کد خبر: ۳۴۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۰
رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بسیاری از حوزه ها را نیازمند تنقیح، اصلاح و یا حذف قوانین دانست و گفت: تعامل دولت با مجلس باید به سمت تعامل حرفه ای پیش برود.

رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بسیاری از حوزه ها را نیازمند تنقیح، اصلاح و یا حذف قوانین دانست و گفت: تعامل دولت با مجلس باید به سمت تعامل حرفه ای پیش برود.

به گزارش ایرنا، کاظم جلالی با ابراز امیدواری نسبت به تعامل بیشتر میان رسانه ها با همدیگر اظهار داشت: نباید دیوارهای کاذب بین رسانه های کشور کشید بلکه باید این حصارهای مصنوعی برداشته شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به شرایط بین المللی و داخلی کشور اظهار داشت: باید این تعامل باعث نزدیکی نیروهای داخل انقلاب شود زیرا در عرصه بین المللی شاهد استفاده از ادبیاتی تهدید آمیز علیه کشورمان هسیتم.

جلالی خاطر نشان کرد: بخصوص در کشورهای منطقه تخریب بسیار بالا است و این اقدامات مخرب بدوش مردم منطقه باقی مانده است.

وی تصریح کرد: در عرصه داخلی با اینکه وضعیت خوب است اما تهدیداتی نیز وجود دارد که از آن جمله می توان به وجود نسل جوان، نیروی انسانی، دانشگاه، سرمایه انسانی، سرزمین گسترده و منابع طبیعی، نفت و گاز، امنیت و آرامش سرمایه های کشور اشاره کرد اما چالش هایی هم داریم که اصلی ترین آنها به حوزه اقتصادی برمی گردد و شامل وضعیت معیشتی مردم، تورم، رکود و بحران آب و محیط زیست است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه در دوره جدید مجلس جریان های مختلفی حضور دارند، گفت: می توان از این شرایط به عنوان یک ظرفیت در جهت همگرایی بیشتر میان مسئولین استفاده کرد. اگر با برنامه ریزی دقیقی پیش برویم می توانیم خدمات بهتری را به نمایندگان برای تقویت قانونگذاری ارائه دهیم.

جلالی ادامه داد: در همین راستا مرکز پژوهش های مجلس اولویت ها و راهبردهای مجلس دهم را تدوین کرده و در اختیار نمایندگان قرار داده که ان شاءالله آن را به عنوان استراتژی مجلس نهایی خواهیم کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه مرکز پژوهش ها تدوین برنامه چهارساله کمیسیون های تخصصی را با همکاری این کمیسیون ها آغاز کرده است، اظهار کرد: آنچه که در کار مجلس می تواند موثر باشد، تعامل دولت و مجلس است. این دو قوه باید برای قانون گذاری، تنقیح، اصلاح یا حذف قوانین برنامه داشته باشند.

رییس مرکز پژوهش های مجلس تاکید کرد: تعامل میان مجلس و دولت نه به این معنا است که دور هم بنشینیم و لبخند ژکوند بزنیم بلکه باید تعامل ماهوی بین دولت و مجلس را شاهد باشیم.

جلالی خاطرنشان کرد: اگر تعامل دولت به سمت حرفه ای و ماهوی پیش رود می توان مشکلات را حل کرد، البته خوب و مودب صحبت کردن مسوولان باهم خوب است اما نمی توان با آن مشکلات کشور را حل کرد.

وی افزود: مثلا در ماجرای فیش های حقوقی اگر قانون مدیریت خدمات کشوری به موقع تصویب می شد بخش زیادی از این مشکل پیش نمی آمد. عمر این قانون در سال 91 به اتمام رسیده و ما از آن به بعد هر سال شاهد تمدید یکساله این قانون هستیم و هر نهاد و سازمانی خود را از این قانون مستثنی کرده که همین امر باعث نوعی بی نظمی شده است که باید هرچه سریعتر این قانون دایمی شود.

جلالی به مثال دیگری اشاره کرد و اظهار داشت: بطور مثال در بحث بودجه نویسی باید به سمت بودجه ریزی عملیاتی حرکت کنیم در عین حال قوانین پولی و بانکی کشورمان برای 50 سال قبل است و همه می دانیم که در دوران پسا برجام بسیاری از سرمایه گذاران خارج علاقمند به حضور در ایران هستند که اگر چارچوب قانونی درستی نباشد، با خارجی ها نمی توانیم کار کنیم.

وی با بیان اینکه در ابتدای دولت یازدهم پیش نویس برنامه ای را آماده و به دولت ارایه کرده است، اما مورد توجه قرار نگرفت، اظهار داشت: معتقدیم مرکز پژوهش های مجلس می تواند حلقه متصل بین دولت و مجلس باشد تا به نظر کارشناسی بیشتری لوایح به مجلس ارایه شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید براینکه رییس مرکز پژوهش ها همواره فردی سیاسی بوده است، گفت: البته تلاش می کنیم در این مرکز نگاه سیاسی وجود نداشته باشد و نظر رییس به داخل مجموعه تزریق نشود زیرا ما امانتدار نظام هستیم و این مرکز مربوط به هیچ حزب و یا گروه سیاسی نیست.

جلالی با بیان اینکه دولت در برخی از موارد به دلیل مشغله فراوان نمی تواند در بحث های قانونگذاری حاضر شود، گفت: مرکز پژوهش ها سعی کرده است که این خلا را پر کند که بطور مثال شرکت ملی نفت ایران پس از سال ها با همت این مرکز دارای اساسنامه شد.

برچسب ها: جلالی ، تعامل ، مجلس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار