کد خبر: ۳۴۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۴
چه کسی مجوز واردات می دهد
در حالی سیاستهای اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد که قرار است بیشترین حمایت را از تولید کننده داخلی داشته باشیم و کالایی که در داخل کشور امکان تولید دارد، از خارج وارد نکنیم. اما اخبار و آمارهای گمرک نه تنها برای تولید کننده بلکه برای مردم هم نگران کننده است.
کورش شرفشاهی – در حالی سیاستهای اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد که قرار است بیشترین حمایت را از تولید کننده داخلی داشته باشیم و کالایی که در داخل کشور امکان تولید دارد، از خارج وارد نکنیم. اما اخبار و آمارهای گمرک نه تنها برای تولید کننده بلکه برای مردم هم نگران کننده است. خبر این است " در 3 ماه منتهی به خرداد سال 95 به میزان 17 تن مانکن خیاطی وارد کشور شده که این تعداد به ارزش دلاری 52,241 و ارزش ریالی 1,585,103,533 بوده است ". اگر چه واردات همواره برای تولید کننده و اقتصاد داخلی نگران کننده است، اما سوال اینجاست که چرا باید نگران واردات مانکن باشیم؟ کافی است در فضای مجازی عنوان مانکن خیاطی را بنویسیم و بر کلمه جستجو کلیک کنیم. آنگاه متوجه می شویم که چرا باید نگران واردات 17 تن مانکن از چین و ترکیه باشیم. جملاتی که در این جستجوها مشاهده می کنیم عبارت از این است که " نسل جدید مانکن تهیه شده از عالی ترین مواد کامپوزیت - ارائه دهنده طرحهای جدید و متناسب با شرایط اقلیمی ایران - قابل مقایسه با مانکن های اروپایی از نظر کیفیت - ارائه دهنده در رنگهای مختلف اتومبیلی - درسایز های مختلف و استاندارد با سایز اندام ایرانی". البته می توان مانکن دست دوم نیز با قیمت مناسبتر خرید و مهمتر اینکه تولید کنندگان داخلی ادعا دارند که می توانند مانکن را با هر کیفیتی که مشتری بخواهد،‌ تولید کنند. اما گویا مساله جای دیگری است.

مانکن چینی و ترک کمر تولید را شکست

در این رابطه باشگاه خبرنگاران گزارش کوتاهی تهیه کرد که در آن آمده است: فروشگاه های پوشاک برای عرضه البسه خود نیاز به مانکن دارند که متاسفانه با واردات این مانکن ها از کشورهای چین و ترکیه، تولید کنندگان ایرانی مجبور به کاهش تولید و تعدیل نیرو هستند. الهه فضایی مدیر فروش یکی از تولید کنندگان مانکن خیاطی در این خصوص گفت: ما از سال 89 جز اولین تولید کنندگان این محصول در کشور بوده ایم و اکثر فروشندگان لباس برای تهیه مانکن به تولیدی ما مراجعه می کردند اما از زمانی که این محصولات از کشور چین و ترکیه وارد می شود بازار قبضه و تولیدی ما مجبور به تعدیل نیرو و کاهش تولید شده است. وی در ادامه گفت : محصولات چینی از محصولات ما گرانتر هستند ولی با این حال فروشنده های لباس از کالاهای چینی بی کیفیت استفاده می کنند . این در حالیست که مانکن های چینی حتی گارانتی هم ندارند ولی محصولات ما دارای یک سال گارانتی بی قید و شرط است .

چگونه مانکن ساخته می شود

شاید گمان کنیم که ساخت مانکن خیاطی بسیار اهمیت دارد و کار بسیار ظریفی است که اگر میزان دقت آن پایین بیاید، امکان استفاده از مانکن به صفر می رسد. البته مانکن مانند قالب کفش عمل می کند و همانطور که قالب کفش در شکل گیری کفش تاثیر دارد، مانکن خیاطی هم در دوخت لباس موثر است. اما اهمیت آن بدین اندازه نیست که دقت میلی متری داشته باشد و دستگاههای تراشکاری و خراطی بخواهد. در اصل مانکن خیاطی، نمونه‌ای از بدن یک انسان در سایز استاندارد ( ایده آل و نرم) بوده و ابزاری است که به کمک آن می‌توان لباس‌های به تبع استاندارد از لحاظ اندازه را در طراحی‌های گوناگون برای استفاده کنندگان به روش الگوی سه بعدی (مولاژ) تولید کرد. ساخت مانکن خیاطی به اندازه ای آسان است که روش ساخت آن را می توان در اینترنت جستجو کرد و با مواد اولیه ای ساده، نمونه ای از آن را در خانه تولید کرد.

آموزش ساخت مانکن

برای آنکه بدانیم ارزهای کشور را برای خرید چه محصولی تحت عنوان مانکن خیاطی هدر می دهیم، باید بدانیم که مانکن چگونه تولید می شود. البته تولید مانکن خیاطی ریزه کاری های خاص خودش را دارد اما می توان این مانکن را در خانه هم ساخت. اگرچه اصل مانکن خیاطی برای پرو لباس استفاده میشود اما به عنوان جالباسی هم استفاده میشود.

برای ساخت مانکن به نوار چسب، یک لباس به درد نخور، یک لوله مقوایی مثل لوله های توپ پارچه، یک جالباسی و یک عدد انسان خوش فرم نیاز داریم. اول لباس رو میپوشید و بعد نوار چسب رو مثل مومیایی دور خودتون میپیچید. البته طرز پیچیدن مهم است و باید دقت شود. باید طوری بپیچید که محکم باشد. بعضی جاها را به صورت ضربدری رد میکنید. بعد از پشت کمر از بالای یقه تا پایین ببرید. بعد جالباسی را روی لوله جاسازی کنید و داخل مانکن بگذارید و سپس داخلش را با الیاف یا پنبه پر کنید. البته الیاف خیلی بهتر است چون نیاز به پخش کردن ندارد. در نهایت نیز دور آن را با چسب محکم بپیچید.

روش دومی نیز وجود دارد که با استفاده از چسب چوب ، نوار پانسمان گچ(که برای شکستگی استفاده میشود)، خمیر کاغذی(کاغذ باطله را له و با چسب چوب مخلوط کنید)؛ پارچه و نایلون درست می شود. در این روش نیز نایلون را دور خودتان بپیچید. بعد خمیر و چسب را درون ظرف بریزید و نوار پانسمان را داخل بگذارید که همه مواد را جذب کند. بعد دور خودتان بپیچید. بعد تکه های کاغذ را داخل مواد بریزید و برای محکم تر شدن، رویش بزنید و از بغل قیچی کنید. در نهایت نیز داخل آن را کاغذ مچاله یا ضایعات پارچه بریزید.

تصور اینکه برای چنین محصولی صدها میلیون تومان ارز را به جیب ایتالیایی ها و ترکیه ای ها داده ایم، جای تعجب و تاسف دارد. البته مهمتر این است که چه کسانی مجوز واردات این محصولات را صادر کرده اند. آنهایی که برای واردات ماشین آمریکایی آنچنان فریاد می زنند که گویا همه چیز از دست رفته است، چرا در قبال واردات این قبیل کالاها صدایشان در نمی آید و سکوت کرده اند؟

برچسب ها: مانکن ، واردات ، چین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار