کد خبر: ۳۱۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۷
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: متأسفانه بعضی از كسانی كه قبلاً در مقام مسؤولان جمهوری اسلامی، تحریم‌ها را نعمت خدا می‌دانستند، وقتی در دو انتخابات نظر جامعه را دیدند، به جای اصلاح گفتار و رفتار خویش با كارشكنی سیاسی در كارهای دولت تلاش می‌كنند كه تحریم‌ها را برگردانند.
به گزارش تجارت آنلاین  از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله اكبرهاشمی رفسنجانی در آستانه روز كارگر در دیدار دبیركل خانه كارگر و جمعی از نمایندگان تشكل های كارگری و مسئولان با اشاره به روز جهانی كارگر، گفت: این كار یكی از اقدامات جالب جامعه‌ بشری است كه كارگران سراسر دنیا در یك روز، حقوق خود را در مقیاس بین‌المللی مطالبه می‌كنند.
وی با تأكید بر این كه «كارگران ایران نیز همراه كارگران جامعه‌ جهانی این روز را گرامی می‌دارند و حتی هفته‌ای به نام كارگران دارند»، به دیدارهای همه ساله خویش در این ایام با آنان اشاره كرد و گفت: هر وقت چهره‌های شاداب و مصمم كارگران را می‌بینم، روحیه می‌گیرم.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تأسف از وجود بیكاران در جامعه، به تشریح امتیازات جغرافیایی، تاریخی و معادن و منابع ایران پرداخت و گفت: واقعاً نباید در ایران بیكار داشته باشیم و همه‌ مسؤولان در همه‌ بخش‌ها باید برای ریشه‌كنی این معضل تلاش كنند كه فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی، یك اقدام ملی است.
هاشمی رفسنجانی با اشاره به نقشی كه كارگران در همه‌ تاریخ انقلاب اسلامی، از زمان مبارزه تا پیروزی، تثبیت، دفاع مقدس، دوران سازندگی و مقاطع پس از آن داشتند، گفت: به عنوان یكی از مسؤولان نظام كه در مسؤولیت‌های مختلف انقلاب و نظام بودم از كارگران راضی هستم و امیدوارم كارگران نیز از من راضی باشند. (پس از این جمله آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، آقای عبدالله خرسند یكی از كارگران بازنشسته، از میان جمعیت برخاست و گفت: آقای هاشمی، ما محبت‌های شما را فراموش نمی‌كنیم و بگذارید حرف دل كارگران را با این‌‌دل نوشته خود بگویم كه: بار دگرم ندا ز رأفت كردی/ ما كارگران را به نزد خویش دعوت كردی/ ای یار باوفای امام و رهبری و حامی كارگران/ شرمنده‌ایم كه در تمام این سال‌ها به ما محبت كردی/ هر بار كه آمدیم نزدت، كما فی السابق احسان به خوشرویی و خرسند به رسم عادت كردی)
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اظهار تشكر از محبت‌های این كارگر عزیز و همه كارگران ایران اسلامی، به قرائت آیه «لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَي» پرداخت و فراز و فرود اوضاع كشور در تمام سال‌های پس از انقلاب را نتیجه كارهای فردی و جمعی، همه اقشار جامعه و مسؤولان دانست.
آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: به یاد داریم كه در سال‌های پس از جنگ، چون اراده فردی و جمعی بر رونق اقتصادی بود، به تبع آن اشتغال آفرینی رونق داشت و متأسفانه در مقاطعی به جای نگاه جامع به تولید، جامعه را به سوی مصرف كنندگی سوق و با بی‌توجهی به تولیدات داخلی، بیكاری را در جامعه افزایش دادند.
وی با تأكید بر حفظ آثار همه كارهای خوب و بد در كارنامه اعمال انسان و اشاره به مصداق قرآنی «فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّه خَیْراً یَرَهُ ، وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ شَرّاً یَرَهُ»، گفت: مطمئناً كسانی كه با سوء مدیریت‌ها، كار و كارگران كشور را در این سال‌ها دچار بحران بیكاری و جوانان تحصیلكرده را از اشتغال مناسب محروم كردند، در محضر جامعه‌ و دادگاه عدل الهی مؤاخذه خواهند شد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خویش به نقش تأثیرگذار كارگران و معلمان در جامعه اشاره كرد و گفت: ذات این دو قشر به گونه‌ای است كه نمی‌توانند مستكبر باشند و حق‌الناس بر گردن آنها نیست، بلكه همیشه به گردن جامعه حق دارند.
هاشمی رفسنجانی با بیان این جمله كه «باید حق این دو قشر پرداخته شود»، با یادآوری نقش معلمان و كارگران در مقاطع مختلف تاریخ انقلاب، گفت: نجابت این دو قشر به گونه‌ای است كه اعتراضاتشان را هم محترمانه می‌گویند و مسؤولین باید به این امر توجه كنند.
وی تأمین معیشت را خواسته كارگران و معلمان دانست و گفت: كرامت انسانی باید در این راه حفظ شود و وقتی این دو قشر با زحمت فراوان كار می‌كنند، انتظار دارند كه جامعه هم به آنان توجه نماید.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خویش با ارائه تحلیلی از علل ركود تولید در جامعه و نقش تحریم‌ها در این مسیر، گفت: متأسفانه بعضی از كسانی كه قبلاً در مقام مسؤولان جمهوری اسلامی، تحریم‌ها را نعمت خدا می‌دانستند، وقتی در دو انتخابات نظر جامعه را دیدند، به جای اصلاح گفتار و رفتار خویش با كارشكنی سیاسی در كارهای دولت تلاش می‌كنند كه تحریم‌ها را برگردانند.
هاشمی رفسنجانی با بیان این جمله كه «تحریم عامل گسترش فساد می‌شود»، به تلاش‌های یك عده محدود در تمام 8 سال گذشته برای سوء استفاده از تحریم‌ها پرداخت و گفت: جانبداری از تحریم، تبلیغ قاچاق و سوء استفاده از نیاز جوانان تحصیلكرده جامعه و خانواده‌ها به اشتغال است و متأسفانه شاهد بودیم كه چگونه در دولت گذشته به جای توجه به تولید، جامعه را به واردات وابسته كرده بودند كه وقتی تحریم گسترش یافت، ركود تورمی و فلاكت حاصل از آن جامعه را فراگیر گرفت.
وی در پاسخ به یكی از كارگرانی كه خواستار توجه بیشتر نظام به كارگران و ترمیم دستمزد آنان شده بود، گفت: همه‌ مسؤولین نظام، به خصوص دولت با تمام وجود می‌خواهند كه معیشت دو قشر زحمتكش جامعه یعنی معلمان و كارگران با حفظ ارزش اجتماعی آنان، تأمین شود، اما می‌دانید كه علاوه بر بیماری ساختاری كه دولت گذشته با حذف بسیاری از شوراهای عالی و نهادها ایجاد كرده بود، در زمانی كه بیشترین درآمد نفتی تاریخ ایران را داشتیم، 500 هزار میلیارد تومان بدهی برای دولت برجای گذاشت.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به درآمد 700 هزار میلیارد دلاری دولت سابق، گفت: به جای توجه به كارگران و نگاه كلان به آینده كشور، با پرداخت غیر كارشناسانه‌ یارانه‌ها، جامعه را تشویق به مصرف‌گرایی می‌كرد.
هاشمی رفسنجانی نیمه كاره رها كردن بسیاری از بیمارستان‌های تحت پوشش تأمین اجتماعی را كه نیاز اصلی كارگران كشور بود، یكی از مصادیق بارز حیف و میل كردن درآمدهای نفتی كشور دانست و گفت: اگر بیمارستان‌های تأمین اجتماعی در سراسر كشور تجهیز می‌شدند و با تمام توان در خدمت كارگران و مستمری‌بگیران بودند، یكی از دغدغه‌های اصلی این قشر مظلوم كه مسائل بهداشت و درمان است، برطرف می‌شد.
وی تأمین اجتماعی را یكی از كارهای خوب دوران سابق دانست و با اشاره به اصلاحاتی كه در انقلاب اسلامی برای بهتر شدن كارهای این سازمان انجام گرفته است، گفت: متأسفانه درآمدها و حتی سرمایه‌های این سازمان كه مالك اصلی آن كارگران مظلوم جامعه و مستمری‌بگیران بودند، در جای مناسب صرف نشده است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با گرامیداشت یاد همه‌ شهدای كارگر و معلم، تعداد بالای شهدای این دو قشر را نشانه‌ اخلاص و صداقت گفتاری و رفتاری آنان دانست و گفت: در زمان دفاع مقدس علاوه بر حضور در خطوط مقدم، در پشت جبهه نیز با حضور در كارخانه‌های نیمه تعطیل و كلاس‌های درس مشغول جهاد بودند.
هاشمی رفسنجانی با ارائه تحلیلی از برنامه‌های نظام در سال‌های پس از جنگ، به خصوص تدوین سیاست‌های سازندگی كشور كه از سوی امام راحل به مسؤولان یادآوری شده بود، گفت: با شروع دوران سازندگی، علاوه بر تأسیس شهرك‌های صنعتی در اقصی نقاط كشور كه مردم و جوانان را تشویق به حضور در فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی می‌كرد، در بحث واگذاری‌ها هم به گونه‌ای عمل شده بود كه كارگران با احساس مالكیت و یا داشتن سهمی در مالكیت كارخانه‌ها، برای رونق تولید بكوشند كه متأسفانه این طرح نیز در دولت نهم و دهم به گونه‌ای مخدوش اجرا شد.
وی با بیان این جمله كه بازنشستگی به معنای بیكاری نیست، به امتیازات بالقوه كشور برای بكارگیری مجدد كارگران پرداخت و گفت: قانون مربوط به كارگران كه پس از انقلاب اسلامی اصلاح شد، بر این نكته تأكید می‌نماید كه باید از تجارب ارزنده‌ی نیروهای انسانی استفاده شود.
پس از این سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، یك نفر از دل جمعیت برخاست و گفت: «قانون همیشه بود و هست، اما گویا مجری قانون نبوده است»، گفت: بله، حرف دل مرا با زبان كارگری گفته‌اید، كه واقعاً چنین بود.
وی با تأكید بر نقش ارزنده‌ كارگران در جمهوری اسلامی، با یادآوری مسایل مربوط به نفت و اعتصاب كارگران نفتی در ماه‌های آخر مبارزه و نقش آن اعتصاب در تسریع سرنگونی رژیم پهلوی، گفت: اعتصاب كاركنان نفت، كمر رژیم پهلوی را شكست و حامیان جهانی‌اش را متنبّه كرد كه بیش از این در مقابل مردم نیایستند و از رژیمی كه جایگاه اجتماعی ندارد، حمایت نكنند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با یادآوری تمام خاطرات مربوط به انتخاب هیأت حل مشكل سوخت از سوی حضرت امام(ره) و سفر آنان به مناطق نفتی، به ویژه آبادان، گفت: در آن جا همراهی مخلصانه كارگران با نیروهای مذهبی مبارزه و روحانیون را دیدیم كه این همراهی در تمام سال‌های پس از پیروزی انقلاب تاكنون ادامه داد.
هاشمی رفسنجانی، افزود: هنوز هم كارگران به همراه معلم‌ها، آرام‌ترین، زحمتكش‌ترین و مسؤولیت‌پذیرترین اقشار جامعه‌ی ما هستند.
وی با تأكید مجدد بر ضرورت توجه به خواسته‌های كارگران، گفت: باید توجه كنیم كه تا می‌توانیم عدالت را برقرار نماییم، كه جامعه شاداب شود، چون بی‌عدالتی مانند خوره، صلابت جامعه را از درون می‌خورد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان جمله پایانی این دیدار بر ارزش روز افزون كارگران در همه‌ جوامع بشری و به ویژه جامعه‌ ایران تأكید كرد و گفت: ارزش كارگران هیچ‌وقت كم نمی‌شود، چون هر چه تكنولوژی رشد نماید، نیاز جوامع بشری به كارگران بیشتر می‌شود.
در آغاز این دیدار محجوب دبیر كل خانه كارگر و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اقدامات آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی برای ارتقای جایگاه كارگران در تاریخ انقلاب اسلامی و نقشی كه كارگران در دوران مبارزات داشتند به اعتصاب كاركنان صنعت نفت در زمستان سرد 57 اشاره كرد و گفت: حضور آقای هاشمی در جمع هیأتی كه امام راحل از پاریس تعیین كرده بودند و تأثیراتی كه ایشان برای همراهی اعتصاب كنندگان با برنامه‌های هیأت داشتند به عنوان درایت امام راحل در تاریخ ثبت است.
وی با ارائه تحلیلی از كارهایی كه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دوران ریاست مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام برای كارگران انجام داده‌اند، گفت: كارگران انتظار دارند كه آن اقدامات و آن گفتار و رفتار به عنوان فرهنگ در جامعه نهادینه شود.
خانم سهیلا جلودارزاده منتخب مردم تهران برای مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی با اشاره به مشكلات جامعه زنان، گزارشی از برگزیده شدن زنان در انتخابات هفتم اسفند ارائه كرد و با ابراز تأسف از رشد بیكاری در جامعه، گفت: نیاز به یك نهضت كارآفرینی داریم تا مجموعه نهادهای حكومتی برای كم كردن بیكاری و افزایش اشتغال آفرینی وارد شوند.
نام:
ایمیل:
* نظر: