کد خبر: ۳۱۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۹
مشاور رئیس جمهوری و دبیرشورایعالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی اعلام کرد که اجلاس آیورا 30 اردیبهشت با حضورجهانگیری افتتاح می شود. آیورا،تاکنون شامل 21 کشور می شود و تقریبا به جز چند کشور همه کشورهای حاشیه ای اقیانوس هند در آن عضو هستند و 2 میلیارد نفر جمعیت این اتحادیه را شکل می دهند.
 
چابهارمیزبان اجلاس

گروه اقتصاد کلان -مشاور رئیس جمهوری و دبیرشورایعالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی اعلام کرد که اجلاس آیورا 30 اردیبهشت با حضورجهانگیری افتتاح می شود. آیورا،تاکنون شامل 21 کشور می شود و تقریبا به جز چند کشور همه کشورهای حاشیه ای اقیانوس هند در آن عضو هستند و 2 میلیارد نفر جمعیت این اتحادیه را شکل می دهند. 
به گزارش تجارت اکبر ترکان درنشست خبری روزگذشته که دردبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شد، گفت: آیورا، در حوزه های مختلف از جمله گردشگری، تجارت، دریانوردی و علم و فناوری، کار و نهادسازی کرده است.
مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: مناطق آزاد به دلیل قوانین ساده تر می توانند در تجارت پیشرو باشند و امیدواریم در نشست چابهار پایه گذاری برای توسعه روابط بین کشورها بشود. آفریقای جنوبی، کومور، موزامبیک، استرالیا، ایران و ... از جمله اعضای آیورا هستند.
ترکان درباره انتخاب چابهار به عنوان میزبان این نشست هم گفت: ما می توانستیم در هریک از مناطق هفت گانه خود میزبان نشست آیورا باشیم. رهبر معظم انقلاب اسلامی توجه ویژه ای به توسعه بنادر و سواحل جنوب شرقی و دریای عمان دارند و دولت نیز در برنامه ششم آبادانی سواحل مکران را در دستور کار قرار داده است. 
وی افزود: دستور این جلسه نیز توسعه روابط بین مناطق آزاد کشورهای حاشیه ای اقیانوس هند است. ما امیدواریم در انتهای این نشست درباره ایجاد یک دبیرخانه دائمی برای مناطق آزاد به توافق برسیم، اما باید اعضا در این خصوص نظر دهند.
وی در پاسخ به سوالی درباره مناطق ویژه اقتصادی و آزاد در میان کشورهای عضو آیورا گفت: استرالیا یک منطقه آزاد، سنگاپور 5 منطقه و سایر کشورها نیز به تناسب تعدادی منطقه آزاد دارند. فکر می کنم در مجموع کشورهای عضو بیش از 100 منطقه آزاد و ویژه اقتصادی دارد. ایران در حال حاضر 7 منطقه دارد.وی در پاسخ به سوالی درباره ایجاد منطقه آزاد مشترک بین اعضا گفت: این مساله هنوز در دستور کار نیست. منطقه آزاد مشترک باید تعریف شود.
ترکان در پاسخ به سوالی درباره سرمایه گذاری ژاپن در چابهار در مقابل سرمایه گذاری چین در پاکستان، گفت: ما از سرمایه گذاری همه استقبال می کنیم. ژاپنی ها در سفر مشاور نخست وزیر این کشور بسیار استقبال کردند. همچنین هندی ها ابراز علاقه مندی برای سرمایه گذاری در چابهار کرده اند. این ظرفیت و استعدادهای طبیعی چابهار است. فرودگاه کنارک و زیر ساخت های ریلی و حمل و نقل و اخیرا ابر وای فای در آن اجرا شده است. ما با سرمایه گذاری چینی ها در کشورهای همسایه ایران موافق هستیم زیرا توسعه بلوچستان ایران نیازمند توسعه توسعه بلوچستان پاکستان نیز است.وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه قطب سوم خودروسازی ایران باسرمایه گذاری ژاپنی ها خواهد بود، گفت: یکی از گفت و گوها درباره خودرو با ژاپنی هاست.

نام:
ایمیل:
* نظر: