش كه پیش از این قرار بود پانزدهم اسفندماه پارسال برگزار شود، چالش ها و فرصت های حركت به سموی ایجاد صنعت نفتی دانش بنیان بحث و بررسی می شود.
این همایش هفت میزگرد تخصصی با موضوع های بررسی نقش دانشگاه ها و مركزهای تحقیقاتی در انتقال و توسعه دانش بنیادین فناوری در بخش بالادست صنعت نفت (اكتشاف و تولید) و همچنین انتقال و توسعه دانش بنیادین فناوری در بخش پایین دست صنعت نفت (صنایع پالایش، پتروشیمی و گاز) و نقش شركت های اكتشاف و تولید (E&P) و شركت های پیمانكار عمومی (GC) در انتقال و توسعه فناوری برای تحقق صنعت نفت دانش بنیان و همچنین ارتقای توان داخل (Local Content) با سیاست بازار در برابر توسعه فناوری دارد.
بررسی نقش پروژه ساخت ١٠ گروه كالا و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در انتقال و توسعه فناوری با مزیت تجاری- رقابتی و با رویكرد افزایش توان زنجیره ارزش صادرات خدمات فنی- مهندسی، بهینه سازی مصرف انرژی از طریق اصلاح فرایندها و انتقال و توسعه فناوری های بهینه سازی و همچنین نقش نهاد تنظیم كننده مقررات (رگولاتوری) برای انتقال و توسعه فناوری و ارتقای توان داخل برای تحقق اهداف صنعت نفت دانش بنیان نیز از دیگر مباحث مطرح در این میزگردهاست.
همچنین سه كارگاه جامع در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در این همایش برگزار و در جریان آن، نقش سامانه های اطلاعاتی و چگونگی تاثیرگذاری این سامانه ها بر روند دانش بنیان كردن صنعت نفت تبیین می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار