کد خبر: ۳۱۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷
قائم مقام سازمان امور مالیاتی كشور گفت: ثبت و نقل و انتقال املاك در دفترهای اسناد رسمی از آغاز امسال با توجه به اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم مصوب سی و یكم تیرماه 1394 بدون اخذ گواهی موضوع ماده 187 قانون مالیات های مستقیم مغایر قانون است.
بر پایه ماده 187 قانون مالیات های مستقیم، در همه مواردی كه معاملات موضوع فصل چهارم از باب دوم و همچنین فصول اول و ششم باب سوم این قانون به ‌موجب اسناد رسمی صورت می‌گیرد، صاحبان دفاتر اسناد رسمی ‌مكلفند پیش از ثبت یا اقاله یا فسخ سند معامله‌، مراتب را با شرح و مشخصات كامل و چگونگی نوع و موضوع معامله مورد نظر به اداره امور مالیاتی محل وقوع ملك یا محل سكونت مالیات دهنده حسب‌ مورد اعلام كنند و پس از كسب گواهی انجام معامله به ثبت یا اقاله‌ یا فسخ سند معامله حسب مورد اقدام و شماره مرجع صدور آن را در سند معامله قید كنند.
به گزارش سازمان امور مالیاتی كشور، قائم مقام سازمان امور مالیاتی كشور گفت: صاحبان دفترهای اسناد رسمی مكلفند در همه معاملاتی كه به موجب اسناد رسمی صورت می گیرد، پیش از ثبت یا اقاله یا فسخ سند معامله، مراتب را به اداره امور مالیاتی اعلام و پس از اخذ گواهی، شماره آن را در سند معامله قید كنند.
اگر كسی پس از خرید یا فروش كالایی، پشیمان شده و از فروشنده یا خریدار به هم زدن معامله (فسخ و رفع عقد) را درخواست كند و فروشنده یا خریدار این درخواست را قبول كند، به آن اقاله اطلاق می شود.
«محمدقاسم پناهی» یادآوری كرد پیش از این بر اساس قانون «تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی» اشخاص می‌توانستند در صورت قبول بدهی بدون اخذ مفاصاحساب به نقل و انتقال اقدام كنند.
پناهی اضافه كرد: از امسال هرگونه نقل و انتقال بدون اخذ گواهی ماده 187 خلاف قانون است.
قائم مقام سازمان امور مالیاتی كشور ادامه داد: براساس قانون جدید مالیات های مستقیم، دفترهای اسناد رسمی مكلفند از آغاز سال 1395 پیش از ثبت یا اقاله یا فسخ سند معامله گواهی انجام معامله موضوع ماده 187 قانون مالیات‌های مستقیم را از اداره های امور مالیاتی دریافت كنند.
مالیات مستقیم برخلاف مالیات غیرمستقیم، مبلغی است كه مشمولیت پرداخت آن به طور مستقیم از سوی بدهكار مالیاتی به وجود می‌آید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار