کد خبر: ۳۱۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸
با عدم افزایش سرمایه «ایران خودرو» رقم خورد
نگرانی ها از ادامه اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک و بحث پول‌های بلوکه شده ایران در آمریکا از عواملی است که گفته می‌شود موجب ریزش این روزهای تالار شیشه‌ای شده است از طرفی عده ای معتقدند این روند افت در این روزها که در هر حال برجام در حال اجراست و تحریم‌های اتحادیه اروپا لغو شده چندان طبیعی به نظر نمی رسد.
به گزارش تجارت بازار سهام در شرایطی طی هفته های اخیر با روند نزولی همه متغیرها دست و پنجه نرم کرده که به دلیل گره خوردن جهت کلی بازار با صنعت خودرو، بیشترین تاثیر داخلی را از این صنعت بزرگ گرفته است.
براساس این گزارش، در معاملات روز گذشته بورس تهران  اعلام خبر عدم افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ایران خودرو باعث شد تا سهام این شرکت با صف سنگین فروش مواجه شود.به طوری که  نماد «خودرو»  با 56 واحد کاهش بیشترین اثر در ریزش شاخص را برجای گذاشت. این شرایط بغرنج باعث شد تا عده ایی از سهامداران حقوقی اقدام به جمع‌آوری حدود 50 میلیون سهم ایران خودرو در زمانی کوتاه کنند تا شاید مانع از بدتر شدن شرایط شده و در آینده از این خرید منتفع شوند. با این جریان بیش از 101 میلیون سهم ایران خودرو به ارزش 34.5 میلیارد تومان جمع آوری شده است.اگرچه  در میانه بازار روز گذشته عرضه‌های زیادی در اغلب گروهها انجام شد اما فشار فروش باعث شد تا روند نزولی شاخص سنگین‌تر شود و در نهایت بازار با 647 واحد ریزش در عدد 75 هزار و 982 واحد به کار خود پایان داد.
در همین حال  برخی کارشناسان با اشاره به مفاد نامه مدیرعامل ایران خودرو مخصوصا" بخش مربوط به درخواست هاشم یکه زارع در ایجاد تمهیداتی برای معافیت مالیاتی کلیه شرکت ها از تجدید ارزیابی دارایی ها در سال 95  و همچنین اختیار هیات وزیران در آیین نامه اجرایی مربوطه، معتقدند این شرکت در کنار دیگر شرکت ها می توانند با جلب نظر دولت، در سال جاری اقدام به افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها آن هم بدون پرداخت مالیات کنند.
 در این باره حمیدرضا کاهدی در رابطه با علل ادامه تشدید ریزش شاخص بورس به اقتصادنیوز گفت: اصلی‌ترین مساله‌ای که در معاملات بازار باعث تشدید فروش دراکثرگروهها شد انتشار خبرهای منفی درباره گروه خودرویی و اعلام خبر عدم افزایش سرمایه ایران خودرو بود.
این تحلیلگر بازارسرمایه ادامه داد: یکی دیگر از دلایل ریزش بازار روزگذشته  افت قیمت‌ها  در بازار‌های جهانی بود. در این جهت، بعضی‌ گروه‌ها مانند معدنی‌ها، فلزات، نفت، سنگ‌آهن و... با افت مواجه شدند.
او تصریح کرد: انتشار اخبار ضدونقیض در گروه‌ بانکی‌ نیز، دلیلی شده تا نمادهای این گروه مورد توجه قرار نگیرند و فروشنده بسیاری داشته باشند چراکه بعید به نظر می‌رسد این گروه با توجه به سهامداران  بسیاری که دارد، بتواند در سال جاری سود خوبی را میان سهام‌داران تقسیم کند.
کاهدی  در خصوص گروه محصولات شیمیایی هم  گفت: باوجودی که بعضی از سهام گروه پتروشیمی در بازار روزگذشته  مثبت بودند، در سال جاری انتظار زیادی برای این گروه وجود ندارد چراکه مساله تک‌نرخی شدن ارز را که در پیش داریم شدیدا می‌تواند بر این گروه تاثیر منفی بگذارد. از طرفی هم قیمت‌های جهانی آنچنان رشدی نداشته‌اند که بواسطه آن حاشیه سود شرکت‌های پتروشیمی کشور بیشتر شود.
او افزود: درنتیجه اتفاق خیلی مثبتی بر این صنعت وجود ندارد. حتی از آنجا بیش از 20  درصد بازار سرمایه کشور را پتروشیمی‌ها هستند، احتمال تعدیل منفی برای بعضی از سهام این گروه بیشتر شده است از این رو، باعث شده تا رقبتی برای خرید در این صنایع وجود نداشته باشد. این تحلیلگر بازارسرمایه معتقد است: بعید است در هفنه‌های آینده بازار با رشد قابل توجهی مواجه شود به نظر می‌رسد در حال حاضر این روند بلاتکلیفی را ادامه دهد. در مجموع به نظر می‌رسد در شش ماه دوم سال وضعیت بازار سرمایه بهتر از این روزها باشد.بر این اساس بازار سهام در آخرین روز معاملاتی این‌هفته، شاهد درجازدن دوباره نماگرهای خود با افزایش عرضه‌ سهام بود. بازاری که تحت‌تأثیر ریزش قیمت‌ سهام در خودرویی‌ها ترجیح می‌داد تا تک‌سهم‌ها و شرکت‌های برخوردار از شناوری پایین را در دستورکار قرار دهد.
شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز چهاشنبه 22 اردیبهشت ماه 95، با کاهش 647 واحدی به رقم 75 هزار و 982 واحد رسید.همچنین  شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش 114 واحدی عدد 13 هزار و 602 واحد را برای خود ثبت کرد. اما شاخص سهام شناور آزاد ، با 819 واحد افت به رقم 82 هزار و 2 واحد دست یافت. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با کاهش 8 واحدی به رقم 794 واحد دست یافت.
بر اساس این گزارش معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت ایران خودرو با 56 واحد، پالایش نفت بندرعباس با 50 واحد و صنعتی و معدنی گل گهر با 47 واحد کاهش، بالاترین تأثیر منفی را در محاسبه شاخص کل بورس، به جای گذاشتند.در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت بانک صادرات با 33 واحد، ملی صنایع مس ایران با 25 واحد و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با 23 واحد افزایش، بالاترین تأثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از 948 میلیارد تومان بالغ شد که از این رقم بیش از 277 میلیارد تومان ناشی از معاملات سهام در بازار نقدی بود.
طی معاملات روزگذشته  نماد معاملاتی شرکت‌های تجارت الکترونیک پارسیان، سیمان سفید نیریز، سرمایه‌گذاری بوعلی، حق تقدم خرید سهام نیروترانس، حق تقدم خرید سهام کارت اعتبار ایران‌کیش، کشتی‌رانی دریای خزر، سیمان لار سبزوار، شیر پاستوریزه پگاه فارس و سرمایه‌گذاری اعتلای البرز، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های باغمیشه، پتروشیمی زاگرس، تولید مواد اولیه دارویی البرزبالک، شیر پاستوریزی پگاه خراسان، خدمات انفورماتیک، سیمان غرب، کارخانجات نساجی بروجرد، حق تقدم خرید سهام سرمایه‌گذاری نور کوثر ایرانیان، سرمایه‌گذاری حق تقدم خرید سهام سرمایه‌گذاری بهمن، از سوی ناظر بازار سهام متوقف شدند.
نماد معاملاتی ذوب‌آهن اصفهان با افزایش خوش‌بینی‌ها نسبت به تلاش این شرکت برای پیشبرد برنامه‌های آتی خود در زمینه افزایش سرمایه و پس گرفتن زمین‌ها باعث شد تا معاملات پرحجمی در این نماد شکل گیرد؛ هرچند که افزایش عرضه سهام از سوی سهامداران حقیقی و حقوقی این سهم، باعث شد تا صف خرید ناپایدار 8 میلیون سهمی در پایان معاملات این سهم به وجود آید. روزگذشته  در نماد معاملاتی ذوب‌آهن بیش از 132 میلیون سهم به ارزش بیش از 37 میلیارد تومان در بالاترین دامنه نوسان مثبت قیمتی معامله شد.در بازاری که همچنان ترجیح می‌دهد تا متعادل شدن معاملات گروه خودرویی‌ها و تثبیت حمایت بازارگردان‌های حقوقی سهام، به سمت تک‌سهم‌ها و شرکت‌های برخوردار از سهام شناوری پایین گرایش داشته باشند. روزگذشته  در نماد معاملاتی کنتورسازی ایران همزمان با اعلام توافق اصناف با سازمان مالیاتی کل کشور، مبنی بر ارائه اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی از سوی مشاغل و اصناف (بند ج قانون مالیات‌های مستقیم) اما، برخی خبرها حاکی از احتمال اعلام تعدیل منفی سود در گزارش حسابرسی‌شده این شرکت حکایت دارد.
به طور کلی میتوان گفت روزگذشته  بازار سهام بازاری رکودی و توأم با افزایش عرضه سهام نسبت به تقاضا بود که ترجیح می‌داد تا پدید آمدن ثبات منطقی در کلیت معاملات همچنان تک‌سهم‌ها را برای نوسان‌گیری انتخاب کند. بازاری که لیدر اصلی آن در روز جاری گروه کوچک قندی‌ها بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار