کد خبر: ۳۱۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹
مدیرعامل شركت مجتمع گاز پارس جنوبی گفت:حفظ و توسعه ظرفیت تولید نفت وگاز در میادین مشترك در راستای توجه هر چه بیشتر به اقتصاد مقاومتی مورد تاكید قرار داد.
مسعود حسنی صبح چهارشنبه در آیین اختتاحیه ششمین جشنواره ملی دانایی خلیج فارس در سخنانی افزود: ما باید در تمامی بخش ها، اقتصاد مقاومتی را مورد توجه قرار دهیم تا مطابق چشم انداز طراحی شده به اهداف خود دست یابیم.
وی با اشاره به حضور رهبر معظم انقلاب در سال 62 در پالایشگاه شهید هاشمی نژاد به منظور افتتاح فاز نخست این پالایشگاه گفت: رهبری در همان زمان بحث خودكفایی و همچنین بهره برداری از ثروت عظیم موجود در پهنه خلیج فارس را مورد تاكید قرار داده بودند.
مدیرعامل شركت پارس جنوبی افزود: به طور حتم ما باید برای بهره برداری از این ثروت نهفته در دل خلیج فارس برنامه ریزی لازم را داشته باشیم.
وی با تاكید بر این كه طبق راهبرد تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب اقتصاد مقاومتی باید امسال به مرحله عمل برسد گفت: ما در مجتمع پارس جنوبی اقدامات خود را در راستای اقتصاد مقاومتی شامل توسعه ظرفیت های تولیدی نفت و گاز در میادین مشترك و همچنین افزایش ارزش افزوده آغاز كرده ایم.
حسنی با بیان این كه در طول چهار سال گذشته در اوج تحریم ها و بحران ها قرار داشته ایم، گفت: علیرغم همه اینها میزان برداشت از مخازن 15 درصد و گاز شیرین نیز 20 درصد اضافه شده است ضمن این كه میزان برداشت از گاز خشك ترش برای استفاده داخلی 6 درصد كاهش یافته است.
وی همچنین افزود: در طول چهار سال گذشته در حوزه اقتصاد مقاومتی توانستیم 10 درصد اتان، 21 درصد بوتان و حدود 18 درصد در میعانات گازی تولید بیشتری داشته باشیم.
وی با اشاره به اینكه در طول سال های اخیر زمان تعمیرات اساسی نیز در پالایشگاه های پارس جنوبی كاهش یافته است، افزود: از این بابت فقط در سال 1394 حدود هزار میلیارد تومان صرفه جویی كرده ایم.
حسنی با اشاره به بند پنج سیاست های اقتصاد مقاومتی مبنی بر توانمندسازی نیروی انسانی و سهم بری عادلانه عوامل در زنجیره تولید و همچنین ارتقا آموزش و مهارت كاركنان نیز با بیان اینكه در حال حاضر یازده هزار نفر نیرو در مجتمع گاز پارس جنوبی فعالیت می كنند، گفت: این رقم به 21 هزار نفر بعد پایان یافتن توسعه افزایش خواهد یافت.
به گفته وی از تعداد كل نیروهای رسمی شاغل در پارس جنوبی كه سه هزار و 256 نفر هستند، هفت هزار و 250 نفر در حوزه پیمانكاری مشغول به فعالیت هستند كه از این تعداد سه هزار و 740 نفر بومی می باشند.
وی با اشاره به بند سه سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در ارتباط با محور قراردادن رشد بهره وری در اقتصاد در حوزه كاهش شدت مصرف انرژی گفت: ما در پنج پالایشگاه پارس جنوبی علیرغم اینكه تولید بیشتر شده است، مصرف انرژی ما به صورت محسوسی كاهش یافته است.
وی همچنین گفت: در حوزه حفظ محیط زیست و ذخیره سازی انرژی نیز با كاهش فلرینگ و سایر آلاینده ها در پنج پالایشگاه پارس جنوبی مواجه بودیم.
وی افزود: در سال 1387 میزان فلرینگ ما در پالایشگاه ها دو میلیارد و نهصد میلیون متر مكعب بوده است كه این میزان هم اكنون به 415 میلیون متر مكعب كاهش یافته است و این اتفاق حاصل طراحی ها و تعمیرات انجام گرفته از سوی متخصصان داخلی است.
وی گفت: فقط با مقایسه سال 1393 و 94 نشان می دهد كه میزان فلرینگ از 732 میلیون متر مكعب به 415 میلیون متر مكعب كاهش یافته است كه این حاكی از كاهش 43 درصدی است.
وی گفت: صنعت نفت و گاز در استان بوشهر به خصوص در دوره جدید مدیریتی به سرعت در حال پیشرفت است و به دلیل اینكه این پالایشگاه ها نیاز روز افزون به سرویس دارند، باید یك نگاه ویژه توسعه ای به این استان داشته باشیم.
وی در ادامه با تاكید براینكه توسعه باید متوازن باشد، گفت: همانطور كه پالایشگاه ها توسعه پیدا می كنند، پشتیبانی این پالایشگاه ها نیز از سوی جامعه ذینفع نیز بایستی توسعه یابد و پارك های علم و فناوری و دانشگاه ها به منظور تجاری سازی توجه بیشتری شود.
ششمین دوره جشنواره ملی دانایی خلیج فارس با حمایت سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی روزهای سه شنبه و چهارشنبه 7 و 8 اردبیهشت در دانشكده نفت و گاز دانشگاه خلیج فارس بوشهر برگزار شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: