کد خبر: ۳۴۶۵۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰
تجارت آنلاین - ترکیه قصد دارد تا ائتلافی نظامی را با روسیه و ایران علیه تروریست ها در سوریه تشکیل دهد. دیدار اخیر رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین باعث گرم شدن روابط آنکارا و مسکو شده است به طوریکه مذاکرات خط لوله گاز ترک استریم از سرگرفته شده است.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در سفر آینده رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به تهران درباره این موضوع بحث خواهد شد و انتظار می رود این سفر باعث عادی سازی روابط گردد. اردوغان در سفر اخیر خود به روسیه و در دیدار با ولادیمیر پوتین درباره مسائل مختلف از جمله بحران سوریه صحبت شد. پیشتر ترکیه از ائتلاف عربستان و حملات نظامی اش در یمن حمایت می کرد و همچنین مخالف رژیم بشار اسد بود. حال ائتلاف میان روسیه ، ترکیه و ایران درباره سوریه اگرچه از نظری تئوری عملی است ولی اجرای آن به گفته الکساندر سوتنیچنکو کارشناس روابط روسیه و ترکیه، مشکل است. درعین حال درزمانی که ترکیه با غرب و اتحادیه اروپا دچار اختلاف و مشکل شده است ، اردوغان نیاز روابط خوب با ایران و روسیه را درک می کند. با توجه به شدت انتقادات غرب از آنکارا حتی این امکان مطرح شده که ترکیه از اتحاد ناتو خارج شود.

از سرگیری گفتگو درباره خط لوله گاز ترک استریم

از نشانه های گرم شدن روابط ترکیه و روسیه می توان به ازسرگیری ساخت خط لوله گاز ترک استریم اشاره کرد.به گزارش روزنامه آذرنیوز، برات آلبایراک، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه، از آغاز گفتگوهای این کشور با روسیه به منظور ازسرگیری ساخت خط لوله گاز ترک استریم خبر داد.آلبایراک با ابراز امیدواری به عادی شدن روابط میان مسکو و آنکارا اعلام کرد: بازگشت روابط به وضع گذشته، به نفع ٢ کشور است.پروژه ترکیش استریم یک خط لوله پیشنهادی است که از روسیه و ترکیه عبور  می کند و پس از عبور از دریای سیاه، به یونان در جنوب اروپا برسد. قرار است که از دسامبر سال ٢٠١٦ این پروژه عملیاتی شود.این خط لوله جایگزین خط لوله ساوث استریم می شود که قرار بود گاز روسیه را از مسیر بلغارستان منتقل کند؛ مسکو پروژه ساخت ساوث استریم را دسامبر پارسال در پی تضادهایي که با اتحادیه اروپا داشت، منتفی کرد.ترکیش استریم می تواند تا سال ٢٠٢٠ بوسیله چهار خط لوله سالانه حدود ٦٣ میلیاردمترمکعب گاز روسیه را به ترکیه و پس از آن از طریق یونان به جنوب اروپا انتقال دهد.ترکیه تاکنون تنها مجوز ساخت فاز نخست خط لوله را صادر کرده است.‎بنا بر طرح اولیه ساخت این خط لوله، به طور کلی ١٤ میلیارد مترمکعب گاز در سال به ترکیه عرضه و باقیمانده آن نیز به قطب گازی واقع در مرز ترکیه و یونان منتقل و برای تحویل به مشتریان گازپروم در جنوب اروپا ترانزیت می‌شود. ‎نخستین فاز این خط لوله که قرار است در چهار فاز ساخته شود، سال آینده به بهره برداری می رسد تا تنها به ترکیه گازرسانی کند؛ البته راه اندازی این خط به توافق مسکو و آنکارا بر سر قیمت گاز صادراتی بستگی خواهد داشت.ساخت پروژه خط لوله گاز ترک استریم در اواخر سال ٢٠١٥ میلادی در پی هدف قرار دادن هواپیمای جنگی روسی توسط ترکیه و ایجاد اختلافهای میان این دو کشور متوقف شد، اما در پی دیدار رئیس جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین، با رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، در نهم اوت (١٩ مرداد ماه) امسال، اجرای این پروژه به توافق دو طرف رسید.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار