کد خبر: ۳۲۴۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶
مدیرعامل ارج در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با این مجموعه تولیدی گفت: این هجمه ها ممکن است از طرف رقبا و برخی متقاضیان خرید شرکت ارج مطرح شده باشد؛ برخی می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند در حالی که سرچشمه وضعیت کنونی آن به گذشته برمی گردد.

 صبح روز جمعه (21 خردادماه) خبری منتشر شد که به سرعت به یکی از سوژه های رسانه ای تبدیل شد؛ خبر این بود «ارج رسما تعطیل شد».در این موج رسانه ای، برخی تصاویری از گذشته ارج بازنشر کردند و برخی، عمر 80 ساله این برند ایرانی را چاشنی اخبار خود کردند.
مدیر شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی که 46.9 درصد از سهام این کارخانه به آن تعلق دارد، در گفت‌وگو با ایرنا این خبر را تکذیب و تاکید کرد که برنامه واگذاری آن به بخش خصوصی در حال انجام است زیرا طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، بانک‌ها ملزم به خروج از بنگاهداری شده‌ اند و براین اساس 50 شرکت زیرمجموعه هلدینگ بانک ملی از جمله ارج در فهرست واگذاری قرار دارند.
وی با بیان اینکه در سال 95، واگذاری 12 شرکت در دستور قرار دارد که کارخانه ارج از جمله آنهاست، تاکید کرد: این واحد تولیدی باسابقه فقط به خریداران واجد شرایطی واگذار خواهد شد که بتوانند بهتر از مجموع گروه توسعه ملی، آن را مدیریت و اداره کنند.
پنچ گروه سهامداران کارخانه ارج شامل «شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی 46.9 درصد، مدیریت سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران 17.5 درصد، سرمایه‌گذاری ملی ایران چهار درصد، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی(شستا) 15.8 درصد و سایرین نیز 15.8 درصد» هستند.
محمدرضا حسینی مدیرعامل شرکت ارج، در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، پاسخگوی موارد مطرح شده درباره این شرکت در روزهای اخیر بود.
 
** ایرنا: هم اکنون تولید در ارج در چه شرایطی قرار دارد؟
- حسینی: باید قبول کنیم میزان تولید ما مطابق آنچه از ارج انتظار می رود نیست؛ ظرفیت تولیدی این مجموعه بسیار بالاست اما باید برنامه تولید را با توجه به نیاز بازار تعیین کنیم؛ در شرایط کنونی، تولید روی حداقل است.
 
** ایرنا: ظرفیت اسمی و میزان تولید اکنون چقدر است؟
- حسینی: ظرفیت اسمی در خطوط مختلف خیلی بالاست که بخش محدودی از آن استفاده می شود؛ در سال 1393 با توجه به شرایط بازار، 22 هزار دستگاه محصول تولید شد و این رقم در سال گذشته به 13 هزار و 700 دستگاه رسید.
در محصول یخچال متاسفانه فروش چندانی نداریم و احتمال اینکه تولید آن را دوباره آغاز کنیم بسیار ضعیف است؛ اکنون تعداد زیادی یخچال در انبارها داریم که نتوانسته ایم آنها را به فروش برسانیم. بنابراین احتمال تولید یخچال در سال 95 بسیار ضعیف است اما تولید کولر با توجه به شرایط بازار و نیاز بازار به طور حتم ادامه پیدا می کند.
 
** ایرنا: چرا ارج به اینجا رسید؟
-حسینی: عوامل زیادی مطرح است؛ البته این اتفاق تنها برای ارج نیافتاده و شرکت های دیگری در بخش لوازم خانگی به این سرانجام رسیده است. در مقطعی از زمان، هر چه این شرکت ها تولید می کردند در بازار به فروش می رسید و این باعث شد که مدیریت های آن زمان به فکر احیا و بازسازی در مدل محصولات خود نیافتند.
همسو نبودن با سلیقه مصرف کنندگان، کمبود سرمایه، فعال نبودن واحد تحقیق و توسعه، سوء ‌مدیریت ها، قوانین و مقررات صادرات و واردات و از همه مهمتر نبود تغییر در مدل های تولیدی از عواملی است که ارج را در این شرایط قرار داد.
به طور نمونه، در سال 1386 تقاضا در بازار برای یخچال های ساید بای ساید مطرح شد؛ در آن زمان ارج یک نمونه خارجی ساید بای ساید را برای تولید مشخص کرد؛ اما در آن زمان تولید نمونه داخلی آن سه سال طول کشید و وقتی نمونه اولیه آماده شد، شرکت های خارجی مدل های جدیدتری به بازار عرضه کرده بودند و نمونه تولیدی ما دیگر تقاضا نداشت.
علاوه بر این، شرکت ها باید یک سبد کالایی تولید کنند تا برایشان مقرون به صرفه باشد و بتوانند بازار را در اختیار داشته باشند؛ مردم تمایل دارند در آشپزخانه منزلشان همه لوازم مانند یخچال، گاز، ظرفشویی و ... از یک برند باشد اما «ارج» این توانمندی را نداشت و سبد کالایی آن ناقص بود؛ یک روز در تولیدات خود یخچال نداشته و ماشین لباس شویی داشته و یک روز برعکس.
 
** ایرنا: اکنون خط تولید در ارج متوقف شده است؟
- حسینی: خیر، اکنون در شرایط تعمیرات و نوسازی (اورهال) قرار داریم؛ هر شرکتی این دوره را در مقاطع زمانی سالیانه در نظر می گیرد و ما خردادماه را برای تعمیرات و نوسازی انتخاب کردیم. وزارت صنعت در سال های گذشته برای اینکه به اوج مصرف برق کمک کند یک جدول زمانبندی با توجه به دوره اوج مصرف مشخص کرده است تا دوره تعمیرات و نوسازی در این دوره زمانی اتفاق بیافتد.
وقتی ما تصمیم گرفتیم که در خردادماه، دوره تعمیرات و نوسازی کارخانه را اجرا کنیم، واحد مهندسی شرکت اعلام کرد که بخشی از تاسیسات زیربنایی شرکت مانند سیم کشی ها، لوله های آب و سقف سالن ها نیز دچار مشکل شده و نیاز به نوسازی دارد؛ بنابراین قرار شد تعمیرات و نوسازی بطور گسترده تر انجام شود.
 
** ایرنا: گفته می شود خط تولید کاملا متوقف شده است؟
- حسینی: خیر، اگر قرار بود ارج به هر دلیل متوقف شود، نیازی به تعمیرات و نوسازی زیرساخت ها نبود؛ در زمان حاضر خط تولید کولرهای مدل 13 هزار - که کولرهایی صنعتی است – به فعالیت خود ادامه می دهد.
 
** ایرنا: تعمیرات و نوسازی فقط مختص کارخانه ارج نیست و همه واحدهای صنعتی این دوره را در برنامه ریزی خود دارند؛ چرا در مورد تعمیرات و نوسازی ارج بحث هایی مبنی بر تعطیلی این شرکت مطرح شد؟
- حسینی: برای همه مجموعه شرکت ارج جای سوال است که چرا چنین مباحثی مطرح شد؛ احساس می کنم شاید یک بداخلاقی دارد صورت می گیرد؛ یا این رفتارها از سایر رقبا یا کسانی که می خواهند از این وضعیت برای خودشان استفاده کنند رخ می دهد.
 
**ایرنا: بجز رقبا چه کسانی می تواند چنین اقداماتی کرده باشند؟
- حسینی: خریدارهای زیادی تاکنون برای خرید ارج مراجعه کرده اند؛ تاکید داریم که حتی بعد از واگذاری باید برند ارج باقی بماند و این برند ملی تعطیل نشود.
در این ارتباط، خریدارانی تاکنون آمده و اظهار تمایل کرده اند اما برخی از آنها می خواهند این مجموعه را تعطیل و در شکل و شمایلی دیگر از آن استفاده کنند؛ با توجه به اینکه این خواسته، مغایر سیاست های نظام و سیاست های رئیس جمهوری است، ما در برابر چنین واگذاری هایی مقاومت کردیم؛ بنابراین ممکن است بخشی نیز از طریق این آقایان رخ داده باشد.
 
** ایرنا: یعنی می خواهند به نوعی قیمت را بشکنند؟
- حسینی: بله؛ احتمال اینکه این هجمه ها توسط برخی افراد برای شکستن قیمت کارخانه در دستور کار قرار گرفته باشد، وجود دارد. این نوع فعالیت ها مغایر فرمایشات رهبر معظم انقلاب و سیاست های اقتصاد مقاومتی است؛ هر کدام از صنایع ما یک قدم عقب بگذارد، خارجی ها جایگاه ما را برندهای خالی پر می کنند؛ در این قضیه نباید عقب نشینی کرد؛ اگر برندی به نام ارج عقب بنشیند آنها آماده هستند این خلا را پر کنند.
 
** ایرنا: ارج چه تعداد پرسنل دارد؟
- حسینی: طبق صورت های مالی، در پایان اسفندماه 1393، 317 نفر در ارج مشغول بودند که در پایان اسفند 94 این تعداد به 266 نفر کاهش یافت؛ در حال حاضر ارج حدود 200 نفر پرسنل دارد.
 
** ایرنا: دلیل این کاهش تعداد پرسنل چیست؟
- حسینی: بخش عمده ای از این افراد به دوره بازنشستگی نائل شده اند و برخی نیز که قرارداد سالیانه دارند، بعد از اتمام قراردادشان تمایلی به تمدید قرارداد نداشته و از مجموعه خارج شده اند.
 
** ایرنا: اما تعدادی از کارکنان شما مقابل کارخانه تجمع کرده و اعلام می کنند که از شرکت اخراج شده اند.
- حسینی: متاسفانه تعدادی از پرسنل قدیمی که با تمایل خودشان از مجموعه خارج شده یا حتی بازنشسته شده اند و حتی یکی از آقایان که هنوز در شرکت شاغل است، خود را به عنوان شخصی که اخراج شده اند، معرفی می کنند.
 
** ایرنا: یعنی ارج در یک ماه گذشته پرسنل اخراجی نداشته است؟
- حسینی: به هیچ وج، تعدیل بازنشسته داریم اما اخراج از ابتدای سال نداشته ایم؛ تنها بازنشسته ها و آنهایی که اسفندماه، قراردادشان به پایان رسیده و تمایلی به تمدید قرارداد نداشته اند، از شرکت خارج شده اند.
ارج یک ریال به پرسنل خود بابت حقوق و مزایا بدهکار نیست؛ حتی یکی از آقایان که دیروز(شنبه) مقابل شرکت با صدا وسیما گفت وگو کرده و این مصاحبه پخش شده، یک ماه پیش از شرکت 100 میلیون ریال تسهیلات دریافت کرده است.
 
** ایرنا: ارج از چه زمانی برای فروش گذاشته شده است؟
- حسینی: این تصمیم از سالها پیش اتخاذ شده است اما از نیمه دوم پارسال با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی و تاکید رئیس جمهوری که بانک ها باید از بنگاه داری خارج شوند، در دستور کار قرار گرفته است.
 
** ایرنا: مشتری ها خارجی هستند یا ایرانی؟
- حسینی: از هر دو گروه هستند؛ ابتدا با خارجی ها بحث این بود که آنها تکنولوژی بیاورند و از تکنولوژی آنها استفاده کنیم اما متاسفانه این اتفاق نیافتاد و آنها تاکید داشتند که با برند خودشان فعالیت کنند که ما با آن مخالف بودیم. اسم شرکت ها را نمی توانم بیاورم.
 
** ایرنا: آینده ارج را چطور می بینید؟
- حسینی: هیات مدیره دو استراتژی برای شرکت ارج طراحی کرده است؛ استراتژی میان مدت و بلند مدت؛ استراتژی میان مدت مربوط به دوره پیش از واگذاری است؛ ما به تولید خود ادامه خواهیم داد و سعی می کنیم کیفیت محصولات خود را بالا ببریم تا بتوانیم رضایت مصرف کنندگان را جلب کنیم.
استراتژی بلندمدت نیز در صورت واگذار نشدن شرکت، این است که بتوانیم از شرایط پس از برجام استفاده کرده و با یک سرمایه گذار و شرکت خارجی همکاری کنیم؛‌ البته به شرطی که برند ارج حفظ شود؛ یعنی تکنولوژی وارد کشور شود، از آنها کمک بگیریم و خطوط تولید را بهینه کنیم و بتوانیم محصولاتی قابل رقابت به بازار عرضه کنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: