کد خبر: ۳۰۷۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱
رئیس هیات مدیره شركت صادرات تجهیزات و خدمات صنایع آب و برق ایران (صانیر) گفت: جمهوری اسلامی ایران به جای پرداخت ارزی بدهی ها به كشورهای منطقه، پروژه های فنی ومهندسی مورد نیازشان را با بهره گیری از شركت های توانمند ایرانی به مورد اجرا گذارد.
به گزارش تجارت آنلاین  از پایگاه اطلاع رسانی شركت مزبور، رضا بختیاری افزود: تركمنستان از كشورهای صادركننده گاز به ایران محسوب می شود و بهتر است در این كشور و دیگر كشورهایی كه از ایران طلب دارند، صادرات خدمات فنی و مهندسی صورت گیرد و این امر می تواند مانع از خروج ارز شود.
بختیاری موضوع بازار گسترده عراق را یادآور شد و اضافه كرد : میلیاردها دلار پروژه در این كشور به دلیل بروز جنگ، حضور داعش و پایین آمدن قیمت نفت متوقف شده و شركت های ایرانی نیز از این شرایط زیان دیده اند.
وی افزود: شركت صانیر به میزان 500 میلیون دلار در این كشور پروژه در اختیار گرفته، اما به دلیل مشكل نقدینگی عراقی ها، این پروژه ها ابلاغ نشده و امروز این كشور پول برق به ایران بدهكار است، اما دولت عراق توانایی پرداخت ندارد.
بیشترین انرژی ارسال شده برون مرزی در سال گذشته به كشور عراق (هفت میلیارد و 71 میلیون كیلو وات ساعت) بود كه نسبت به سال 1393 رشدی 16.6 درصدی داشت و پس از آن، كشورهای تركیه، افغانستان، پاكستان، ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان قرار دارند .
وی تصریح كرد: اینك صانیر برای حضور در بازارهای آمریكای لاتین، آفریقا و كشورهای حوزه CIS (جامعه كشورهای مستقل مشترك المنافع ) برنامه ریزی كرده است .
جامعه كشورهای مستقل مشترك المنافع كه در سال 1991 تاسیس شد، اتحادیه ای است كه از جنبه های قوانین داخلی و بین المللی جانشین اتحاد جماهیر شوروی سابق شده و سه كشور روسیه، اوكراین و روسیه سفید آن را بنیان نهاده اند، سپس كشورهای آذربایجان، ارمنستان، ازبكستان، تركمنستان، تاجیكستان، قرقیزستان، قزاقستان و مولداوی و گرجستان به عضویت آن درآمده اند.
بختیاری خواسته شركت های فعال در عرصه صادرات خدمات فنی ومهندسی را شفافیت در نرخ ارز، حمایت دولت و وزارتخانه های ذیربط از شركت های فعال در خارج كشور و همراهی هر چه بیشتر بانك ها و برخی نهادها مانند سازمان امور مالیاتی در تامین مالی، كاهش مالیات ها، عدم سختگیری در وصول معوقات بانكی و حمایت از تولید و همچنین عملكرد مناسب در بحث سیاسی و حمایت لازم از شركت ها در سطح بین الملل، را از انتظارات شركت های پیمانكاری از مسئولان كشور دانست.
وی تاكید كرد: ایران اسلامی با برخورداری از منابع سرشار نفتی و صادرات آن به بسیاری كشورهای جهان، به خوبی می تواند از این ابزار خود برای حمایت از صادركنندگان و فعالان اقتصادی كشور در سطح جهانی بهره گیری كند و همین موضوع می تواند به عنوان ضمانتی برای فعالیت بنگاه های مختلف كشور در خارج مطرح باشد.
بختیاری اضافه كرد: ظرفیت های خالی بسیاری در بنگاه های اقتصادی كشور وجود دارد و حمایت های همه جانبه می تواند به افزایش تولید و اشتغال و كاهش تورم در كشور منجر شود.
وی تصریح كرد: امروز نیازمند تغییر الگوی همكاری با سایر كشورها به قرارداد پیمان به شرط تامین مالی (ETCF) هستیم تا با برخورداری از فاینانس بتوانیم كار بیشتری در سطح بین الملل اجرا كنیم.
رئیس هیات مدیره شركت صادرات تجهیزات و خدمات صنایع آب و برق ایران (صانیر) گفت: آمادگی لازم وجود دارد تا امسال با همراهی سیاسیون و بانك ها نسبت به رفع موانع و مشكلات تولید تا میزان دو میلیارد دلار مگاپروژه ( پروژه های كلان و یا ابر پروژه ) در سطح بین الملل اجرایی سازیم.
وی یادآور شد : تحریم ها با ایجاد اشكال در نقل و انتقال پول، عدم صدور ضمانت نامه های بانكی و بروز مشكلات سیاسی، معضلات فراوانی برای این شركت و سایر فعالان اقتصادی كشور رد.
این مقام مسئول، معوقات بانكی و فشار بانك ها، عدم صدور ضمانت نامه توسط آنها را از جمله مسائل و مشكلات داخلی برشمرد كه بر معضلات موجود افزوده ، اما پس از به نتیجه رسیدن برجام، این مشكلات روند كاهشی یافته است.
به گفته وی، ایران اسلامی با برخورداری از منابع غنی انرژی و بهره مندی از فناوری های مناسب بخصوص در صنایع آب و برق، از توان بالایی برای صدور خدمات فنی و مهندسی به اقصی نقاط جهان برخوردار است.
قرارداد ساخت یك نیروگاه بادی 50 مگاواتی و دو نیروگاه حرارتی 250 مگاواتی به تازگی با حضور مدیرعامل شركت «اوراسیا اینوست گروپ» قزاقستان و شركت صانیر در تهران امضا شد.
ارزش این قرارداد 600 میلیون دلار است كه با توافق های انجام شده تا یك میلیارد دلار قابلیت افزایش دارد.
صانیر اینك در 13 كشور جهان پروژه در دست اجرا دارد و تاكنون در 25 كشور جهان هم طرح و پروژه اجرا كرده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار