کد خبر: ۳۱۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۸
در روز پنجشنبه تمامی روئسای بزرگ کشورهای جهان همچون وزیر خارجه آمریکا جان کری، روئسای بانک جهانی و صندوق بین المللی پول و نمایندگان ارشد یوفا و فیفا درکنار روئسای تجارت های بزرگ جهانی در لندن گردهم می آیند تا در اجلاس مبارزه با فساد مالی گفتگو کنند و راهکاری مناسب را اتخاذ کنند.
 دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس به همراه رهبران 40 کشور جهان ، مبارزه خود با فساد آغاز می کنند. کلمه ای که پشت کاپیتالیسم جهانی را شکسته است.
برای دیوید کامرون فساد مالی برابر با رشوه است و به معنی راضی نگه داشتن روئسای هیئت مدیره ها برای عبور دادن کالا از گمرک و همکاری صدها افسر برای عبور کالاهای قاچاق است.
فساد  در سوی دیگر بازار به معنی دزدی میلیاردی به طور مثال توسط مقامات نیجریه از کشور و پنهان کردن آن در بانک های خارجی است. بمی توان گفت فساد مالی به طور گسترده ای در کشورهای فقیر رخ می دهد ولی این یک بحث نادرست است که تنها دیگران اقدام به فساد می زنند و این امر در کشور شما رخ نمی دهد.در زمانی خاص بریتانیا، اروپا و آمریکا قادر به فرار از این بحث بودند .
کشورهای ثروتمند جهان یک دست خود را برای کشورهای فقیر تکان می دادند درحالیکه با دست دیگر با گرفتن پول های سیاه آنرا داخل مراکز مالی خود می بردند. براساس گزارش شفافیت بین المللی ، هرچه کشوری فقیر باشد، آن کشور دولتی فاسد دارد این سازمان همچنین معتقد است کشورهای به اصطلاح پاک شامل سوئیس ، سنگاپور، انگلیس و آمریکا می شود امری که پس از بحران مالی سال 2008 توجیح آن سخت است.
دوران ریاضت مالی باعث شده حتی کشورهای ثروتمند به دنبال یافتن بهشت های مالیاتی باشند تا پول های خود را در محلی دیگر سرمایه گذاری کنند. این روند در عرصه سیاست باعث شده تا رای دهندگان و طرفداران دونالد ترامپ و یا طرفداران جرمی کوربین از حزب کارگر این پرسش را مطرح کنند که دقیقا چقدر پول از مالیاتهای آنها از کشور خارج می شود.
این امر ما را به دلیل برگزاری اجلاس بازمی گرداند زیرا در اینجا کشورهای درحال توسعه چون نیجریه با گروهای مبارز علیه فساد دیدار می کنند این گروهها معتقدند بریتانیا و دیگر کشورهای ثروتمند باید جلوی بهشت های مالیاتی را که در حیاط خلوت آنها وجود دارد بگیرند.
این فساد باید مشخص شود. این فساد زندگی میلیاردها نفر از مردمان فقیر جهان را سخت تر کرده است.
 اما این موضع در مقایسه با پولهای گسترده که توسط وکلا، حسابداران و مشاوران مالی در شهر لندن ناپدید می شود تنها ذره ای بیش نیست.
 این پولها وارد شبکه های مرتبط با جزایر و قلمروهای بریتانیا در خارج از کشور می شود جزایری چون کیمن و ورجین آیلند.
 تا زمانی که انگلیس به تشویق این افراد می پردازد و حکم این مجرمان مالی را سبک می گیرد. مردان و زنان به دنبال یافتن بهشت مالیاتی برای پنهان کردن پولهایشان هستند و فساد مالی ادامه یافته و شکوفا خواهد شد.
 فساد مدرن اکنون توسط دولت پاناما به دنبال اوراق پاناما تحت بررسی های قانونی است . میلیاردها دلار از کشورهای مختلف به حساب های خصوصی بانکی این کشور منتقل شده و هیچ سئوالی نشده است.
 350 اقتصاددان برتر درنامه ای اشاره کردند که بهشت های مالیاتی هیچ سودی برای اقتصاد ندارند. آنها نه تنها باعث پایین آوردن مالیات در دیگرکشورها نمی شوند بلکه به ثروتمندان این اجازه را می دهند تا از تعهدات اجتماعی خود فرار کنند. یا پناهگاهی برای پول کثیف دیکتاتورها و سرمایه های دزدیده شده کشورهای درحال توسعه باشند.
آدیتیا چاکرابروتی گاردین ترجمه نیلوفر مهتدی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار