کد خبر: ۳۳۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۲
مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس پیشین سازمان بورس و ارواق بهادار گفت: شاخص بورس در سه سال خدمت دولت یازدهم با افزایش بیش از دو برابری از 38 هزار به 77 هزار واحد رسیده که بالاترین بازده در مقایسه با همه بازارهای موجود کشور است.
«محمد فطانت فرد» عصر امروز (چهارشنبه) در آیین معارفه رییس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار در ساختمان وزارت اقتصاد افزود: ارزش معاملات بورس در این سه سال دو برابر هشت سال پیش از آن (1384-1392) بوده است.
به گفته این مسئول، در آغاز فعالیت دولت یازدهم ارزش بازار بورس 2 تریلیون و 440 میلیارد ریال بود که امروز به پنج تریلیون و 600 میلیارد ریال افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: پارسال با پذیرش 26 شرکت جدید با ارزش 200 هزار میلیارد ریال، رکورد بورس در این زمینه از زمان اجرای اصل 44 قانون اساسی شکسته شد.
فطانت فرد بیان داشت: ضریب نفوذ بازار سرمایه در آغاز دولت تدبیر و امید، هفت میلیون و 300 هزار سهامدار بود که امروز به هشت میلیون و 800 هزار نفر رسیده است و فقط 800 هزار نفر از آنان در سال 1394 جذب شدند. این میزان با احتساب سرمایه گذاری در صندوق ها در مجموع به بیش از 10 میلیون نفر می رسد.
وی ادامه داد: ایستگاه های معاملاتی در سال 1392، افزون بر 945 ایستگاه بود که امروز به یک هزار و 505 مورد افزایش یافته و معاملات برخط نیز 105 درصد رشد داشته است.
رییس پیشین سازمان بورس و اوراق بهادار درباره برخی اقدام های بورس در 20 ماه گذشته گفت: برای نخستین بار در تاریخ بورس پنج نوع اوراق جدید شامل اوراق استثنا، اوراق سلف موازی استاندارد، اوراق اجاره دولت، اوراق خزانه اسلامی و اوراق رهنی به بازار معرفی شد.
وی یادآور شد: تامین مالی در سال های گذشته نزدیک به 10 هزار تا 20 هزار میلیارد ریال بود اما در سال 1394 بیش از 147 هزار میلیارد ریال از طریق اوراق بهادار جدید تامین مالی شد.
فطانت فرد اضافه کرد: عضویت ایران در ISO و عضویت بورس های کشور در فدراسیون جهانی بورس (دبلیو.اف.یی- WFE) و بین المللی شدن بازار سرمایه، تعریف منحنی بازده برای نخستین بار در بازار، تدوین نقشه راه استراتژی بازار سرمایه مبتنی بر اقتصاد مقاومتی، انجام تامین مالی در بخش دانش بنیان، تشکیل صندوق های VC و اعطای مجوز فعالیت به پنج صندوق جسورانه، شکلگیری نخستین موسسه رتبه بندی در کشور، راه اندازی سازوکار قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی در بورس های کالایی و قیمتگذاری به روز سکه طلا در بورس های کالایی از اقدام های انجام شده در 20 ماه گذشته بود.
وی همچنین ارسال مستقیم اطلاعات و حذف رانت اطلاعات، تامین مالی گسترده برای بخش نفت به میزان 50 هزار میلیارد ریال و یک میلیارد و 700 میلیون دلار در چند ثانیه برای تامین مالی پروژه های پارس جنوبی و غرب کارون، فروش اوراق سقف و کف، شکلگیری سهام خزانه، حجم انبوه سرمایه گذاری خارجی بویژه خرید اوراق صکوک از سوی خارجی ها، توسعه صندوق های سرمایه گذاری، ایجاد سازوکار تامین مالی بخش کشاورزی، تعامل برای اعلام نرخ خوراک پتروشیمی ها در افق بلندمدت و ایجاد تابلوهای جداگانه برای شرکت های کوچک، متوسط و دانش بنیان در فرابورس را از دستاوردهای بورس در این دوره دانست.
به گزارش ایرنا، «حسین عبده تبریزی» عضو شورای عالی بورس، امروز در آیین معارفه رییس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد بر اساس گزارش ها، 13 تا 20 درصد تامین مالی در اقتصاد کشور از طریق بازار سرمایه انجام می شود.
**3065**1961

انتهای پیام /*

    شاخص بورس
    هفته دولت 95
    دولت یازدهم

ارتباط با سردبیر: newsroom@irna.ir
تماس بی واسطه با مسئولین
باشگاه مخاطبان ایرنا
برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
فرستنده: *
پست الکترونیک:
ارسال یادداشت:
  [Security Code] [کد دیگر]
کد امنیتی
ارسال

  
نام:
ایمیل:
* نظر: