کد خبر: ۳۱۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷
الكساندر لوكاشنكو رییس جمهوری بلاروس با تاكید بر لزوم توسعه فراگیر روابط تهران و مینسك در عرصه های مختلف، خواستار افزایش سه برابری ارزش روابط اقتصادی و بازرگانی دو كشور در زمینه های گوناگون شد.
نشست كمیسیون مشترك همكاری های دو كشور امروز (چهارشنبه) در مینسك با حضور هیات 50 نفری ایران به ریاست محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و ویتالی واووك وزیر صنایع بلاروس آغاز شد كه براساس برنامه اعلام شده، قرار است در پایان مذاكرات نقشه راه توسعه روابط ایران و بلاروس تا سال 2017 امضا شود.
بنا به اعلام بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در مینسك، در جلسه مقدماتی سیزدهمین نشست كمیسیون مشترك، هیات بلاروس از توجه ویژه رییس جمهوری این كشور به افزایش روابط با جمهوری اسلامی ایران خبر داد كه بر اساس آن با اجرای برنامه های در نظر گرفته شده و توافق های دوجانبه ارزش روابط تجاری دو كشور در دو سال آینده به 250 میلیون دلار برسد.
ویتالی واووك وزیر صنایع بلاروس نیز در افتتاحیه این نشست، توافق برجام را عامل مهمی در گسترش روابط تهران و مینسك خواند و گفت: تلاش می كنیم با استفاده از فرصت ایجاد شده، روابط دو كشور در عرصه های مختلف از جمله اقتصادی گسترش یابد.
نعمت زاده در این اجلاس با تاكید بر اهمیت ارتقای روابط ایران و بلاروس از سطح كنونی به لزوم بهره برداری از عرصه های مختلف در این زمینه تاكید كرد.
در این نشست مقام های دو كشور عرصه های گسترش همكاری های اقتصادی و بازرگانی در بخش های مختلف دولتی و خصوصی را بررسی كرده و در مورد طرح های مشترك صنعتی و تكنولوژیكی گفت وگو و مذاكره می كنند.
محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت و معدن، ولی الله افخمی معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت و ارسلان فتحی پور رییس كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مذاكرات كمیسیون مشترك ایران و بلاروس، حضور دارند.
اجلاس قبلی كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و بلاروس اسفند ماه 1393 به میزبانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در تهران برگزار شد و وزیر صنایع بلاروس برای این منظور به ایران سفر كرده بود.
نفت، گاز، پتروشیمی، خودرو، محصولات ساختمانی، برقی، مواد كانی، دارو و سلامت، تجهیزات پزشكی و برگزاری متقابل نمایشگاه ها از زمینه های موجود برای گسترش همكاری ها بین دو كشور است.
از سوی دیگر، ایران به عنوان دروازه ورود صنایع و تولیدات شركت های بلاروس می تواند خدمات بسیاری را برای افزایش صادرات این كشور فراهم كند.
پیشتر وزیر صنایع بلاروس اعلام كرده بود كه این كشور آماده است نیازهایی مثل میوه ماهی دارو تجهیزات پزشكی متالورژی و ادوات ماشین سازی از ایران خریداری كند.
به عقیده كارشناسان، ایران و بلاروس همكاری های سیاسی در سطح عالی دارند، اما روابط اقتصادی با توان موجود در این عرصه مطابقت نمی كند و سال گذشته حجم مبادلات بازرگانی دو كشور به حدود 75 میلیون دلار رسید.
سفیر ایران در بلاروس در این رابطه اعلام كرده است كه تهران برای توسعه ساختار همكاری ها با مینسك مصمم است و برای این منظور برنامه ریزی كرده است و آمادگی دارد.
محمد رضا صبوری سفیر ایران در مینسك نیز اعلام كرده است: این توان در دو كشور وجود دارد كه ارزش روابط بازرگانی در سال جاری می تواند به سه برابر افزایش یابد و دولت ایران نیز از هم اكنون برای گسترش مبادلات اقتصادی و بازرگانی و خرید كالاهای مورد نیاز از این كشور آماده است.
وی همچنین به حمل و نقل محمولات میان ایران و بلاروس به عنوان مساله قابل توجه بین دو كشور اشاره كرد و با توجه به موقعیت جغرافیایی و فاصله آنها از یكدیگر خواستار توافق درازمدت و سودمند برای طرفین شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار