کد خبر: ۳۱۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱
خانم کوليندا گرابار کيتاروويچ رئيس جمهوري کرواسي که به تهران آمده است مورد استقبال رسمي‌حجت الاسلام حسن روحاني رييس جمهوري قرار گرفت. سپس روساي جمهوري دو کشور وارد مذاکرات دوجانبه شدند.
رئيس جمهوري اسلامي‌ايران در نشست خبري مشترک با کوليندا گرابار کيتاروويچ رئيس جمهوري کرواسي گفت: کشور کرواسي به دليل مشترکات تاريخي و فرهنگي بين دوکشور وهمچنين جايگاه و موقعيت جغرافيايي که مي‌تواند دروازه اي براي روابط ما با کل اتحاديه اروپا باشد براي ما حائز اهميت است.
حجت الاسلام حسن روحاني افزود: کشور کرواسي به عنوان يک کشور دوست ايران در منطقه بالکان که از آغاز استقلال اين کشور بلافاصله توسط جمهوري اسلامي‌ايران به رسميت شناخته شد، همواره يک روابط بسيار خوب و دوستانه اي بين دو کشور وجود داشته است.
روحاني اضافه کرد: روابط دو کشور در طول چند سال گذشته به دليل تحريم روابط مناسب و متناسب با ظرفيت‌هاي دو کشور نبوده است. در اين سفر دو رييس جمهور و هيئت همراه تصميم گرفتند روابط دو کشور را در زمينه‌هاي مختلف اقتصادي به ويژه در زمينه انرژي و مسئله حمل و نقل توسعه دهند.
وي يادآور شد: از اينکه همراه رييس جمهوري محترم کرواسي هيئت مهم تجاري و اقتصادي به ايران سفر کرده‌اند به معناي اراده سياسي دولت کرواسي براي توسعه روابط اقتصادي بين دو کشور است.
رييس دولت تدبير و اميد خاطرنشان کرد: در جلسات بحث خصوصي و عمومي‌بين دو طرف ظرفيت‌هاي دو کشور براي توسعه روابط و سرمايه گذاري و همچنين توانمندي جمهوري اسلامي‌ايران در زمينه فني ومهندسي در کشور کرواسي و ظرفيتهاي ايران براي جذب سرمايه و تکنولوژي مورد بررسي قرار گرفت.
روحاني اضافه کرد:علاوه بر مسائل اقتصادي، دو طرف علاقمندي خود را براي توسعه روابط فرهنگي، هنري، دانشگاهي و علم و فناوري اعلام کردند.
وي موضوع توريسم و گردشگري را از ديگر مواردي دانست که دو طرف بر آن تاکيد کردند و گفت: جاذبه‌هاي طبيعي و تاريخي منطقه بالکان و کرواسي و جاذبه‌هاي فراوان گردشگري ايران مي‌تواند دو طرف را تشويق کند تا راه را براي ديدار مردم با مردم و گردشگري فراهم کند.
رئيس جمهوري افزود: بررسي شرايط منطقه بالکان و لزوم ثبات و انسجام بيشتر در آن منطقه و مسايل مهم منطقه ما بويژه کشورهايي که با معضل تروريسم مواجه هستند، جزو موارد بحث دو طرف بود.
روحاني اظهار داشت: موضوع مبارزه با تروريسم و لزوم همکاري دو کشور و همچنين ايران با اتحاديه اروپا و ضرورت اين مساله با اراده جدي از سوي همه کشورهاي جهان به عنوان يک معضل منطقه اي و جهاني مورد تاکيد دو طرف بود.رئيس جمهوري اسلامي‌ايران گفت: رئيس جمهور کرواسي نسبت به احترام مردم کرواسي به دين مبين اسلام و امسال به عنوان يکصدمين سالي که در آن منطقه، اسلام به عنوان دين رسمي‌مورد توجه بوده، مورد تاکيد قرار دادند و همچنين لزوم همفکري و هماهنگي بين اديان بزرگ و آسماني و وحدت و انسجام همه اديان در شرايطي که ما نياز به وحدت و انسجام بيشتر داريم يکي ديگر از مورادي بود که در جلسه دو طرف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
روحاني ادامه داد: از اين که رئيس جمهور محترم کرواسي در اين سفر دکتر حسنوويچ مفتي اعظم زاگرب را به عنوان عضو هيات همراه به تهران آوردند به معناي احترام دولت کرواسي به دين مبين اسلام و همچنين رابطه بين دنياي اسلام و مسلمانان کرواسي تلقي مي‌کنيم.
وي گفت: يکبار ديگر از قبول دعوت ايران براي سفر به تهران از رئيس جمهور محترم کرواسي و هيات همراه تشکرمي‌کنم.

نام:
ایمیل:
* نظر: