کد خبر: ۳۲۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۸
محمدجواد ظریف:
ظریف گفت: شرکت‌ها و بانک‌های فرانسوی نباید از شعارهای انتخاباتی یکی از کاندیداها در آمریکا نگران باشند زیرا هیچ کس نمی‌تواند توافق را پاره و یا مذاکره را تکرار کند.
وزیر امور خارجه کشورمان که به فرانسه سفر کرده است، در نخستین برنامه روز دوم سفر به پاریس، با ژرار لارشه رئیس مجلس سنای فرانسه دیدار و گفت و گو کرد. به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف پس از این دیدار در کمیسیون امور خارجه، دفاع و نیروهای مسلح سنای فرانسه به ریاست «ژان-پیر رافارن» حضور یافت و گفت: با وجود این که چندین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرده که ایران همه تعهدات خود را انجام داده است اما متاسفانه هنوز فضای روانی دوران تحریم که بانک ها را از ارتباط با ایران منع می کرد، در برخی بانک های اروپایی و بسیاری از بانک های فرانسه وجود دارد. ظریف ادامه داد: این فضا به نظر ما غیر واقعی است و هیچ خطری برای همکاری با ایران بانک ها را تهدید نمی کند. ظریف افزود: «بی ان پی پاری با» (بانک فرانسوی) نزدیک 9میلیارد دلار توسط آمریکایی از نظر ما غیرقانونی جریمه شده است. لذا برای بازگشت به بازار ایران نگرانی دارد. وی اظهار داشت: فرانسه در گذشته نقش بسیار مهمی ایفا کرد برای این که اجازه نداد تحریم های فرامرزی آمریکا موفق شود.

ظریف گفت: سرعت برداشته شدن تحریم‌ها به دلیل فضای روانی موجود، خیلی کند بوده است. او با بیان این که اجرای توافق هسته‌ای به لحاظ مقررات و قوانین هیچ مانع و مشکلی ندارد، افزود : گروه‌هایی در آمریکا تلاش می‌کردند تا توافق هسته‌ای شکل نگیرد اتفاقا در فرانسه هم‌ چنین تلاشی صورت گرفت اما امروز همه ما یک توافق داریم که به تایید همه طرف‌ها، آژانس و سازمان ملل رسیده است.وی تصریح کرد: شرکت‌ها و بانک‌های فرانسوی نباید از شعارهای انتخاباتی یکی از کاندیداها در آمریکا نگران باشند زیرا هیچ کس نمی‌تواند توافق را پاره و یا مذاکره را تکرار کند.

ظریف افزود: ایران هم 118 هواپیمای ایرباس و هم 100هواپیمای بویینگ را می‌تواند بخرد و بدون شک خرید هواپیما از آمریکا، تنگناهای خرید از ایرباس را حتما رفع می‌کند.وزیر امور خارجه کشورمان گفت :برای اجرای قراردادهای میان ایران و فرانسه هنوز مشکلات بانکی وجود دارد که باید حل شود .

ظریف با بیان این که ایران و فرانسه در سفر روحانی به پاریس توافق‌های بسیار مهمی را امضا کردند گفت: روابط ایران و فرانسه می‌تواند به عنوان مدل و نمونه‌ای پس از توافق هسته‌ای باشد.

او با اشاره به تحولات و بحران در منطقه خاورمیانه خاطرنشان کرد: جنایات واقع شده در پاریس نشان داد که هیچ مشکلی محدود به محل یا منطقه‌ای خاص نیست بلکه از منطقه‌ای به منطقه دیگر گسترش می‌یابد و اگر برای آن راه‌حل جهانی پیدا نکنیم، با راه‌حل‌های محلی نمی‌توان با آن مبارزه کرد.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: بحران خاورمیانه راه‌حل نظامی ندارد. ایران که خود قربانی تروریسم است آماده همه گونه همکاری در این زمینه است.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه روابط ما با چین همیشه خوب بوده است،گفت: یک زمان بزرگ‌ترین شریک تجاری ما اروپا بود، اما به دلیل تحریم‌ها امروز چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ما است و ما تمایل به ادامه آن داریم.وی با اشاره به اینکه امکانات در چین وسیع است، افزود: امروز حدود سی میلیارد دلار خط اعتبار طرف چینی است.

ظریف در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها فروش بویینگ را قبول نکرده‌اند و ما می‌دانیم ایران می‌تواند هواپیمای زیاد بخرد، اما آمریکایی‌ها مخالفند گفت: اگر بخواهم دیپلماتیک جواب بدهم باید بگویم یکی از محدودیت‌هایی که آمریکایی‌ها ایجاد می‌کردند با قرارداد با بوئینگ رفع شد، اما مشکل بانکی هنوز وجود دارد.

او افزود: بانک‌های فرانسوی محدودیتی از لحاظ قانونی ندارند، اما از لحاظ روانی محدودیت دارند. ما با آمریکایی‌ها برای رفع این مشکلات روانی از نزدیک کار می‌کنیم و آن‌ها باید آن محدودیت ها را رفع کنند.

ظریف در مورد حقوق بشر نیز گفت: ما اعتقاد داریم حقوق بشر یک امر ملی است که از طریق رعایت حقوق شهروندان توسط حکومت تامین می‌شود.او گفت: اگر به منطقه ما نگاه کنید کمتر کشوری را خواهید دید که در 37 سال گذشته تمام امورش بر اساس انتخابات بوده باشد. شاید شما انتقاد داشته باشید، اما در هر مرحله انتخابات ایران پیش‌بینی کسانی که می‌گفتند انتخابات از پیش تعیین شده است، غلط از آب درآمد.

ظریف در ادامه گفت: در انتخابات قبلی همه پیش‌بینی‌ها این چنین بود که کسی غیر از روحانی تعیین می‌شود. در انتخابات مجلس هم همین طور، اما مردم پای صندوق تعیین کردند.وزیر امور خارجه گفت: در 37 سال گذشته ما در هر نوبت رئیس جمهوری را داشتیم که مخالف قبلی بوده یعنی رئیس جمهورهایی که انتخاباتی را برگزار کردند اپوزیسیون آن‌ها روی کار آمد.

ظریف تاکید کرد: در رای گیری اخیر شورای حقوق بشر قطعنامه علیه ایران با رای کشورهایی تصویب شد که یک انتخابات در کشورشان نداشتند. آیا این افتخار است برای شما یعنی کشورهایی به قطعنامه رای دادند که شهروندانشان را گردن می‌زنند. یک قطعنامه علیه آن‌ها تا به حال صادر نشده است. ما معتقدیم باید حقوق شهروندان را رعایت کنیم و در این زمنیه دولت متعهد است اما با استفاده سیاسی از حقوق بشر مخالفیم و اعتقاد داریم این استفاده ، حقوق بشر را نابود می‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار