کد خبر: ۳۵۹۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۷
ادامه فعالیتهای صلح آمیز هسته ای ایران به ذائقه بسیاری از مخالفان خوش نمی آید و دایم به دنبال اشکال تراشی علیه این فعالیتها هستند. آنها تمامی حرکات ایران را رصد می کنند و از کوچکترین اقدامات ایران که هیچ ربطی به تفکرات جنگ افروزی ندارد، بهانه ای برای تخریب فعالیتهای سالم ایران به دست می آورند.

ادامه فعالیتهای صلح آمیز هسته ای ایران به ذائقه بسیاری از مخالفان خوش نمی آید و دایم به دنبال اشکال تراشی علیه این فعالیتها هستند. آنها تمامی حرکات ایران را رصد می کنند و از کوچکترین اقدامات ایران که هیچ ربطی به تفکرات جنگ افروزی ندارد، بهانه ای برای تخریب فعالیتهای سالم ایران به دست می آورند. اما در این رابطه خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شد: اتحادیه اروپا از ایران خواسته است تا درباره‌ ساخت قطعاتی از سانتریفیوژ به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توضیح دهد. به گزارش ایسنا، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که پیش‌نویس آن همان‌طور که خبرگزاری آسوشیتدپرس ادعا می‌کند، روز جمعه در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته است از ایران خواسته تا جزییات کامل ساخت یکی از قطعات دستگاه‌های سانتریفیوژ را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بگذارد. به گزارش آسوشیتدپرس، اتحادیه اروپا قرار است این بیانیه را هفته آینده در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه دهد که در آن علاوه بر این، همکاری کامل ایران در خصوص مسائل مورد بحث با آژانس را خواستار شده و از آژانس درخواست کرده است تا به 35 عضو شورای حکام در این زمینه اطلاع‌رسانی کند. این بیانیه در حالی قرار است منتشر شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود از اجرای برجام ضمن تایید ادامه پایبندی ایران به تعهداتش در این توافق، اعلام کرد که تهران ساخت لوله‌های روتور برای سانتریفیوژ را از ماه ژوئن آغاز کرده است.

ارائه جزییات تولید «لوله‌های روتور» سانتریفیوژ نظر کلی اتحادیه اروپا نیست

و اما سخنگوی سازمان انرژی اتمی نسبت به گزارش منتشرشده آسوشتیدپرس واکنش نشان داد و گفت: بحث‌ مطرح شده از سوی آسوشتیدپرس قبلاً هم از سوی این رسانه تکرار شده بود و سابقه داشته است. ممکن است برخی از اعضای اتحادیه اروپایی چنین نظری داشته باشند، اما نمی‌توان آن را نظر اتحادیه اروپا دانست. بهروز کمالوندی با اشاره به بند ۵۴ ضمیمه یک برنامه جامع اقدام مشترک اظهار داشت: براساس برجام باید مشخصات روتورها به آژانس اعلام می‌شد که این کار انجام شده است. همچنین براساس بند ۸۰.۱ همین ضمیمه باید میزان و موجودی روتورها را اعلام می‌کردیم که این کار هم انجام شده است.

معاون بین‌الملل سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه گزارش‌های آقای آمانو نشان می‌دهد که ایران تعهدات خود را انجام داده و مشخصات و موجودی روتورها را در اختیار آژانس قرار داده است، یادآور شد: نظارت و کنترل پایدار در این رابطه از سوی آژانس صورت می‌گیرد.کمالوندی با بیان اینکه برخی از کشورها اطلاعات بیشتری را در رابطه با روتورها و الیاف کربن از ایران می‌خواهند، تصریح کرد: ما به آنها گفته‌ایم اگر شما مواد ساخت روتورها را به ما بدهید خودبه‌خود به این اطلاعات هم دسترسی پیدا می‌کنید چراکه براساس توافقی که در روز اجرا صورت گرفت اگر آنها به ما مواد لازم را بدهند هم اطلاعات را می‌توانند در اختیار بگیرند و هم می‌توانند نمونه‌ای از آن داشته باشند. ولی اگر ما با مواد خودمان روتورها را بسازیم براساس چارچوب مشخص شده در برجام عمل خواهیم کرد.سخنگوی سازمان انرژی اتمی ‌گفت: آن زمان هم برخی از کشورها از ما اطلاعات بیشتری می‌خواستند که ما مخالفت کردیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار