کد خبر: ۳۵۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴
از واردات بی کیفیت ظرف یک ماه آینده جلوگیری می شود
کورش شرفشاهی – مبادلات اقتصادی برای رفع نیازهایی است که کشورها توان تولید آن را ندارند و میخواهند از ظرفیتهای کشورهایی استفاده کنند که توانایی لازم را در تولید آن نیازها دارند. بنابر این باید کالایی با کیفیت و مناسب وارد شود. اما امروزه کشور ما به انبار کالاهای بی کیفیت تبدیل شده و هر کشوری که کالایی تولید می کند و بازاری برای فروش آن پیدا نمی کند، با ایرانیان وارد مذاکره می شود.
کورش شرفشاهی – مبادلات اقتصادی برای رفع نیازهایی است که کشورها توان تولید آن را ندارند و میخواهند از ظرفیتهای کشورهایی استفاده کنند که توانایی لازم را در تولید آن نیازها دارند. بنابر این باید کالایی با کیفیت و مناسب وارد شود. اما امروزه کشور ما به انبار کالاهای بی کیفیت تبدیل شده و هر کشوری که کالایی تولید می کند و بازاری برای فروش آن پیدا نمی کند، با ایرانیان وارد مذاکره می شود.این رویکرد نه تنها باعث می شود دلارهایی که به سختی در شرایط تحریم به دست آورده ایم را از دست بدهیم بلکه تولید کننده ایرانی نیز زیان می بیند و اولین معضل آن، ورشکستگی کارخانه های بزرگ کشور است. یکی از این موارد مربوط به صنعت خودرو است. امروزه به اندازه ای قطعات یدکی بی کیفیت برای خودروهای ایرانی و خارجی وارد کشور می شود که هیچ اطمینانی نسبت به خودروهایی که در خیابانها حرکت می کنند، وجود ندارد. از سوی دیگر شرکتهای خودروسازی هم هنگام تولید از همین قطعات بی کیفیت استفاده می کنند. در نتیجه این خودروهای بی کیفیت جان شهروندان را تهدید می کند و هر روز باید منتظر حادثه ای در جاده های کشور باشیم که ریشه آن در قطعات بی کیفیت خودروهاست.

تدوین راهکار جلوگیری از قطعات قاچاق

در این رابطه نایب رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل و ماشین آلات از تدوین راهکارهایی به منظور جلوگیری از ورود قطعات یدکی قاچاق و بی کیفیت به کشور خبر داد. سید مهدی کاظمی در گفتگو با خبر خودرو با توجه به سیر ورود قطعات بی کیفیت و قاچاق به کشور اظهار داشت : متاسفانه هم اکنون عمده قطعات بی کیفیت از مبادی اصلی وارد می شوند و عملا ممنوعیتی در واردات قطعات بی کیفیت به کشور وجود ندارد. وی گفت :اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی با همکاری دستگاهها و سازمان نظارتی و مرتبط چون سازمان گسترش و نوسازی، سازمان حمایت از مصرف کنندگان ، اتاق اصناف تهران ، سازمان صنعت و معدن و همچنین با حمایت و همراهی مدیر کل نیرو محرکه وزارت صنعت و معدن جلساتی را برگزار نموده است تا بواسطه راهکارهایی که در این جلسات مطرح می شود از ورود کالای قاچاق از مبادی غیر قانونی مثل مناطق آزاد و مرزی جلوگیری شود .وی اظهار داشت : پیش بینی می شود ظرف یک ماه آینده، خبرهای خوشی در ارتباط با جلوگیری از ورود قطعات یدکی قاچاق و بی کیفیت به اطلاع مردم خواهد رسید به طوری که با این حرکت برای مردم و دولت مشخص می شود که تا چه میزان کالای قاچاق و بی کیفیت در کشور وجود دارد.

سال سخت صنعت خودرو

از سوی دیگر رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو سال گذشته را سخت ترین صنعت قطعه سازی کشور در دوران پس از انقلاب برشمرد. محمد باقر رجال در خصوص مشکلات بخش قطعه سازی اظهار داشت: به سبب مشکلاتی که در سال های گذشته در مدیریت قطعه سازان وجود داشت باعث افزایش تولید کالاهای بی کیفیت داخلی و همچنین واردات قطعات خارجی بی کیفیت شد که باعث زیر سوال رفتن اعتبار قطعه سازان داخل شده است. وی ادامه داد: با سرمایه گذاری های عظیم انجام گرفته سعی بر ارتقا کیفیت محصولات خود داشته ایم و هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی رو به جلو هستیم. وی تاکید کرد: به جرات می توانیم بگوییم که قطعاتی که تولید می کنیم بهترین قطعات تولید داخل هستند و اطمینان می دهیم مشکلی در قطعات مصرفی وجود داشته باشد به شرط آن که تولید داخل باشد آن را تعویض خواهیم کرد ما برای رسیدن به استانداردهای جهانی بسیار تلاش کرده ایم. رجال تصریح کرد: ما سال ها تاکید کردیم اگر قطعات تولیدی ما معیوب است خودروساز این قطعات معیوب را به ما بازگرداند اما آنها همیشه از انجام این مساله سرباز زده اند.

واردات بی کیفیت قطعات خودرو

در همین رابطه رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران گفت: در حال حاضر 2650 تعمیر کار در سطح تهران مجوز دارند که 740 پرونده دیگر نیز در حال بررسی است. علیرضا نیک آیین مهمترین مشکلات قطعات یدکی را در وارد کردن و تولید قطعات بی کیفیت برشمرد و گفت: بزرگترین مشکل ما تولید کنندگان زیر پله ای هستند که قطعات تعویض شده را بازسازی کرده و به عنوان قطعه نو به فروش می رساند که حکایت این امر با کمک اتحادیه قطعات خودرو و مسئولین مربوطه برخورد شود. وی ادامه داد: در سال های گذشته اتحادیه تعمیرکاران بیشتر به مسائل آموزشی توجه داشتند و حتی در این زمینه با دانشگاه ها نیز همکاری دارند.

احمدرضا رعنایی نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور تجمیع اتحادیه و قطعه سازان می تواند به افزایش سطح آگاهی مردم و حقوق مصرف کننده بسیار تاثیرگذار باشد و همچنین می تواند کمک بزرگی برای دولت نیز باشد در سال های گذشته تحریم سبب کاهش کیفیت قطعات تولیدی شده بود اما در شرایط فعلی تمامی قطعه سازان کیفیت محصولات خود را افزایش داده اند.

جلوگیری از ورود قطعات بی کیفیت عزم ملی می خواهد

از سوی دیگر رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خودرو گفت: تولید صنعت خودرو یک زنجیره ای است نیازمند وصل شدن حلقه های پراکنده آن به یکدیگر است که هدف ما از برپایی این نمایشگاه گردآوری تمامی متخصصین برای بهره برداری خودروسازان و مصرف کنندگان از نمایشگاه است. علی اکبر بخشی ادامه داد: تمامی شرکت کنندگان در نمایشگاه از نظر کیفی تایید شده هستند و تمامی تولیدات قطعاتی که زیرنظر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو صورت می گیرد دارای گارانتی صد درصدی هستند که این امر زمینه ساز اطمینان برای تولید کننده و مصرف کننده خواهد بود. طبق برنامه ریزی انجام شده نمایشگاه قطعات خودرو تا سال هشتم فعالیت خود کاملا تخصصی خواهد بود اما از سال های آتی نمایشگاه برای سنین توزیع کنندگان و مصرف کنندگان نیز قابل استفاده خواهد بود. وی در خصوص ورود قطعات بی کیفیت اظهار داشت: جلوگیری از تولید و ورود این نوع کالاها نیازمند یک عزم ملی است و اتحادیه قطعات خودرو به تنهایی نمی تواند با این موضوع مقابله کند. وی ادامه داد: ما تنها متولی توزیع قطعات هستیم و روند ورود کالا از دسترس ما خارج است اما ما بارها به متولیان امر نامه نوشته و درخواست کردیم که مانع ورود و تولید این دسته از کالاها و قطعات بی کیفیت شود. وی تاکید کرد: اتحادیه قطعات با توجه به تخصصی که دارد آماده همکاری با اداره گمرکات و وزارتخانه صنعت و معدن و تجارت می باشد و همچنین خریداران می توانند در خصوص شکایت خود با شماره های 77530301 و 77626097 تماس حاصل فرماید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار