کد خبر: ۳۰۹۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴
وزير نفت از آغاز ارزيابي مقدماتي شركت ها براي حضور در ميدان هاي نفت و گاز ايران در قالب مدل جديد قراردادهاي نفتي از ارديبهشت ماه خبر داد و گفت: تا زماني كه پيش نويس اين مدل از قرارداد نهايي نشود نمي توان مناقصه برگزار كرد.
بيژن زنگنه درباره اينكه نخستين قرارداد با مدل جديد قراردادهاي نفتي چه زماني و با چه شركتي امضا مي شود، افزود: هنوز نمي توان گفت با چه شركتي و چه زماني امضا مي شود و بايد پيش نويس قرارداد نهايي شود.
وي با بيان اينكه ارزيابي مقدماتي شركت ها براي حضور در ميدان هاي نفت و گاز ايران در قالب مدل جديد قراردادهاي نفتي از ارديبهشت ماه آغاز مي شود، درباره زمان نهايي شدن اين قراردادها گفت: بخشي از اين موضوع كه درباره اجماع سازي شرايط عمومي قراردادهاست به احتمال زياد اواخر ارديبهشت ماه و يا اوايل خردادماه حل مي شود.
زنگنه اضافه كرد: پس از حل شدن شرايط عمومي قراردادها، بايد پيش نويس آن نيز نهايي شود، و تا زماني كه پيش نويس مدل جديد قراردادهاي نفتي نهايي نشود نمي توان مناقصه برگزار كرد.
وزير نفت مدل جديد قراردادهاي نفتي را همان بيع متقابل با برخي تغييرات عنوان كرد و گفت: ما در اين قراردادها با اجماع جلو مي رويم و نمايندگان نيز در اين زمينه اختيار را به دولت دادند.
در سال هايي كه ايران تحريم بود، همسايگان كشورمان با استفاده از منابع مالي شركت هاي بين المللي، ميدان هاي نفت و گاز مشترك با ايران و همچنين ميدان هاي مستقل خود را به بهره برداري رساندند و سود سرشاري كسب كردند.
ايران به دليل كمبود منابع مالي و سوءمديريت در دولت هاي نهم و دهم نتوانست اين ميدان ها را توسعه دهد و در نتيجه همسايگان بيشترين بهره را از غفلت مسئولان وقت ايراني بردند.
دولت يازدهم با توجه به عقب ماندگي در ميدان هاي مشترك در صدد بر آمده است با معرفي نسل جديد قراردادهاي نفتي، شركت هاي نفتي بين المللي كه از منابع مالي كافي و فناوري هاي جديد برخوردار هستند را تشويق به سرمايه گذاري در ايران كند.
مدل جديد قراردادهاي نفتي مسير قانوني خود را طي كرده و پس از مشورت با دستگاه ها و نهادهاي مختلف مانند كميسيون انرژي مجلس و نهادهاي بازرسي، در نهايت در هيات دولت بررسي وتصويب شده و اكنون مراحل پاياني خود راطي مي كند.
نام:
ایمیل:
* نظر: