کد خبر: ۳۰۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
سازمان امور مالياتي كشور در اطلاعيه اي اسامي حدود 1500 شركت صوري و فاكتور فروش را به منظور آگاهي موديان مالياتي، از طريق سامانه عمليات اينترنتي ماليات بر ارزش افزوده سازمان منتشر کرد.
سازمان امور مالياتي در اين اطلاعيه آورده است؛ تخلفاتي نظير كدفروشي، فاكتور فروشي و ايجاد شركت هاي كاغذي كه به طور عمده با هدف كتمان درآمد واقعي فعالان اقتصادي و ارايه اطلاعات و اسناد و مدارك خلاف واقع به منظور فرار مالياتي صورت مي گيرد، همواره از زمينه هاي مهم فساد اقتصادي در كشور بوده كه نظام اقتصادي و مالي كشور را با چالش هايي روبرو كرده است.
اين اطلاعيه افزود: تا چند سال پيش، آگهي هاي متعددي در ارتباط با واگذاري امتياز كد اقتصادي افراد و يا شركت هاي صوري و فروش فاكتورهاي جعلي در روزنامه ها به چشم مي خورد كه اين موضوع سبب شد؛ سازمان امور مالياتي بطور جدي برخورد با اين روزنامه ها و نيز مرتكبان اخلال در نظام اقتصادي كشور را در دستور كار خود قرار دهد و اطلاع رساني وسيعي را در ارتباط با شناسايي اين شركت ها و افراد و جرايم مربوط به آن به اجرا درآورد.
سازمان امور مالياتي يادآور شد: با اجراي ماده 169 مكرر (قانون قبلي ماليات هاي مستقيم) و ارايه شماره اقتصادي به فعالان اقتصادي، ابعاد گسترده اي از فعاليت شركت هاي كاغذي به عنوان يك پديده و معضل اقتصادي رايج در همه نظام هاي اقتصادي، آشكار شد.
همچنين؛ همزمان با گسترش فعاليت اين شركت ها، كارگروه مقابله با شركت هاي كاغذي در سازمان امور مالياتي تشكيل و با پيگيري واحدهاي نظارتي اين سازمان و همكاري ادارات كل امور مالياتي سراسر كشور، حدود 1500 شركت كاغذي شناسايي و اسامي آنها از سوي وزارت امور اقتصادي و دارايي، براي تشكيل پرونده به قوه قضاييه اعلام شد و برخي نهادها از جمله وزارت كشور، وزارت اطلاعات و موسسات بانكي و ... در جريان قرار گرفتند.
در ادامه اين اطلاعيه آمده است: اكنون بانك اطلاعاتي از ليست سياه اين شركت ها در سازمان امور مالياتي ايجاد و جهت تسهيل دسترسي عموم به نام اين شركتها، ليست مذكور در سامانه عمليات اينترنتي ماليات بر ارزش افزوده قرار گرفته است.
بر اساس اين اطلاعيه؛ از انجا كه كدفروشي و فاكتور فروشي به عنوان يك تخلف اقتصادي در خارج از سازمان امور مالياتي اتفاق مي افتد، اين امر ضرورت آگاه سازي موديان مالياتي را دو چندان مي كند؛ بدين منظور سازمان امور مالياتي، اطلاع رساني وسيعي براي موديان مالياتي و كاركنان نظام مالياتي به عمل آورده، نرم افزار شناسايي اسناد صادره از سوي اين شركت ها نيز تهيه و مورد بهره برداري قرار گرفته و اسناد به دست آمده از اين شركت ها به محاكم قضايي در نقاط مختلف كشور ارسال شده است.
اين اطلاعيه در ارتباط با پرونده تخلف اقتصادي شركت هاي كاغذي كه از سوي سخنگوي دستگاه قضا؛ بازتاب عمومي داشت، نيز آورده است: اين شركت ها در خارج از سازمان اقدام به فروش فاكتورهاي غيرواقعي مي كرده اند كه از سوي سازمان امور مالياتي و وزارت اطلاعات شناسايي و پرونده آنان به قوه قضاييه ارسال شده است؛ دو تن از كاركنان سازمان امور مالياتي نيز كه با اين شركت ها همكاري داشته اند؛ پس از تشكيل پرونده به قوه قضاييه معرفي شدند و پرونده آنان در حال رسيدگي است.
اين اطلاعيه مي افزايد: با پيگيري دفتر مركزي حراست سازمان امور مالياتي، اسامي حدود يك هزار شركت صوري ديگر كه اقدام به صدور فاكتور غير واقعي كرده اند، به زودي نهايي شده و از طريق سايت عمليات اينترنتي ماليات بر ارزش افزوده در اختيار موديان قرار مي گيرد.
سازمان امور مالياتي كشور در خاتمه از همكاري قوه قضاييه، وزارت اطلاعات؛ نهادهاي نظارتي براي برخورد قضايي و اطلاعاتي با متخلفان و همچنين از عملكرد پرسنل نظام مالياتي قدرداني و اعلام كرد: از موديان مالياتي تقاضا مي شود در صورت مشاهده هرگونه تخلف در بحث كدفروشي يا فاكتور فروشي از سوي افراد يا شركت هاي كاغذي، مراتب را به اداره امور مالياتي مربوطه و يا دفتر مركزي حراست به شماره تلفن39903752 و يا دادستاني انتظامي مالياتي به شماره تلفن 33967811 گزارش كنند.
نام:
ایمیل:
* نظر: