کد خبر: ۳۵۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
محمدرضا تابش درگفتگو با تجارت آنلاین:
محمدرضا تابش در گفتگو با تجارت آنلاین با انتقاد شدید ازعملکرد آل سعود گفت: به راستی رفتاری که آل سعود انجام می دهد، درشان مدیریت بر مکه و مدینه نیست و باید هرچه سریعتر مسوولیت این اماکن متبرکه را ازاینها گرفت.

نماینده اردکان با تاکید براینکه درهرصورت حج یک عمل عبادی است که جنبه های سیاسی هم درآن نهفته است گفت: ازابتدا به ویژه قبل از انقلاب به جنبه های عبادی آن توجه می شد اما در دوران پس ازانقلاب به جنبه های سیاسی و اجتماعی آن نیز توجه شد که عربستان نتوانست این بخش مناسک حج را که درآیین اسلام نهفته است، تحمل کند.

وی با تاکید براینکه ما درهمه ابعاد می خواهیم حج را برگزارکنیم گفت: قرارنیست مردم به سفرحج بروند و این سفر خروجی نداشته باشد ومانند یک سفرسیاحتی باشد. حج باید پیام دهنده باشد ورسالت انسان و اسلام را برای هم نوعانش متجلی کند.

تابش با اعلام اینکه درحج باید وسیله وابزاربه جا آوردن پدیده ای سیاسی مذهبی فراهم شود گفت: با این روشی که حکام سعودی در پیش گرفتند و تحقیری که علیه مسلمانان ایران وجهان انجام می دهند، بهتراست حجاج رفتنی نشوند.

وی با اشاره به اینکه متقاضیان حج می خواهند اعمال عبادی وسایر جنبه هایی که درآن مستتر است را انجام دهند گفت: حجاج ایرانی کاری خلاف شرع انجام نمی دهند اما رفتارآل سعود به دور از عزت است و به نظر من رفتن به چنین حجی درست نیست.

نماینده اردکان با تاکید براینکه برگزاری مراسم حج یک امرعبادی است گفت: آنچه ما نظر می دهیم، نظریه های سیاسی و اجتماعی است و نظریه های شرعی بردوش مراجع تقلید است که دیدیم آنان نیزفرمایش کردند برگزاری حج درشرایطی که عزت و امنیت حجاج ما تامین نشود جایزنیست.

وی با تاکید بر اینکه مقلدان باید به نظرات مراجع توجه داشته باشند گفت: درآخرین دیداری که وزیرارشاد با مراجع داشت، همه آنان رفتاری که موجب تحقیر ملت وحکومت اسلامی ایران شود را تحریم کردند و برای مقلدان نیزحکم آنها مطاع است.

تابش در خصوص رفتار آل سعود در عرصه های سیاسی و اقتصادی گفت: رفتارآل سعود دور از شان و شخصیت و جایگاه کشوری است که پرده دار خانه خداست. رفتار رژیم عربستان برای برگزاری این مناسک تحقیرکننده است درحالی که آنان نباید وارد این عرصه ها شوند و مراسم حج نباید ابزاری سیاسی دردست آل سعود برای تهدید و تحقیر مسلمانان جهان شود.

برچسب ها: حج ، آل سعود ، تابش
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار