کد خبر: ۳۲۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
گزارش «تجارت » از سقوط شدید سهام در اروپا و آسیا
نگراني از احتمال خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا ديروز بار ديگر به بازارهاي مالي جهان کشيده شد. بازارهاي بورس اروپايي وآسيايي با سقوط شديد در معاملات سهام همراه شدند.
 ارزش پوند انگليس و يورو نيز با کاهش روبرو شد.اقتصاد جهاني به نظر لرزان مي‌رسد که در هفته گذشته با انتشار گزارش بازارکار آمريکا و انتظار درباره تصميم گيري فدرال رزرو درباره نرخ بهره و همچنين اخبار مربوط به کاهش رشد اقتصادي چين باعث شدت بخشيدن به اين نگرانيها شده است. اين حس نگراني در بازارهاي بورس کالا نيز قابل مشاهده بود که تحت تاثير افت قيمت نفت قرارگرفتند.

افزايش قيمت طلا به بالاترين سطح

تقويت ارزش دلار و کاهش ارزش بورس‌هاي آسيا در آستانه نشست‌ بانک‌هاي مرکزي در اين هفته و همه‌پرسي انگليس براي خروج از اتحاديه اروپا از عوامل اين افزايش عنوان شده است.فدرال رزرو، بانک مرکزي انگليس، بانک مرکزي سوئيس و بانک مرکزي ژاپن در اين هفته نشست خواهند داشت.طلا اغلب به عنوان پايگاه‌امني در برابر بي‌ثباتي‌هاي اقتصادي و مالي فرض مي‌شود و به همين علت تاکنون 5 درصد در ماه ژوئن و 20 درصد امسال افزايش ارزش داشته است.هر اونس طلا در بازارهاي جهاني ديروز در لحظه انتشار خبر با 8.35 دلار افزايش1282.59 دلار فروخته شد. در اوايل معاملات طلا به 1284.20 دلار در هر اونس، بالاترين رقم از 16 مي‌رسيده بود.مارک تو، رئيس بخش تحقيقات در گروه مالي وينگ فانگ در هنگ‌کنگ در اين رابطه گفت: «بازار به علت بريکست (خروج انگليس از اتحاديه اروپا) و تصميم بانک مرکزي آمريکا در مورد نرخ بهره بانکي و همچنين ديگر نگراني‌هاي منطقه‌اي پر از بي‌ثباتي است.» قيمت طلا افزايش يافته است و سطح 1300 دلار حداقل در هفته‌هاي آتي، هدف فوري بازار خواهد بود. با ضربه خوردن به دارايي‌هاي ريسکي، ارزش بازارهاي بورس در بيش از 4 ماه گذشته بيشترين کاهش را داشت و ين ژاپن ديروز تقويت شد و اينها ارزش فلز زرد را بالا برد. بر اساس اين گزارش، ذخاير گلدتراست، بزرگ‌ترين صندوق سرمايه‌گذاري طلا 0.74 درصد بيشتر شد و در روز جمعه به 893.92 تن رسيد که اين ميزان، بالاترين رقم از اکتبر 2013 به شمار مي‌رود.

نگراني بانک‌هاي اروپا از افت قيمت نفت

بانک مرکزي اروپا اعلام کرد افت قيمت نفت ممکن است باعث کاهش رشد اقتصاد جهاني شود.به گزارش خبرگزاري رويترز از داووس، بانک مرکزي اروپا ديروزاعلام کرد افت قيمت نفت در دو سال گذشته کمک چنداني به رشد اقتصاد جهاني نکرده و ممکن است حتي تأثير منفي براي آن داشته باشد.برخي پيشي بيني مي‌کردند که افت قيمت نفت از ١١٠ دلار در سال ٢٠١٤ ميلادي به ٥٠ دلار در هفته‌هاي اخير، بتواند تأثيري مثبت بر رشد اقتصاد جهاني داشته باشد.با اين همه، طبق اعلام بانک مرکزي اروپا، پيامدهاي مثبت افت قيمت نفت تا کنون بسيار محدود بوده‌اند و تأثير منفي اين رويداد براي کشورهاي صادرکننده نفت، شديد بوده است.اين نهاد اعلام کرد: براي نمونه در آمريکا به عنوان يکي از بزرگترين واردکنندگان نفت، دستاوردهاي مصرف نفت ارزان کوچکتر از انتظارها بود و تا حد زيادي با افت سرمايه گذاري در بخش انرژي، خنثي شد.بانک مرکزي اروپا اعلام کرد روند کاهشي قيمت نفت در آغاز ناشي از عرضه بيش از حد بود، اما اکنون کمبود تقاضا نيز به اين مسئله کمک کرده است و اين مي‌تواند تأثيري نامطلوب بر اقتصاد جهاني داشته باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار