کد خبر: ۳۱۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳
همزمان با امضای سندهای همكاری بین تهران و سئول با حضور رئیسان جمهوری دو كشور، دو تفاهم‌نامه همكاری در زمینه‌های منابع آب و انرژی بین وزارت نیرو و وزارت زمین، زیربنایی و حمل ونقل و وزارت تجارت، صنعت و انرژی كره‌جنوبی امضا شد.
به ‌گزارش وزارت نیرو، این یادداشت تفاهم‌ همكاری در زمینه آب، بین حمید چیت‌چیان وزیر نیرو و «كانگ هو این»(Kang hoo in) وزیر زمین، زیربنایی و حمل و نقل كره‌جنوبی در كنار 18 تفاهم‌نامه دیگر همكاری بین تهران و سئول در حضور رئیسان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری كره جنوبی امضا شد.
بر اساس این یادداشت تفاهم، زمینه‌های همكاری طرفین در 9 بخش شامل توسعه سیاست‌های درنظر گرفته شده در بخش منابع آب برای بهبود مصرف آب و ارتقای راندمان مدیریت آب، مدیریت هوشمند آب بر اساس فناوری اطلاعات و ارتباطات، توسعه و بهره‌برداری و مدیریت منابع آب (در رابطه با سدها، سیستم‌های تامین آب و نمك زدایی آب دریا)، تقویت مدیریت ایمنی سدها باهدف آماده سازی برای بارش‌های غیرطبیعی، زمین لرزه‌ها و تاسیسات فرسوده، ساماندهی رودخانه‌ها، استقرار استانداردهای مرتبط با فناوری مدیریت آب، برنامه‌ریزی برای استقرار حكمرانی در مدیریت آب و آموزش و ظرفیت‌سازی برای مدیران منابع آب در نظر گرفته شده است.
همچنین در این مراسم، یادداشت تفاهم در زمینه توسعه نیروی برق و صنایع جدید انرژی بین وزیر نیروی ایران و «جو هیونگ هوان» (Joo hyunghwan) وزیر تجارت، صنعت و انرژی كره جنوبی امضا شد.
طرفین در این تفام نامه توافق كردند در زمینه‌های نیروگاه‌های حرارتی با بازده بالا، انتقال و توزیع نیروی برق، شبكه‌های هوشمند و اطلاعات و فناوری مربوطه، بهره‌وری انرژی، سیستم‌های ذخیره انرژی، انرژی‌های‌نو و تجدیدپذیر، همكاری در حوزه‌های فوق بین نهادهای مرتبط در دو كشور و انجام پروژه‌های مشترك در كشورهای ثالث همكاری دوجانبه داشته باشند.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو دیروز به ایرنا گفت كه مذاكره های جدی بین دو كشور در مقوله منابع آب و تامین مالی در زمینه ساخت سدها و نیروگاه های برقابی با فناوری و دانش فنی كره ای ها انجام شده است و وزارت نیرو بر مبنای قانون حمایت از تولید داخل و رعایت سهم 51 درصدی دولت، به انجام پروژه های مشترك می پردازد.
به گفته علیرضا دائمی، آخرین حضور كره ای ها در صنعت آب و برق ایران، مشاركت در ساخت سد و نیروگاه مسجد سلیمان در سال های 1381 و 1382 بوده است.
«پارك گئون هی» نخستین رئیس جمهوری كره جنوبی است كه از زمان برقراری روابط سیاسی میان دو كشور، به ایران سفر كرده است. هیاتی متشكل از 236 نفر از مسئولان و روسای بزرگترین شركت های كره ای و صاحبان صنایع بزرگ این كشور پارك را در سفر به ایران كه مدت آن سه روز اعلام شده، همراهی می كنند.
بر پایه آمار گمرك جمهوری اسلامی ایران، در سال 2015 حجم كل مبادلات تجاری دو كشور پس از كاهش به سبب تحریم ها، به چهار میلیارد و 285 میلیون دلار رسید كه حجم واردات ایران از كره جنوبی چهار میلیارد و 35 میلیون دلار و صادرات به آن كشور 250 میلیون دلار بود.
نام:
ایمیل:
* نظر: