کد خبر: ۳۳۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با گلایه از اینکه بانوان در بخش تجارت جایگاه خود را پیدا نکرده‌اند، گفت: فقط دو درصد از اعضای اتاق بازرگانی را بانوان تشکیل می‌دهند و در برنامه پنجم زنان در بسیاری از بخش‌ها حذف شدند و جایگاه رقت‌انگیزی پیدا کرده‌اند.
به گزارش تجارت آنلاين، سهیلا جلودارزاده - مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بانوان - در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: توسعه تشکل‌های بازرگانی زنان در کشور و اصلاح باورهای زنان در بخش خصوصی به کمک اتاق بازرگانی در راستای اهداف تعریف شده وزرات صنعت، معدن و تجارت می‌تواند راهی برای پیشبرد اهداف حمایت از اشتغالزایی زنان باشد.

وی افزود: اهمیت حمایت از بخش بازرگانی زنان از آن جهت است که تولیدات ارگانیک و سنتی زنان نمی‌تواند با تولیدات کارخانه‌های بزرگ رقابت کند. در حالی که این تولیدات، زمانی که جنبه صادرات به خود می‌گیرند، درآمدزایی لازم را برای تولیدکننده به همراه دارد تا بتواند به توسعه تولید و صادرات فکر کند در نتیجه مشارکت اقتصادی زنان افزایش می‌یابد.

بانوان در بخش صادرات جایگاه خود را پیدا نکرده‌اند

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است: در حال حاضر تولیدات بانوان در حوزه صنایع غذایی و مواد مصرفی در داخل کشور توانسته مشتری خود را پیدا کند اما در بخش صادرات به دلیل نداشتن ارتباط و نبودن صادرکننده، جایگاه خود را پیدا نکرده‌اند.

وی افزود: جایگاه مردان در این بخش، فاصله زیادی با زنان دارد. در نتیجه تجار بزرگ عموما ترجیح می دهند که به واردات و صادرات کالاهایی بپردازند که رانت به همراه داشته باشد. تجار متوسط هم ترجیح می دهند رو به جلو حرکت کنند و جنبه وظیفه اجتماعی خود که نگاه کردن به ملتی است که با منابع محدود توانسته این قدرت تولیدی را به دست آورد، دیده نمی‌شود.

جلودارزاده ادامه داد: به همین دلیل شکل‌گیری و آموزش زنان بازرگان به توسعه نقش اجتماعی زنان کمک می کند.

2 درصد از اعضای اتاق بازرگانی را بانوان تشکیل می‌دهند

به گفته مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بانوان آمار خاصی از این که چند درصد بانوان تحصیل کرده این رشته در موقعیت های کاری مربوطه هستند، موجود نیست اما باید پیگیری شود و میزان دقیق این آمار به دست آید.

وی اظهار کرد: اکثر زنان تاجری که وارد این کار شدند فعالیت خانوادگی داشتند یا از نوادر هستند که به این مرحله رسیدند. به همین علت شاهد هستیم که از 400 نفر هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران فقط 9 نفر خانم هستند که حدود دو درصد را شامل می شود.

اشتغال زنان مطابق دین اسلام است

جلودارزاده تصریح کرد: برای اشتغال زنان دو نوع تفکر وجود دارد. تفکری که بین زن و مرد در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تفاوتی قائل نمی‌شود.

اما تفکر دوم به کار کردن زنان اعتقاد ندارد و می گوید هر فرصتی که یک خانم استفاده می کند، ضایع کردن حق یک مرد است.

وی افزود: اگر فکر کنیم جامعه در وضعیتی است که هر دختری با رسیدن به سن بلوغ همسر ایده آل دارد و نفقه می گیرد، می‌توانیم در ذهن‌مان اجازه دهیم این تفکر ظالمانه وجود داشته باشد. اما در جامعه ای که زنان و مردان باید برای گذران معیشت پا به پای هم کار کنند، این تفکر غلط است. در هیچ کجای اسلام هم نیامده که زنان نباید کار کنند. همیشه زنان با توجه به شرایط زمانی، استقلال اقتصادی داشتند و حتی شخص پیامبر با یک خانم تاجر ازدواج کرده است. پس این نوع تفکر، نوعی عقب‌گرد است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: آنچه مشهود است در مشاغلی که حداقل دستمزد وجود دارد کسی با حضور زنان مخالف نیست اما وقتی بحث حضور زنان در سیاست‌گذاری‌ها پیش می‌آید، مخالفان با شعار عفاف و حجاب، قدعلم می‌کنند که نادرست است. زیرا فساد در جامعه بیکار به وجود می آید. در حالی که زن و مردی که کار می کنند، فرصتی برای فساد و گناه نخواهند داشت.

زنان در برنامه پنجم حذف شدند

جلودارزاده ضمن ابراز تاسف از اجرای برنامه پنجم توسه بیان کرد: اتفاق بدی که در برنامه پنجم رخ داد، باعث شد زنان در بسیاری از بخش ها حذف شوند. طبق برنامه دولت نهم و دهم حضور زنان در برنامه ریزی های دولت در بخش خصوصی و دولتی کاهش یافت به همین دلیل در برنامه پنج ساله پنجم توسعه بانوان تا حد زیادی از بخش های برنامه‌ریزی و اجرا حذف شدند.

به گفته این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران مهمترین جایی که حذف زنان ضربه کاری به نقش اجتماعی زنان وارد کرد، شوارهای عالی تصمیم‌گیری بوده است؛ به این صورت که بهره وری زنان از بودجه‌ها به پایین ترین حد خودش رسیده بود تا حدی که به مشاور زنان استانداری در حد برگزاری مراسم روز زن بودجه داده می شد.

زنان جایگاه رقت انگیزی پیدا کرده‌اند

جلودارزاده خاطر نشان کرد: طبق ماده 230 برنامه پنجم توسعه برای زنان سرپرست خانوار باید برنامه ریزی شود. همچنین نقش زنان در عرصه های حکومتی مشخص و تثبیت شود اما با اجرا نشدن این بند، زنان جایگاه رقت انگیزی پیدا کرده‌اند.

تاکید جلودارزاده برای برنامه ششم این است که منافع جنسیتی و حضور بانوان در این برنامه در نظر گرفته شود.

به اعتقاد وی ورزش بانوان که مقدمه سلامت بانوان است، جایگاه نامطلوبی دارد و به توجه ویژه نیاز دارد. همچنین اشتغال بانوان در این شرایط بد اجتماعی که دهک های فقیر جامعه زیاد شده اند و تمام اعضا خانواده مجبورند کار کنند، حائز اهمیت است. در حال حاضر 2.5 میلیون زن سرپرست خانوار داریم که باید سریعا برایشان فکری شود. فقر این افراد به دلیل نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی پیش آمده است.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بانوان معتقد است اگر در سرمایه گذاری های کشور به رشد و اشتغالزایی توجه شود، تولید ثروت صورت می‌گیرد اما هنگام استفاده از سرمایه‌های بزرگ برای تولید ثروت نباید از سرمایه‌های کوچک غافل ماند. اگر به هر دو مورد توجه کافی شود، بهره وری زنان افزایش می یابد. همچنین برنامه‌ریزی‌های کلان اقتصادی باید به سوی افزایش استفاده از صنایع کوچک، رشد اقتصادی و خروج از رکود باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار