کد خبر: ۳۰۷۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲
وزیر جهاد كشاورزی تاكید كرد كه مسئولیت این وزارتخانه تنظیم تراز تولید، واردات و تقاضاست و مسئولیتی در قبال گرانفروشی برنج در سطح بازار ندارد.
محمود حجتی امروز در حاشیه نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در جمع خبرنگاران درباره گرانفروشی برنج افزود: تقاضای برنج در بازار اخل حدود سه میلیون تن است كه حدود دو میلیون تن آن در داخل تولید و حدود 800 هزار تن نیز واردات می شود.
وی گفت: با توجه به اینكه درخصوص واردات برنج به شدت تحت فشاریم اما با مدیریت انجام شده، امروز برنجكار مازندرانی دیگر نگران عرضه محصول خود نیست.
وی اظهارداشت: فقط برای ذخائر استراتژیك، شركت بازرگانی دولتی مقداری برنج وارد می كند؛ همچنین حدود 800 تا 900 هزار تن نیز مجوز واردات برنج داده شده است.
حجتی افزود: براساس سیاست وزارت جهاد كشاورزی، كشت برنج و تولید آن در دو استان مازندران و گیلان خواهد بود و كنترل كشت برنج را در استان‌های دیگر خواهیم داشت.
وی اضافه كرد: فراموش نكنیم كه سال های متمادی همین برنج ایرانی روی دست كشاورزان می ماند.
وزیر جهاد كشاورزی درباره بارش و سیل اخیر در برخی استان‌ها و تاثیر آن بر بخش كشاورزی نیز گفت: بارش ها سبب می شود دامدارها امیدوار شوند و مراتع سرسبزتر شود. اگر بازار با نارسایی هایی مواجه شود با توجه به ذخایر موجود در سردخانه ها در زمان لازم، عرضه كافی صورت می‌گیرد و تعادل بازار حفظ می شود.
حجتی افزود: بارش ها ممكن است خسارت هایی ایجاد كرده باشد كه در ستاد حوادث استان ها میزان آن برآورد و گزارش آن در مركز حوادث كشور به ریاست وزیر كشور اعلام می شود؛ در صورت تصویب، پرداخت خسارت روال خود را طی خواهد كرد.

** نتایج سفر به تركیه
وزیر جهاد كشاورزی همچنین درباره نتایج سفر اخیر خود به تركیه گفت: در تركیه تفاهم نامه ای در ارتباط با مسائل مربوط به قرنطینه گیاهی امضا كردیم. همچنین كمیته راهبردی با این كشور داشتیم كه با مشكلاتی مواجه بود؛ با مذاكرات انجام شده قرار است از تیرماه این كمیته برای همكاری های دوجانبه فعال شود.

** با صادرات سیب زمینی خام موافق نیستیم
وزیر جهاد كشاورزی دولت یازدهم همچنین درباره وضعیت صادرات سیب زمینی نیز گفت: مصلحت نمی‌بینیم كه سیب‌زمینی خام تولید و همان سیب‌زمینی صادر شود بلكه باید سیب‌زمینی تولیدی ابتدا فرآوری و سپس صادر شود؛ زیرا با این روش، ارزش افزوده بیشتری یافته و می‌تواند صادرات آن توجیه پذیر باشد.

** ثبات قیمت نهاده ها از سیاست های دولت یازدهم
وی درباره قیمت نهاده های دامی نیز گفت: در دو سال گذشته سیاست‌های دولت به گونه‌ای بود كه كمترین نوسان را در قیمت‌ها داشته‌ایم به طوری كه زمانی كه دولت تدبیروامید شروع به كار كرد قیمت ذرت در بازار 12 هزار و 500 ریال بود و این در حالی بود كه 10‌ها كشتی حاوی ذرت در آب‌ها روان بودند، اما امروز ذرت در بازار كمتر از هشت هزار ریال به فروش می رسد.
وی ادامه داد: بخشی از این كاهش قیمت به افت قیمت‌های جهانی مربوط می‌شد اما بخش مهمی از آن نتایج تسهیل‌گری دولت بود.
به گفته وی، در حال حاضر در مجموع در بخش خصوصی و دولتی دو میلیون تن ذخیره ذرت وجود دارد و این رقم برای گندم به 6 میلیون تن رسیده است كه همین امر موجب ایجاد تعادل در بازار شده و از نوسان قیمت‌ها جلوگیری كرده است.
برچسب ها: حجتی ، برنج ، تجارت آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار