کد خبر: ۳۲۴۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۸
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: در ماه های آتی مهمترین اتفاقات پیش روی بازار سرمایه، آثار مثبت ناشی از برگشت دلارهای بلوکه شده، رفع کامل تحریم ها و ورود سرمایه های خارجی به بازار سرمایه است که در حرکت بازار به سمت روزهای خوب تاثیرگذار خواهد بود.
 علی اکبر کریمی  در خصوص موضوع تاثیر تک نرخی شدن ارز  در بازار بورس گفت: دولت قصد دارد تک نرخی شدن ارز را اجرایی کند.
 نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تاثیر تصمیم مهم تک نرخی شدن ارز بر بازار سرمایه قابل توجه است، چرا که بخش وسیعی از بازار سهام ، مربوط به شرکت‌هایی است که در فروش محصولات صادرات محور هستند.
 کریمی افزود: قیمت محصولات بر اساس نرخ های جهانی ارز تعیین می شود و قیمت محصولات‌شان تابعی از قیمت های جهانی و نرخ ارز در بازار آزاد کشور است. لذا تحقق تک نرخی شدن ارز می تواند تاثیر ویژه ای بر بازار سرمایه داشته باشد.
 وی گفت: در همین راستا برخی از سهامداران حرفه ای خروج از بعضی گروه‌های سهام تاثیر پذیر از این موضوع  را در برنامه کاری خود قرار داده‌اند و عملا در فشار فروش سهام این روزهای بازار نقش ایفا می‌کنند.
  تاثیر کاهش قیمت نفت در افت بازار سرمایه
 کریمی ادامه داد: یکی از دلایل افت بازار سرمایه در ماههای اخیر را می توان کاهش شدید قیمت نفت دانست. در بازار سرمایه برخی از صنایع نظیر شرکت های پالایشگاهی و شیمیایی که حدود نیمی ارزش بازار بورس را در اختیار دارند، به قیمت نفت وابستگی زیادی دارند.
 
وی افزود: از طرف دیگر اقتصاد کشور که بازار سرمایه نیز دماسنج آن است بسیار به قیمت نفت وابسته شده و قیمت نفت در پرتقاضاترین فصل سال گذشته به شدت کاهش یافت و نفت برنت حتی به قیمت زیر 50 دلار رسید.
 
این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: پیش بینی ها نیز بیانگر عدم امکان رشد قابل توجه قیمت نفت در کوتاه مدت است و این روند می تواند باعث تداوم اثر منفی موجود در بازار سرمایه گردد.
 
نقش افت قیمت فلزات اساسی در ریزش شاخص بورس
 
وی افزود: مورد بعدی که ریزش شاخص بورس را توجیه پذیر می کند افت قیمت فلزات اساسی است. با توجه به وضعیت نامطلوب تقاضا در بازار جهانی فلزات اساسی بویژه در اقتصادهای بزرگی مانند  آمریکا و چین، این موضوع خود موجب کاهش قیمت فلزات اساسی شده و در مجموع این موضوعات باعث شده بخش بزرگی از بورس کشور که کالا محور است، خود را در معرض خطر ببیند.
 
کریمی گفت: گزارشهای عملکرد نامطلوب شرکتها، رکود حاکم بر فضای اقتصادی کشور، نرخ بالای سود بانکی و ناتوانی در پرداخت سود توسط برخی از شرکت ها از عوامل در ریزش بازار بورس بوده است.
 
وی ادامه داد: عوامل دیگری نیز برای افت بازار سرمایه می توان شمرد و در همین راستا حجم مبنا، دامنه نوسان قیمت و توقف طولانی نمادهای معاملاتی و سیاست اعمال شده توسط دولت در زمینه کنترل بازار سرمایه را باید بعنوان دلایل دیگر در جهت فشار فروش سهام در مقطع کنونی به حساب آورد.
 
پیش بینی چشم انداز آتی بازار سرمایه
 
کریمی در خصوص پیش بینی چشم انداز آتی بازار سرمایه گفت: در ماه های آتی مهمترین اتفاقات پیش روی بازار سرمایه، آثار مثبت ناشی از  برگشت دلارهای بلوکه شده و رفع کامل تحریم های موجود است.
 
وی ادامه داد: ورود سرمایه های خارجی به بازار سرمایه نیز یک اتفاق بسیار بزرگ خواهد بود. چشم انداز صنعت بانک بعد از رفع تحریم ها نیز بسیار مثبت خواهد بود.
 
کریمی گفت: بانک های کشور بعد از رفع تحریم ها پتانسیل های بسیار زیادی خواهند داشت، در صنعت دارو نیز با رفع تحریم ها و بازگشایی Lc  شاهد رشد تولید و رونق بسزایی در اقتصاد کشور خواهیم بود.
 
وی افزود: محصولات پتروشیمی نیز در صورت عدم افت و تثبیت قیمت ها می توانند یکی از صنایع پر رونق در بازار بورس باشند.
 
کریمی گفت: چشم انداز صنعت خودرو و قطعه سازی نیز در صورت دسترسی به فناوری های جدید و ادغام با سایر خودروسازی های بزرگ خارجی، می تواند مثبت باشد.
 
این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: در صورت ثبات در عراق یا حتی مقداری رشد اقتصادی در داخل کشور، صنعت سیمان نیز جان تازه ای خواهد گرفت و اگر دولت بتواند از دلارهای بلوکه شده برای پرداخت بدهی های خود به شرکت های پیمانکاری استفاده کند در آن صنعت نیز رونق و گردش پول زیادی ایجاد خواهد شد.
 
کریمی در پایان افزود:  نکته آخر اینکه بازار سرمایه با مشکلات بسیار زیاد داخلی و خارجی دست به گریبان شده و به نظر می رسد اتفاقات آتی پیش روی بازار سرمایه دست کم، بدتر از اتفاقاتی که رخ داده نخواهد بود و بازار به سمت روزهای خوب خود حرکت خواهد کرد.
برچسب ها: بورس ، ارز ، تجارت آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر: