کد خبر: ۳۰۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸
حمید چیت چیان وزیر نیرو در دیدار با وزیر انرژی سوئد، از تحول جدی در شبكه برق ایران خبر داد و گفت: اولویت ما در صنعت برق اجرای طرح‌های مشترك همراه با انتقال فناوری است.
چیت‌چیان امروز (شنبه) در دیدار با «ابراهیم بایلان» وزیر انرژی سوئد و نمایندگان شركت‌های سوئدی گفت: لغو تحریم‌ها مجال فعالیت را برای شركت‌های سوئدی از جمله ABB از شركت‌های شاخص در صنعت برق این كشور، فراهم كرده است.
به گفته این مقام مسئول، جمهوری اسلامی ایران دارای نزدیك به 74 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی است كه در 10 سال آینده با توجه به میانگین افزایش 6 تا هفت درصدی مصرف سالیانه برق، باید 50 هزار مگاوات به این ظرفیت افزوده شود.
چیت‌چیان با بیان اینكه بیش از نیمی از ظرفیت نیروگاهی كشور را بخش خصوصی ساخته و راه‌اندازی كرده، گفت: شركت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران (مپنا) سازنده توربین‌های گازی و بخار، عمده این كارها را انجام داده و در صورتی كه شركت‌های سوئدی بخواهند در این زمینه همكاری داشته باشند، باید خود را برای انتقال فناوری آماده كنند.
وزیر نیرو با اشاره به اینكه برگزاری مناقصه 312 پست فوق توزیع و 84 پست انتقال در ایران در دست انجام است، ادامه داد: شركت ABB سوئد نیز در كنار سایر شركت‌ها در این مناقصه حضور یافته است كه امید می رود هم از نظر قیمت و هم تسهیل در انتقال فناوری ساخت، شرایط خوبی داشته باشد.
چیت چیان درباره هوشمندسازی شبكه برق كشور نیز گفت: پیش‌بینی می‌شود در پنج سال آینده بیش از پنج میلیون مشترك از تجهیزات هوشمند برخوردار باشند و شركت‌های مطرح سوئد همچون شركت «اریكسون» نیز در صورت تمایل، می‌تواند در خصوص انتقال دیتا با شركت‌های ایرانی همكاری كند.
وزیر نیرو یادآور شد: ایران در توسعه برق خود، از تولید متمركز به سمت تولید پراكنده در حال حركت است و در این زمینه از همكاری شركت‌هایی كه در بخش تولید پراكنده فعالیت دارند و هم زمان می‌توانند به‌صورت CHP یا CCHP تولید هم ‌زمان برق و گرما و سرما داشته باشند، استقبال می كند.

** اعلام آماگی سوئد برای حضور در صنعت برق ایران
در ادامه این دیدار، ابراهیم بایلان وزیر انرژی سوئد فضای توسعه همكاری‌های انرژی در ایران و جهان را مثبت ارزیابی كرد و گفت: پس از پایان تحریم‌ها فرصت خوبی برای احیای دوباره و گسترش روابط بین دو كشور ایجاد شده كه با كمال میل آمادگی خود را برای حضور در بازار برق ایران اعلام می‌كنیم.
وی با اشاره به اینكه فرصت‌های خوبی برای همكاری بین شركت‌های ایرانی و سوئدی وجود دارد، گفت: شركت ABB می‌تواند در صورت موافقت وزارت نیرو، با شركت مدیریت شبكه برق ایران همكاری داشته باشد.
بایلان با اشاره به ظرفیت 27 هزار مگاواتی كشور سوئد و تجربیاتی كه در بهره‌وری انرژی به‌دست آورده‌اند، اعلام آمادگی كرد در بخش‌های مختلف صنعت برق از جمله تمركز بر تولید، شبكه‌های هوشمند، ذخیره‌سازی انرژی، بهره‌وری انرژی و سایر زمینه‌ها با وزارت نیرو و شركت‌های ایرانی همكاری داشته باشد.
پیش از این، سفیر سوئد در تهران از آمادگی بازگشت بنگاه های بزرگ سوئدی به بازار ایران خبر داد و گفت: چالش عمده شركت های حاضر این كشور در ایران، مسائل حقوقی و رسیدگی به اختلافات تجاری میان شركت های ایرانی و سوئدی است.
بالاترین حجم صادرات سوئد به ایران در سال 2011 میلادی اتفاق افتاد كه در آن سال، نزدیك به هفت میلیارد كرون محصولات این كشور به ایران صادر شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: