کد خبر: ۳۴۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۳
تولیدکنندگان ملزم به استفاده از قطعات استاندارد نیستند
رئیس سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت گفت: امروز شرکتهای خودروساز ، قطعه سازان و زنجیره تامین خود را به رسمیت شناخته و از آن منابع قطعات شناسنامه دار را تامین می کنند در حالی که در جریان تولید موتورسیکلت این روش وجود ندارد به طوری که کارخانجات موتورسیکلت سازی می توانند از بازار دست سوم خدمات پس از فروش و قطعات را تهیه و بر روی موتورها نصب نمایند.
کورش شرفشاهی – در کلانشهرهایی که رفت و آمد مشکل اصلی مردم است، استفاده از وسایلی که بتواند کمترین راه بندان را ایجاد کند و بیشترین خدمات را ارایه دهد، اهمیت خاصی دارد. به همین دلیل موتورسیکلت و دوچرخه جایگاه خاصی دارند. اما موتورسیکلت اهمیت خاص خودش را دارد زیرا می تواند بدون نیاز به قدرت بدنی، سوار خودش را به نقطه مورد نظرش برساند. اما متاسفانه مواردی که در مورد این مرکب مطرح می شود به هیچ وجه درست نیست. اگر از تبعات تصادفاتی که منجر به مرگ ومیر مردم می شود، بگذریم، نمی توانیم مشکلات شهری و مهمتر از همه آلودگی هوای ناشی از موتورسیکلت را نادیده بگیریم. متاسفانه موتورسیکلت‌ها هشت برابر بیشتر از اتومبیل ها آلایندگی دارند و باید این موضوع حل شود. اما راهکار چیست؟ با نگاهی به قیمت موتورسیکلتها، متوجه می شویم که قیمت انواع موتورسیکلت 125 سی سی صفر در بازار،‌ از یک میلیون و 500 هزار تومان شروع می شود و در بالاترین قیمت، به دو میلیون و 400 هزار تومان می رسد و این مدل یکی از پرفروش ترین موتورسیکلتها در بازار کشورمان است. مهمتر آنکه این نوع موتورسیکلت در داخل کشور تولید می شود وشاید بهتر آن است که بگوییم در ایران مونتاژ می شود. این در حالی است که هنوز به این سوال پاسخ نداده ایم که چرا با وجود شکل ظاهری موتور 125 که با یک شکل ظاهری تولید می شوند، اما یک میلیون تومان تقاوت قیمت دارند.

قطعات بی کیفیت و نبود نظارت

در این رابطه رئیس سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت گفت: متاسفانه مشکل نقدینگی در حوزه قطعه سازان موتورسیکلت بیداد می کند. حبیب الله محمودان در گفتگو با خبر خودرو افزود : در حال حاضر مشکل قطعه سازان موتورسیکلت با موتورسازان داخلی بسیار بیش از خودروسازان با زنجیره تامین است. وی گفت : امروز شرکتهای خودروساز ، قطعه سازان و زنجیره تامین خود را به رسمیت شناخته و از آن منابع قطعات شناسنامه دار را تامین می کنند در حالی که در جریان تولید موتورسیکلت این روش وجود ندارد به طوری که کارخانجات موتورسیکلت سازی می توانند از بازار دست سوم خدمات پس از فروش و قطعات را تهیه و بر روی موتورها نصب نمایند. وی تصریح کرد : متاسفانه در مراجعه نهادهای نظارتی و بازرسی در حوزه تولید موتورسیکلت ، شرکتها به نحوی قانون را دور می زنند کما اینکه هم اکنون کل قطعات را به صورت فول سی کی دی و چینی وارد می کنند و قطعات با کیفیت داخلی را استفاده نمی کنند بلکه تنها قطعات بی کیفیت چینی را در تولید موتورسیکلت ها بکار می برند. به گفته وی علت این شرایط گسستی است در صنعت خودرو وجود ندارد اما در صنعت موتورسیکلت سازی وجود دارد .وی تصریح کرد : متاسفانه در تولید موتورسیکلت ، تولیدکنندگان در این صنعت ملزم به استفاده از قطعات استاندارد و شناسنامه دار نشده است بنابراین این مساله گسستی در این صنعت بوجود اورده است. رئیس سندیکای قطعه سازان موتورسیکلت تصریح کرد : علاوه بر مشکل نقدینگی و عدم تکیه بر قطعات داخلی در بخش قطعه سازی موتورسیکلت ، نبود تکنولوژی تولید و ماشین آلات پیشرفته نیز موضوعی است که هم اکنون این صنعت را با مشکل مواجه نموده که مسلما این نیاز نیز بدون رفع مشکل نقدینگی فراهم نخواهد شد. محمودان افزود : در صورتی که سیستم های مدیریتی و کنترل کیفی و سیستم های خدمات پس از فروش در حوزه تولید و تامین قطعه سازان موتورسیکلت به روز می شد صنعت موتورسیکلت می توانست در حوزه صادرات نیز سرمایه گذاری کند در حالی که تمامی این کمبودها باعث شده که ترمز این فعالیت ها کشیده شود. وی در خصوص همکاری قطعه سازان موتورسیکلت با شرکتهای خارجی گفت : بدون وجود نقدینگی نمی توان نسبت به گسترش همکاری با شرکتهای خارجی اقدام نمود هر چند تاکنون چنین شرایطی برای حضور سرمایه گذار خارجی در این بخش از صنعت فراهم نشده است اما قطعا این شرکتها به دنبال کسب منافع خود خواهند بود. وی تصریح کرد : شرکتهای خارجی باید زیر ساختهای تولید موتورسیکلت در ایران را دیده تا به این باور دست یابند که چنانچه تکنولوژی انتقال یابد مسلما منفعتی را در این زمینه کسب خواهند نمود. وی تاکید کرد: متاسفانه بسیاری از شرکتهای خارجی تکنولوژی را قطره چکانی ارائه می کنند و به راحتی تکنولوژی تولید را در داخل منتقل نمی کنند.

بررسي كيفيت موتورسيكلت ها

این در حالی است که جامعه ممیزی و بازرسی ایران اعلام کرد: تمامي موتورسيكلت‌هايي كه به مرحله توليد مي‌رسند بايد استانداردهاي ملي اجباري موتورسيكلت كه از سوي سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران اجباري شده را به انجام برسانند.

این جامعه با اعلام اینکه استانداردهاي تایيد يك مدل موتورسيكلت 16 عنوان است افزود:هر مدل موتورسيكلت جديدي كه در برنامه توليد هر شركتي در هر يك از استانهاي كشور باشد بايد نمونه برداري شده و آزمونهاي فوق بر روي آن انجام شود در صورتيكه قطعات مجزاي مورد استفاده در موتورسيكلت داراي نشان استاندارد باشند نيازي به اجراي آزمون بر روي آنها وجود ندارد از جمله اين قطعات عبارتند از تاير و باتري موتورسيكلت اكثر مدل موتورسيكلتهاي توليدي از نوع تيپ استاندارد و شكل CG125 هستند . بر اساس دستورالعملها و آئين نامه هاي ابلاغي از سوي سازمان استاندارد ، در سالهاي مختلف آزمونهاي مختلفي بر روي موتورسيكلت به انجام مي رسيد. جهت اندازه گيري قدرت (توان) موتورسيكلتها، آزموني با عنوان " موتورسيكلتها– توان خالص-روشهاي آزمون قواي محركه " انجام مي‌شود. روش اجراي آزمون بر طبق استاندارد ملي ايران است كه با اقتباس از استاندارد بين المللي ISO 4106 تدوين شده است. در اين آزمون ،‌ قواي محركه (engine) موتورسيكلت ، به صورت مجزا و دمونتاژ مورد بررسي قرار مي گيرد. يكسري از قطعات مثل اگزور و سيستمهاي برق موتورسيكلت نيز دمونتاژ مي‌شوند و بر روي دستگاه قرار مي‌گيرند. در اين آزمون دما و رطوبت هوا و دماي روغن و موتور بايد طبق استاندارد باشد. دما در زمان آزمون بايد بين 10 تا 45 درجه باشد.هدف از اجراي اين آزمون بدست آوردن حداكثر توان خالص انجين موتورسيكلت بر روي شاسي دينامومتر در انتهاي ميل لنگ و دور موتور متناظر با آن مي باشد .همچنين مصرف ويژه سوخت كه عبارت از مقدار سوختي است كه به ازاي هر واحد از توان خروجي در هر ساعت مصرف مي شود ، نيز در اين آزمون بدست مي آيد.انجين از دور rpm 3500 تا بالاترين دوري كه توان موتورسيكلت بالاخره افت مي كند ( معمولا" rpm9000 ) تست مي شود. جامعه ممیزی و بازرسی ایران اعلام کرد که در اين آزمون حداكثر توان موتورسيكلت بر حسب كيلو وات، دور موتور كه حداكثر توان در آن اتفاق مي‌افتد بر حسب دور در دقيقه، حداكثر گشتاور موتور بر حسب نيوتن متر و دور موتوري كه حداكثر گشتاور در آن اتفاق مي‌افتد بر حسب دور در دقيقه، مصرف سوخت ويژه در حداكثر توان و حداكثر گشتاور بر حسب گرم بر كيلو وات در جداول ذيل ميانگين قدرت موتورسيكلتها بر اساس حجم موتور ارائه شده که نتايج بر اساس آزمون بر روي بيش از 600 مدل موتورسيكلت به دست امده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار