کد خبر: ۳۲۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶
اختلاف نظر دولت با صنوف
اگر به اسناد بالا دستی کشور همچون برنامه های پنج ساله توسعه و سند چشم انداز 20 ساله توجه کنیم، می بینیم که اقتصاد کشور می بایست از وابستگی به نفت فاصله بگیرد و منابع مورد نیاز برای تامین هزینه های دولت از جاهای دیگری همچون مالیات تامین شود. اما مشکل اصلی این است که پرداخت کنندگان مالیات نسبت به پرداخت مالیات اعتراض دارند .



کورش شرفشاهی - اگر به اسناد بالا دستی کشور همچون برنامه های پنج ساله توسعه و سند چشم انداز 20 ساله توجه کنیم، می بینیم که اقتصاد کشور می بایست از وابستگی به نفت فاصله بگیرد و منابع مورد نیاز برای تامین هزینه های دولت از جاهای دیگری همچون مالیات تامین شود. اما مشکل اصلی این است که پرداخت کنندگان مالیات نسبت به پرداخت مالیات اعتراض دارند و همواره معتقد هستند که نسبت به آنها اجحاف می شود. به هر صورت چه اصناف بخواهند و چه نخواهند، باید مالیات خود را بپردازند و مهمتر اینکه باید پرداخت مالیات به فرهنگ تبدیل شود.

در این رابطه رئيس کل سازمان امور مالياتی کشور گفت: صاحبان مشاغلی که تا پايان خردادماه نسبت به ارائه اظهارنامه مالياتی خود اقدام کنند مشمول شرايط توافق سازمان امور مالياتی با اصناف می شوند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، تقوي نژاد با اشاره به توافق امسال سازمان امور مالياتي کشور با اصناف کشور، گفت: اين توافق با در نظر گرفتن وضعيت اقتصادي سال گذشته و به منظور حمايت از بخش توليد و تکريم موديان محترم مالياتي انجام گرفته است. وي افزود: در شرايط توافق سازمان امور مالياتي با اصناف عنوان شده است که مودياني که اظهارنامه مالياتي عملکرد سال 1394 خود را با تکميل خلاصه وضعيت درآمد و هزينه به‌صورت الکترونيکي از طريق سامانه عمليات الکترونيکي موديان مالياتي به نشاني WWW.TAX.GOV.IR، در موعد مقرر قانوني تسليم نمايند مشمول توافق مي‌باشند. رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور با بيان اينکه بر اساس توافق، ميزان ماليات عملکرد سال 1394 صاحبان مشاغل، به ميزان ماليات قطعي شده سال 1393 تعيين مي‌گردد، ادامه داد: مودياني که ماليات عملکرد سال 1393 آن‌ها تا تاريخ تسليم اظهارنامه قطعي نشده است (به‌استثناي مودياني که پرونده آن‌ها براي عملکرد 1393 به‌عنوان نمونه انتخاب و مورد رسيدگي قرارگرفته است)، ماليات قطعي عملکرد سال 1392 آن‌ها با رعايت درصد رشد موضوع‌بند 5 دستورالعمل 200/94/505 مورخ 1394/3/25 (تا مبلغ 10.000.000 ريال ماليات سال 1392 با رشد 8 درصد- از مبلغ 10.000.001 ريال تا مبلغ 30.000.000 ريال ماليات با رشد 12 درصد و مازاد 30.000.000 ريال با رشد 18 درصد) مبناي ماليات موردتوافق قرار مي‌گيرد. تقوي نژاد عنوان کرد: مودياني که نسبت به پرداخت کل ماليات متعلق به همراه اظهارنامه اقدام نمايند حداکثر تا تاريخ 1395/5/15برگ ماليات قطعي آن‌ها صادر خواهد شد و مودياني که بخشي از ماليات را به همراه اظهارنامه و باقي‌مانده ماليات متعلق را تا پايان تيرماه پرداخت نمايند، برگ ماليات قطعي آن‌ها تا 1395/6/15 صادر خواهد شد.

اما رئیس اتاق اصناف جم (استان بوشهر) نسبت به دریافت مالیات واکنش نشان داد و به اخذ عوارض سنگین از صنوف توسط شهرداریها اشاره کرد و گفت: عوارضی که شهرداریها از صنوف و کسبه می گیرند، نه تنها بی انصافانه است بلکه نوعی غارتگری محسوب می شود.علی خطیب از نمایندگان جدید مجلس شورای اسلامی خواست تا بر روی قوانین مالیاتی بازنگری داشته باشند.وی با بیان اینکه طبق قوانین و مقررات ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده باید از سود حاصله دریافت شود، افزود: نه تنها در کلان شهرها بلکه در شهرستان های کوچک نیز مالیات بر ارزش افزوده را از کل فروش و معامله محاسبه می کنند و بنابر این از نمایندگان انتظار می رود که پیگیری های لازم را انجام دهند تا مطابق با قوانین مالیات اخذ شود.رئیس اتاق اصناف جم همچنین متذکر شد: مالیات بر ارزش افزوده فقط باید یک بار پرداخت شود در حالی که گهگاه پیش می آید که از یک کالا تا زمانی که بدست مصرف کننده برسد، سه بار مالیات بر ارزش افزوده گرفته می شود و بسیاری از صنوف ما منجمله آهن فروشان و کسبه دیگر از این وضعیت به شدت ناراضی هستند.وی به چالش های موجود در موضوع نصب صندوق مکانیزه فروش در صنوف نیز اشاره کرد و گفت: فقط به صنوف اعلام می کنند که باید صندوق مکانیزه فروش نصب شود اما فکری برای ارائه نرم افزار مربوطه آن نمی کنند.خطیب ادامه داد: بیش از چهار هزار نرم افزار حسابداری وجود دارد در حالی که باید مشخص و معلوم باشد که بازرسان بر کدام یک از نرم افزارها تسلط دارند یا اینکه نرم افزاری حسابداری برای هر یک از صنوف تعریف شود.وی با اشاره به توافق اخیر اتاق اصناف ایران با سازمان امور مالیاتی نیز گفت: امیدی به حل و فصل و خاتمه مشکلات صنوف با سازمان امور مالیاتی نداریم چون بر این عقیده هستیم که سازمان مالیاتی به هیچ صراطی مستقیم نیست و مالیات را بسیار بد حساب و کتاب می کند.

از سوی دیگر رئیس اتاق اصناف ایران، گفت: با رئیس سازمان امور مالیاتی به توافق رسیده‌ایم که امسال هیچگونه افزایش مالیاتی برای اصناف لحاظ نشود، چرا که هنوز مفاصا حساب مالیاتی سال ۹۳ برای بسیاری صادر نشده و تنها ۱۷ درصد مؤدیان مالیاتی توانسته‌اند برگه قطعی دریافت کنند. علی فاضلی، ‌در مورد آخرین وضعیت پرداخت مالیات‌های اصناف که از سال گذشته همواره مورد بحث و جدل بین سازمان امور مالیاتی و اصناف بوده است،‌خاطرنشان کرد: تنها حدود ۴ درصد از مجموع پرداخت مالیات کشور بر عهده اصناف است که متأسفانه طی این سال‌ها عدم شفافیت مالیاتی بزرگترین مشکل بوده است. وی از نهایی شدن طرح جامع مالیاتی کشور و تصویب آن خبر داد و گفت: اگر این طرح به طور کامل و جامع اجرا شود، عدالت مالیاتی برقرار خواهد شد و نفوذ عناصر فیزیکی و برخورد سلیقه‌ای ممیزان مالیاتی را کم می‌کند. رئیس اتاق اصناف ایران از توافق با سازمان امور مالیاتی برای مالیات سال جدید خبر داد و گفت: به یک جمع‌بندی رسیده‌ایم که به هیچ گونه افزایش مالیاتی لحاظ نشود،اما مشکل ما در مفاصا حساب مالیاتی سال‌های قبل است چرا که هنوز مفاصای مالیات سال ۹۳ را موفق نشده‌ایم دست مردم بدهیم و دلیل اصلی آن اعمال سلیقه برخی ممیزان مالیاتی است. فاضلی به این نکته اشاره کرد که اگر بخواهیم تهران را که مرکز بیشترین حجم پرداخت مالیات است در نظر بگیریم سال گذشته در نقاط مرکزی پایتخت که بیشترین حجم مالیات را می‌پردازند تنها ۱۷ درصد توانسته‌اند مفاصا حساب مالیاتی دریافت کنند و این موضوع به ضرر دولت است.

نام:
ایمیل:
* نظر: