کد خبر: ۳۰۷۵۹
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۷

ولی‌الله سیف ، رییس بانک مرکزی ایران چند روز پیش در همایش سالانه‌ صندوق بین‌المللی پول که در ایالات متحده برگزار شد، نکاتی را درباره‌ شیوه‌ اجرای برجام و تحولات سیستم بانکی کشور مطرح کردند که ممکن است از نگاه برخی باعث شود سرمایه‌گذاران خارجی رغبت کمتری به فضای داخلی کشور داشته باشند.

اعلام وضعیت کنونی «ال.سی»، سوییفت و مواردی از این دست در سخنرانی رییس کل بانک مرکزی کشور به وضوح بیان شد اما با وجود حرف‌های آقای سیف گمان نمی‌شود که این حرفها تاثیری بر کم یا زیاد کردن ورود پول به داخل کشور داشته باشد.

ممکن است عده‌ای صرفا رییس بانک مرکزی را بابت بازگو کردن این حرفها مقصر قلمداد کنند. البته واضح است که، رییس بانک مرکزی باید از سرمایه‌گذاری خارجی استقبال کند. چون در این صورت دلار وارد کشور شده و به جز کاهش قیمت دلار و بهتر شدن وضعیت اقتصادی کشور، نیروهای تحصیل‌کرده و بیکار به سرکار خواهند رفت. کسی در این باره که، وضعیت همه‌ی کشورها با سرمایه‌گذاری خارجی بهبود پیدا کرده است، شکی ندارد اما از زاویه‌ی دیگری هم می‌شود به این ماجرا نگاه کرد. واقعیت این است که ولی‌الله سیف یک مدیر مالی یا حسابداری است و به اندازه‌ یک اقتصاددان تحلیل اقتصادی ندارد. به همین دلیل بهتر بود که چنین حرف‌هایی از زبان خودشان بیان نشود و به جای آن از آقای کمیجانی که معاون ایشان و اقتصاد دان هستند، بخواهند که این سخنان را بیان کرده یا دست‌کم پیش از اجرای سخنرانی از نظر اقتصادی این حرف‌ها را پالایش می‌کردند.

ضمن این‌که، حرف‌هایی که آقای سیف گفته ، در مواردی به صورت درست بازتاب داده نشده است. همه‌ ما به خوبی می‌دانیم که برجام بی‌ثمر نبوده است. برجام باعث شده تا یک‌سری تحریم‌هایی که اتحادیه‌ اروپا و ایالات متحده با هم وضع کرده بودند، ملغی شود. دستاورد برجام هیچ ربطی به تحریم‌هایی که صرفا ایالات متحده آن را بیان کرده است، ندارد. برای رفع آن تحریم‌هایی که فقط خود ایالت متحده آنها را وضع کرده، باید از تونل سنای آمریکا گذشت که باز هم این مساله ربطی به برنامه جامع اقدام مشترک ندارد.

ممکن است گروهی بگویند که با بازتاب این حرفها در فضای رسانه‌ای جهان رغبت سرمایه‌گذاران خارجی به تزریق پول‌هایشان به درون کشور کم می‌شود اما واقعیت این است که،‌ سرمایه‌گذاران بزرگ به جای حرف‌ها به اعداد و وضعیت واقعی کشورها نگاه می‌کنند. سرمایه‌گذاران بزرگ یک سری اقتصاد دان برجسته را به خدمت گرفته‌اند و تحلیل اقتصادی روز را از زبان آنها می‌شنوند. اقتصاددان‌هایی که در اختیار سرمایه‌داران بزرگ می‌توانند با تحلیل دقیق حرف‌های رییس بانک مرکزی به سرمایه‌داران بفهمانند که تحریم‌هایی که آقای سیف درباره‌شان حرف زده، صرفا تحریم‌های خود آمریکا بوده است و ایران همچنان وضعیت مطلوبی برای جذب سرمایه‌ خارجی دارد.

واقعیت این است که همه‌ ما اذعان داریم چشم‌انداز آینده‌ی اقتصادی ایران در حال بهتر شدن است و سرمایه‌گذاران خارجی منتظر به دست آوردن فرصتی هستند تا بتوانند در بازار پرسود ایران سرمایه‌گذاری کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار