کد خبر: ۳۰۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۵
این روزها خرید لباس مارك دار انگار یك درد اپیدمی شده زیرا بسیاری از جوانان امروزی برای خرید لباس، كیف و كفش و وسایل مورد نیاز خود با گشتی در اینترنت بدنبال مارك و برندهای معروف می گردند و كمتر كسی از آنان رغبت به خرید البسه معمولی دارد.
نشانه های این درد اپیدمی كه روز به روز در حال همه گیر شدن است را براحتی می توان در بین شهروندان دید بیشتر آنان پس از بررسی دقیق دكوراسیون مغازه و شیك بودن آن میل به خریدشان گل می كند.
یكی از جوانان در خصوص رغبت به خرید البسه و لوزام مارك دار گفت: امروزه برندها و مارك های تجاری مد و مورد علاقه مردم هستند زیرا هم كیفیت و زیبایی خاصی دارند و هم مد روز هستند.
از سوی دیگر اقتصاد مقاومتی بدنبال احیا اقتصاد ملی كشور و فرهنگ ایرانی و اسلامی است ؛ گرایش جوانان با مارك ها و برندهای خارجی با این مسئله همخوانی ندارد.
علیرضا بهارپور در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: جنس ترك اصل و همچنین برندهای مختلف زارا، دیزلی و ... بیشتر محبوب من هستند و برای استفاده از كفش و لباس هایی با این مارك ها خرید می كنم.
وی افزود: هر چند قیمت تمام شده هر كدام از اینها با قیمت خرید لباس كامل و كفشی غیر مارك برابری می كند اما به خاطر حفظ موقعیت و جایگاه در بین دوستان و آشنایان علاقمند به خرید جنس مارك هستم.
بهارپور توضیح داد: دانشجو هستم و هزینه خرید لباسهایم را پدر و مادرم تامین می كنند چون خودم هنوز درآمدی ندارم پس زیاد توجهی به قیمت بالای اجناس نمی كنم و تنها مارك بودن برایم ملاك خرید است.
یكی دیگر از جوانان ایلامی گفت: اجناس و البسه تولید داخلی و معمولی كیفیت پایین تری نسبت به اجناس مارك دارند ضمن اینكه مد روز و جذاب هم نیستند.
مریم شادمان گفت: كیف و كفش های برند و مانتو و شال و روسری و شلوارهای مارك دار علاوه بر زیبایی و كیفیت دارای دوام بیشتری نیز هستند و بر اثر شست و شو رنگ و ظاهر اصلی آنان از بین نمی رود.
وی در خصوص اینكه چه مدت از یك مانتو یا كیف استفاده می كند نیز افزود: معمولا زود به زود لباسهایم را تعویض می كنم و زیاد از این لباس های مارك دار و دیگر وسایل خریداری شده استفاده نمی كنم.
شادمان در خصوص هزینه تامین پوشاك و كیف و كفش خود نیز گفت: پدر و مادرم هزینه تامین آنها را می پردازند و من دغدغه و نگرانی برای خرید شان ندارم.
یكی از فروشندگان لباس مردانه در ایلام هم معتقد است: بیشتر جوانان به دنبال مارك و برند و مدل لباس های خاص هستند و زیاد سر قیمت چانه نمی زنند.
سعید زمانی اظهار كرد: اكنون مصرف گرایی و مدگرایی در بین جوانان افزایش یافته در حالیكه این افراد درك صحیحی از چگونه هزینه كردن پول های خود كه والدین شان تامین می كنند، ندارند.
وی ادامه داد: مثلا اگر یك جنس را به قیمت پایین به یكی از آنها معرفی كنی، نمی خرد ولی اگر همان جنس را با قیمت بیشتری عرضه كنید با كمال میل آن را خریداری می كنند.
زمانی افزود: اكنون بیش از 10 سال است كه در شغل فروشندگی لباس مردانه فعالیت می كنم و بیشتر خریداران خود را می شناسم.
وی توضیح داد: بسیاری از این افراد حتی حاضرند بیش از 250 هزار تومان برای یك شلوار مارك پول پرداخت كنند اما حاضر نیستند یك شلوار معمولی با كمتر از یك سوم این قیمت را خریداری كنند.
وی گفت: من سعی می كنم اجناس با كیفیت كه مشتری پسند و قیمت بالا باشد را در فروشگاه خود عرضه كنم چون وقتی مشتریان كه عموم آنها را جوانان تشكیل می دهند به خرید این اجناس رغبت دارند اگر از من خرید نكنند ناخداگاه در مغازه دیگری به دنبال برند مورد نظر خود می گردند.
وی افزود: معمولا اجناس با قیمت متوسط و قیمت پایین در مغازه ام نمی فروشم زیرا آنچه مورد نظر جوان است برند و مارك است و بیشتر آنها اهمیتی به قیمت ها نمی دهند.
زمانی اضافه كرد: هر چند این مساله یك درد است كه امروز به عنوان مصرف گرایی در جامعه رواج پیدا كرده ، محصول ماهواره و اینترنت و نبود فرهنگ مناسب جایگزین برای تبلیغات كالاهای ایرانی است اما یك واقعیت تلخ و زننده در جامعه امروز است كه همه جا می توانی شاهد آن باشید.
این فروشنده البسه مردانه گفت: حتی در بین مشتریانم افرادی هستند كه حاضرند اجناس گران را نسیه ببرند و پس از چند ماه پول آن را پرداخت كنند در حالیكه می توانند با یك سوم همان مبلغ لباس های مناسب داخلی را تهیه كنند و برای تامین هزینه آنها دچار مشكل نشوند.
یك زن خانه دار ایلامی هم در این ارتباط گفت: متاسفانه فرهنگ مصرف گرایی و مد و مارك روز به روز در حال رواج است و مسئولان فرهنگی هیچ برنامه مناسبی برای مقابله با آن ندارند.
مریم حسینی اظهار كرد: وقتی در یك مهمانی تمام وسایل خواهر یا جاری خود را مارك دار و آنچنانی و گران می بینم خوب من هم به عنوان یك زن علاقمند به تهیه و خرید آنها می شوم.
وی افزود: حتی ممكن است چندین روز بر سر خرید و یا نداشتن هزینه آنها با همسرم دچار مشكل شوم اما در پایان كاری می كنم كه بهتر از آن وسایل در خانه من پیدا شود.
حسینی اضافه كرد: در مهمانی ها و مجالس همه به تعریف و تمجید از لباس های مارك دار از برندهای مختلف خود می پردازند پس لباس معمولی و وسایل عادی و ارزان جایی در این میان ندارد.
وی اظهار كرد: متاسفانه مصرف گرایی روز به روز در حال گسترش است و یك آفت در اقتصاد امروز محسوب می شود زیرا همه عقل و هوش خود را در چشمان خود قرار داده و هیچ كس به دنبال قناعت و زندگی ساده و كم هزینه نیست.
وی گفت: اكنون زنان به هر دری می زنند تا هر طور شده وسایل و پوشاك مارك دار تهیه كنند و كاری به تامین هزینه های آن نیز ندارند.
حسینی گفت: متاسفانه در برهه كنونی همه دوست دارند همچون فلان هنرپیشه یا مدل های برتر لباس بپوشند و به راحتی اگر گشتی در سطح شهر بزنی می توانی همان مدل ها را در رخت و لباس و سر و وضع جوانان شاهد باشید.
وی افزود: به عنوان یك زن كه در جامعه اسلامی زندگی می كنم این گونه رفتار و پوشش را زیاد نمی پسندم اما با توجه به حرف و حدیث های اطرافیان و آشنایان و اینكه پوشنده لباس بدون مارك را 'امل' تلقی می كنند برای قرار نگرفتن در این ردیف این اتهام معمولا از لباس های گران قیمت استفاده می كنم.
حسینی گفت: در بین خانواده آشنایان حتی شاهد بوده ام كه برخی افراد برای فخر فروشی و پوز دادن لباس های خود از قیمت واقعی آن خودداری می كنند و در بین جمع اعلام می كنند كه به چند برابر قیمت لباس ها و كیف و كفش خود را تهیه كرده اند.
وی از این رفتارهای مدگرایانه به عنوان یك آفت در اقتصاد كنونی خانواده های ایرانی نام برد و اظهار كرد: وقتی رسانه ملی هیچ برنامه و فرهنگی برای حاكم شدن بر پوشش و نوع زندگی مردم ندارد بدون شك آنچه در شبكه های ماهواره ای تبلیغ می شود در بین مردم جا می افتد.
رئیس اتحادیه پوشاك ایلام در این ارتباط گفت: اكنون بیش از 700 مغازه عرضه پوشاك در ایلام فعالیت می كنند.
حسن ملكی اظهار كرد: بیشتر این مغازه ها از تولیدات داخلی استفاده می كنند اما بسیاری مغازه های دیگر نیز هستند كه مجبورند برای جلب رضایت مشتری با توجه به تغییر سلیقه مردم به ویژه جوانان از جنس های برند خارجی و معروف استفاده كنند كه طبعا از قیمت بیشتری نیز برخوردار هستند.
وی افزود: متاسفانه این روزها مد گرایی در بین قشر جوان و نوجوان بسیار حاكم است كه باید فكری به حال آن بشود زیرا این مساله علاوه بر مشكلاتی كه از نظر اقتصادی برای خانواده ایجاد می كند موجب افزایش توقع در سطح زندگی این افراد شده و در آینده نمی توانند با یك زندگی ساده خود را وفق دهند.
وی تاكید كرد: باید تولید كنندگان و طراحان لباس های ایرانی بیشتر فعالیت كنند و بتوانند الگوها و طرح هایی مطابق فرهنگ و اصالت ایرانی و اسلامی كه موازی با مد روز پیش برود و جوان پسند نیز باشد را تولید و عرضه كنند.
به گفته ملكی، بدون شك برند سازی و طراحی الگوی مناسب با استفاده از پارچه های با كیفیت و تبلیغات مناسب می تواند جایگزین مناسبی برای لباس های خارجی شود.
وی افزود: باید همه در راستای حفظ اصالت فرهنگ اسلامی تلاش كنیم و مسئولان فرهنگی در این بخش بیشتر وارد عمل شوند.
وی توضیح داد: باید خانواده از همان ابتدا در نوع پوشش بچه ها و استفاده از فرهنگ اسلامی و حفظ اصالت ایرانی تلاش كنند تا به عنوان یك فرهنگ و اصل برای افراد نهادینه شود.
ملكی گفت: وقتی یك خانواده مطابق خواست جوان و نوجوان خود هر میزان پولی كه برای خرید یك لباس مارك مد نظر است در اختیارش می گذارد بدون شك افراد تحت تاثیر همسالان خود قرار گرفته و برندهای برتر را با قیمت های بالا خریده و استفاده می كنند.
نام:
ایمیل:
* نظر: