کد خبر: ۳۱۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۱
«تجارت» از روند معاملات بازار سرمايه گزارش مي دهد
شاخص بورس اوراق بهادار ایران در دو ماه ابتدای سال 95 با افت و خیزهای فراوانی رو به رو بوده و تعدادی از کارشناسان بر این باورند که وضعیت این روزهای بورس ناشی از تحلیل‌های بنیادی نیست بلکه بیشتر ناشی از اخبار و شایعاتی است که این روزها روند فراز و فرود بورس را در دست خود گرفته است.
به گزارش «تجارت» بحث احتمال کاهش سود سپرده‌های بانکی در این روزها باعث گمانه زنی‌های فراوانی شده عده‌ای بر این باورند که با کاهش سود سپرده‌های بانکی سرمایه ها به بازار سرمایه سرازیر می شود اما در مقابل افرادی هستند که معتقدند با تورم موجود در اقتصاد ایران کاهش سود
 سپرده ها نمی تواند اقتصادوبورس کشور راسامان دهد.
بر این اساس شاخص تالار شیشه ای روز گذشته  هم با روند کاهشی رو به رو شد و با افت 475 واحد از کانال 77 هزار و 100 واحدی به کانال 76 هزار و 630 واحدی سقوط کرد. در معاملات روز گذشته  تالار شیشه ای، ارزش معاملات بیش از 534 هزار میلیون بالغ شد این مقدارناشی ازدست به دست شدن 115 میلیون سهم و اوراق بهادار قابل معامله در 85 هزارو 398 نوبت معامله بود.کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت سرمایه گذاری بازنشستگی و پتروشیمی خارک از معدود نمادهای سبز بازار روز گذشته  بودند که سعی کردند مانع از افت شاخص بورس شوند.
از طرفی نماد شرکت‌های ایران خودرو، معدنی و صنعتی گل گهر، پالایشگاه نفت اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و مخابرات ایران از جمله نمادهایی بودند که بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل بورس اوراق بهادار داشتند.
برترین تقاضاها درمعاملات روزگذشته مربوط به نمادهای مشارکت ملی نفت ایران،مشارکت شهرداری سبزواروایزکا پارت صنعت بود درمقابل نماد شرکت‌های سایپا آذین، ایران خودرو، لوله و ماشین سازی ایران، صنایع ریخته گری ایران وجام دارونمادهایی با بیشترین عرضه بودند. به طوری که بیشتراین نمادها شاهد صف های میلیونی فروش بودند.
درپایان معاملات روزگذشته نمادمعاملاتی شرکتهای سیمان خزر، تولید محور خودرو برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورت های مالی متوقف شدندهمچنین نماد معاملاتی شرکت داروسازی زاگرس فارمد پارس با توجه به تعدیل پیش بینی درآمدهر سهم، متوقف شد.
درهمین حال نمادمعاملاتی شرکت سیمان خاش،
 شرکت های سیمان خزرشیر پاستوریزه پگاه خراسان،فرآوری مواد معدنی ایران، پارس سرام وصنایع پتروشیمی کرمانشاه نیزدرمعاملات روزگذشته بازگشایی شدند.
براساس این گزارش در شروع بازاردادوستدهای مثبت و پرتقاضای گروه بیمه ای ومعاملات منفی اکثرگروه های بانکی و سرمایه گذاری را نظاره گر بودیم که درنهایت گروه بیمه ای نیزاکثرا تحت تاثیرجومنفی بازار،منفی شدند.درهمین حال  شرکت سرمايه گذاري گروه صنعتي رنابه علت کاهش٤٤ درصدي سودحاصل ازسرمایه گذاری نسبت به پیش بینی قبلی باتعدیل منفی٤ درصدی مواجه شد و مبلغ  ٦٧٩  ریال سودبرای سال ٩٥ پیش بینی کرد.همچنین بلوک ۳۵ درصدی ایران ترانسفو که توسط گروه توسعه ملی به ارزش ۸۵۸ میلیارد تومان عرضه شده بودبدون خریدارماندتا "وبانک" فعلا" نتواند ازترکیب سهامداری آن خارج شود.
شتوکا، شلعاب، مارون، پاکشو و شخارک تنها نمادهای مثبت گروه های پتروشیمی و پالایشگاهی بودند و سایر هم گروهی ها اکثرا منفی به کار خود پایان دادند. در گروه های فلزی و معدنی که اکثرا متعادل و منفی دنبال بودند نمادهای ارفع، فولاژ و وتوکا با صف خرید و مثبت دنبال شدند اما حجم
عرضه ها در آنها بالا بود که می تواند ادامه صعود کوتاه مدت آنها را با چالش مواجه سازد همچنین قیمت اکثر فلزات اساسی در بازارهای جهانی با افت مواجه می باشد. جمع آوری بخشی از صف فروش نماد فلوله، عرضه یکباره صف خرید نماد پرحاشیه ارفع و جهش قیمتی و صف خرید نماد منفی ذوب از رخدادهای قابل تامل امروز گروه مذکور بود
کپارس، ثاباد، کیسون وآذر تنها نمادهای مثبت گروه های ساختمانی، سیمانی و کاشی و سرامیک بودند و سایر هم گروهی ها همسو با جو منفی بازار اکثرا افت قیمتی را تجربه کردند.
در مبادلات روز گذشته درپی منفی بودن جو بازارباعث جهش قیمت و صف خرید درنمادهای گروه قندی شد ، امری که می تواند رشد کوتاه مدت آنها را درپی داشته باشد. نماد تازه وارد چکاپا با صف خرید حدود ٧٠ میلیون سهمی و عرضه ٣.٥٠٠ میلیون سهمی دنبال شد و پیش بینی می شود فردا با عرضه های بیشتر و حتی عرضه صف خرید دنبال شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار