کد خبر: ۳۵۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷
تجارت آنلاین - محمد بن سلمان درحالی ریاض را به مقصد پکن ترک کرد که عربستان سعودی علاوه بر تنش های سیاسی با مشکلات اقتصادی ازجمله کمبود بودجه کلان روبروست.
 کاهش ارزش قیمت نفت نیز به این کشور عضو اوپک ضرر شدیدی وارد کرده است که بیشتر درآمدش از فروش نفت است. به گزارش رویترز، در سفر محمد بن‌سلمان جانشین ولیعهد عربستان به چین این دو کشور 15 توافق اولیه برای همکاری در حوزه‌های مختلف نظیر انرژی و ساخت‌وساز انجام دادند.هدف از سفر این مقام سعودی به چین تلاش برای کاهش وابستگی این کشور به صادرات نفت و نشان دادن عربستان به عنوان کشوری پویا با فرصت‌های گوناگون برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی است. در این سفر محمد‌بن‌سلمان با معاون رهبر چین دیدار کرد .در این دیدار روابط استراتژیک و همچنین فرصت‌های گسترش همکاری دو کشور در آینده مورد بحث قرار گرفت. سپس 15 سند همکاری بین دو کشور در زمینه ذخیره نفت، منابع آبی، همکاری در حوزه فناوری و علوم و دیگر حوزه‌ها به امضا رسید.یکی دیگر از توافقات دو کشور همکاری برای ساخت صد هزار واحد مسکونی در شرق عربستان بود.

 توافق مشابهی نیز بین عربستان و کره جنوبی در ماه مارس برای ساخت صد هزار واحد مسکونی دیگر در شمال ریاض به امضا رسیده است.روز دوشنبه جانشین ولیعهد عربستان برای مذاکره بر موضوعات اقتصادی و همچنین امنیتی وارد چین شد، پس از چین این مقام سعودی به ژاپن سفر خواهد کرد و با نخست‌وزیر این کشور دیدار می‌کند.این مقام سعودی پس از ژاپن مجدداً به چین بازگشته و در نشست 20 اقتصاد بزرگ جهان در چین شرکت خواهد کرد. روی آوردن عربستان به دومین اقتصاد بزرگ جهان می تواند راهی برای خروج این کشور از مشکلات فراوان اقتصادی باشد درعین حال آمارهای مربوط به کندی رشد اقتصادی در چین و تزلزل در ارزش یوآن انتظار معجزه از این رابطه را کاهش داده است.

سیاست‌های نفتی و ماجراجویی‌های نظامی ال سعود در منطقه سال گذشته عربستان را با کسری بودجه 98 میلیارد دلاری مواجه کرده است. عربستان به منظور جبران کاهش درآمدهای نفتی، در اقدامی تازه هزینه های دولتی همچون هزینه ویزا، جریمه و مالیات را افزایش داد.عربستان طرح ریاضت اقتصادی را در غالب فروش دارایی های دولت، افزایش مالیات، کاهش هزینه ها، تغییر راه های مدیریت درآمدهای مالی دولت، افزایش بهره وری و افزایش نقش بخش خصوصی اجرا می کند. طرح تحول ملی عربستان سعودی شامل فروش دارایی های دولت، افزایش مالیات، کاهش هزینه های دولت، تغییر راه های مدیریت درآمدهای مالی دولت، افزایش بهره وری و افزایش نقش بخش خصوصی است.

کاهش قیمت نفت در نتیجه سیاست های نفتی عربستان در منطقه منجر به کاهش درآمدهای نفتی این کشور و دیگر کشور‌های نفت خیز جهان اسلام و متقابلا سود سرشار شرکت‌های غربی و صهیونیستی شده است.عربستان پیرو طرح ریاضت اقتصادی که از چندی قبل در سیستم اقتصادی و مدیرتی این کشور به اجرا گذشته بود در اقدامی جدید به منظور جبران کاهش درآمدهای نفتی، هزینه های دولتی همچون هزینه ویزا، جریمه و مالیات را افزایش داد. طبق قوانین جدیدی که به تصویب دولت این کشور رسید، اتباع خارجی برای ویزای 6 ماهه باید مبلغ 800 دلار، 6 برابر میزان فعلی پرداخت کنند. گردش عربستان به سوی چین شاید بیانگر تمایل آل سعود به ورود چینی ها به بخش خصوصی باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار