کد خبر: ۳۶۲۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳
از بررسی پرونده مالیاتی شرکت‌ها تا وضعیت 4 خودروساز بزرگ بورسی:
در بسته خبری پیش‌رو، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که منجر به پایان فصل تابستان شد می‌پردازیم.
*الحاق به FATF تکمیل کننده برجام است
محسن بهرامی ارض اقدس در مورد الحاق ایران به FATF اظهار داشت: در دولت گذشته لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم و پول‌شویی به تصویب رسید و در شورای نگهبان نیز تایید شد و در کل اصلاح شبکه بانکی منوط به عضویت در سازمان FATF شده است. مشاور معاون اجرایی رییس جمهور، همکاری بانک‌های ایران با بانک‌های بزرگ بین‌المللی به عضویت در FATF گره خورده است. با خروج ایران از لیست سیاه FATF در اجرای برجام نیز مشکلات‌مان حل خواهد شد.
*پرداخت طلب گندم‌کاران از طریق انتشار اوراق سلف، اتفاقی مثبت در بازار سرمایه
به گفته عضو عالی شورای بورس، اوراق سلف موازی گندم که به تازگی از سوی شرکت بازرگانی دولتی در بورس کالا و به منظور پرداخت مطالبات گندم‌کاران منتشر شد و به تامین مالی 2 هزار و 650 میلیارد تومانی ظرف دو روز ختم شد، اتفاقی مثبت در بازار سرمایه بود. 
سید عباس موسویان، دبیر کمیته فقهی سازمان بورس ادامه داد: مقرارت مربوط به فرآیند انتشار اوراق سلف موازی استاندارد به طور کامل در شورای عالی بورس بررسی شده و از لحاظ فقهی نیز هیچ مشکلی برای این روند تامین مالی وجود ندارد و ما امیدوار هستیم این ابزار بتواند به عنوان یک ابزار فراگیر برای صنایع مختلف و دولت مورد استفاده قرار بگیرد.
*ابلاغ 2 مصوبه جدید از سوی کمیته فقهی/ اوراق منفعت، پذیره‌نویسی صکوک
کمیته فقهی طی سه جلسه اخیر خود که با حضور اعضای کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق‌ بهادار، اعضای هیئت مدیره سازمان و کارشناسان مدعو در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، موضوع "ضمانت در اوراق منفعت و پرداخت حداقل سود انتظاری از بانی" و همچنین "پذیره‌نویسی برخی از انواع صکوک به صرف یا به کسر" را مورد بررسی قرار داد. 
به نقل از سنا، مجید پیره کارشناس مالی- اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اسناد بهادار با نامی که نشان‌‌دهنده مالکیت مشاع دارنده آن بر مقدار مشخصی از منافع آتی حاصل از دارایی‌(های) معین، در یک بازه زمانی باشد اوراق منفعت خوانده می‌شود و این اوراق در بورس‌ها یا بازارهای خارج از بورس قابل معامله هستند.
*توصیه به ناشران اوراق بهادار و نهادهای مالی
سرپرست مدیریت پیگیری تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار به نهادهای مالی هشدار داد تا سقف مجاز خریدهای اعتباری برای مشتریان را مطابق مقررات و با رعایت تناسب میان دارایی‌ها با بدهی‌ها و تعهدات در نظر بگیرند. 
سید مرتضی شهیدی گفت: نهادهای مالی به ویژه شرکت‌های کارگزاری باید جهت پوشش مخاطرات آتی خویش، نسبت به اصلاح ساختار مالی از طریق اقدامات مورد نیاز از قبیل افزایش سرمایه، استقرار و اعمال کنترل‌های داخلی، پایش مستمر آخرین وضعیت اعتباری مشتریان، اخذ تضامین قابل اتکاء، تسویه مطالبات ناشی از خریدهای اعتباری مطابق قراردادهای منعقده و سایر روش های قابل اطمینان با لحاظ ریسک‌های سامانه‌ای و فرا دستگاهی به قید فوریت اقدام کنند.
*اوراق سلف موازی، فرصت طلایی سرمایه‌گذاری
مدیرعامل بورس کالای ایران، عرضه اوراق سلف موازی استاندارد گندم را فرصتی طلایی برای کسانی دانست که به دنبال سرمایه‌گذاری مطمئن در بازار سرمایه می‌گردند. 
حامد سلطانی‌نژاد نرخ سود سالانه اوراق سلف موازی استاندارد گندم را 20 درصد اعلام کرد و گفت:‌ این اوراق با نرخ 10 درصدی برای یک دوره شش ماهه منتشر می شوند و هر یک از خریداران حتی اگر زودتر از فرجه شش ماهه تمایل به واگذاری اوراق داشته باشند، بازارگردان، آن را با نرخ 19 درصد از آنها خریداری خواهد کرد.
*موفقیت بزرگ‌ترین تامین مالی بخش کشاورزی ایران از طریق بورس کالا
به گفته مدیرعامل بورس کالا انتشار اوراق سلف موازی استاندارد گندم در بورس کالای ایران که به منظور تامین مالی 2 هزار و 650 میلیارد تومانی شرکت بازرگانی دولتی برای پرداخت بخشی از مطالبات گندمکاران از 24 شهریورماه آغاز شد و شنبه 27 به طور کامل به فروش رفت تا بزرگترین تامین مالی بخش کشاورزی ایران در بازار سرمایه از طریق بورس کالای ایران و ظرف دو روز با موفقیت کامل انجام شود.
*بورس کالا، مرجع قیمت‌گذاری کالاهای اساسی
مدیرعامل بورس کالای ایران در نشستی تحت عنوان «نقش بورس کالا بر عرضه و تقاضای محصولات صنعتی» گفت: طبق مفاد قانون برنامه سوم توسعه در سال 82 مقرر شد، به سمت خصوصی‌سازی شرکت‌ها حرکت کنیم. در این میان شرکت‌هایی که نظام قیمت‌گذاری آنها دولتی بود، بعد از خصوصی شدن نمی‌توانستد کالای خود را بر مبنای قیمت‌گذاری دولتی عرضه کنند، بنابر این سازوکار کشف قیمت محصولات از طریق بورس کالا بود به عنوان بهترین گزینه انتخاب شد. 
حامد سلطانی‌نژاد افزود: هدف بورس کالای ایران تسهیل معاملات و کشف نرخ کالای اساسی است و درصدد هستیم بتوانیم در آینده به مرجع قیمت گذاری کالاهای اساسی تبدیل شویم و یکی از گزینه‌های اولویت دار تولیدکنندگان، برای تامین مالی و پوشش ریسک تجاری باشیم.
*بهبود وضعیت گزارشگری شرکت‌ها
معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران، از بهبود وضعیت شفافیت شرکت‌ها و گزارشگری آنها در سال‌های اخیر خبر داد و گفت: در حال حاضر به طور متوسط نزدیک به 80 درصد گزارشگری شرکت‌ها وضعیت مطلوبی دارد. 
روح‌الله حسینی مقدم اظهار داشت: ما در بازار سرمایه از زمانی که شرکت‌ها را می‌پذیریم، بر اساس مقررات و رویه های جاری، شرکت‌ها را موظف می‌کنیم که شفاف باشند و گزارشگری کاملی نسبت به سهامداران و بازار سرمایه داشته باشند. اهالی بازار سرمایه به سادگی می توانند همه اطلاعاتی را که در شرکت‌ها هست، در دسترس داشته باشند.
*پرونده مالیاتی شرکت‌ها از زمان بورسی شدن بررسی شود
روح اله‌حسینی‌مقدم در مورد تاثیر مشوق‌های مالیاتی بر روی سرمایه‌گذاری‌ها در بورس اظهار داشت: هدف ما همواره این بوده که ‌شرکت‌ها در بورس شرایط جذاب‌تری برای افزایش سرمایه‌گذاری ها داشته باشند. دلیل آن هم این است که تا زمانی که جذابیت را در بازار مالی نگه داریم می‌توانیم بخش مالی را به عنوان یک بخش کمک کننده به اقتصاد در نظر بگیریم. به گفته معاون ناشران و اعضاء بورس تهران، درخواست ما از سازمان امور مالیاتی این است که زمانی که شرکتی تمایل به بورسی شدن دارد پرونده‌های گذشته آن را دیگر بررسی نکنند و زمانی که بورسی می‌شود از آن زمان به بعد پرونده‌ها بررسی شوند.
*ضرورت کاهش ریسک‌ در هنگام ورود شرکت‌های جدید به بورس
معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران، در خصوص‌ عرضه‌ اولیه شرکت‌های جدید در بورس اظهار داشت: برای شرکت‌های جدید آماده سازی‌هایی داشتیم و در پرونده هایی که در دست داشتیم وضعیت خوبی را پشت سر گذاشتیم. 
حسینی مقدم افزود: هر چند آماده‌سازی شرکت‌های بزرگ برای ورود به بورس زمان زیادی می‌برد اما ما سعی‌ کردیم با حساسیت بیشتری این موضوع را پیگیری کنیم تا ریسک تازه‌ای به بازار وارد نشود.
*افزایش تامین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی
*دریافت پول‌های بلوکه شده پتروشیمی با رفع تحریم
مرضیه شاهدایی در بازدید از پتروشیمی شازند در جمع خبرنگاران به برنامه‌ریزی برای افزایش تامین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی توسط پالایشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: بر این اساس، استفاده از مازاد خوراک‌های پالایشگاه‌ها در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار گرفته است. 
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اضافه کرد: اولویت کنونی پالایشگاه‌های اصفهان و اراک تا زمان راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تولید بنزین است.
*قطعه‌سازان ایرانی توان تولید قطعات مدرن را دارند
*مونتاژکاری خودرو محدود است
رییس کمیته صنعت مجلس، با بیان اینکه قطعه‌سازان ایرانی توان تولید قطعات مدرن را دارند، گفت: مونتاژکاری زمانی رخ می‌دهد که قطعات ساخت خودرو از خارج وارد شود، در ایران جز برخی خودروها که تولید داخلی ندارند، مابقی خودروها از قطعات ساخت داخل استفاده می کنند. 
ولی ملکی گفت: اخیرا به نمایندگی از کمیسیون صنایع و معادن از مجموعه های خودروسازی ایرانخودرو و سایپا بازدید کردم که مشاهده شد برخی اقدامات در زمینه طراحی بدنه خودرو انجام شده است.
*صنعت پتروشیمی، مدعی قدرتمند لیدری بازار
به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، احمد مهدوی ابهری، مزیت‌هایی مانند تامین خوراک پتروشیمی‌ها، دسترسی به آب‌های آزاد و سواحل گسترده، نیروی انسانی ارزان و متخصص، قابلیت در اختیار گرفتن بازار های منطقه‌ای و بین‌المللی و صادرات محور بودن صنعت پتروشیمی از جمله مواردی‌اند که صنعت پتروشیمی را به صنعت قدرتمند و مطمئن در کشور و در بازار سرمایه بدل می‌کند؛ صنعتی که مدعی قدرتمندی برای لیدری بازار سرمایه است.
*رونق بازار با ورود نقدینگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری
محمد کفاش پنجه شاهی در خصوص تاثیر ابلاغیه جدید سازمان بورس به صندوق‌ها سرمایه‌گذاری برای افزایش سهم این صندوق‌ها در بازار سرمایه با تاکید بر اینکه این تصمیم تاثیر مثبتی را بر بازار سرمایه خواهد گذاشت، گفت: با اجرای این ابلاغیه توسط صندوق های سرمایه‌گذاری، نقدینگی‌های جدیدی وارد بازار سهام می‌شود. 
مدیر عامل کارگزاری خبرگان سهام، با اشاره به اینکه از این به بعد حرکت صندوق‌ها و بازار سرمایه همسوتر خواهد شد، اظهار داشت: به این ترتیب با رشد صندوق‌های سرمایه‌گذاری به بازار سرمایه نیز کمک می‌شود.
*وضعیت 4 خودروساز بزرگ بورسی زیر ذره‌بین
مشاور سرمایه‌گذاری ابن‌سینا مدبر (اماکو) در تحلیلی اقدام به بررسی وضعیت تولید و فروش 4 خودروساز بزرگ کرده است. در بررسی گزارشات تولید و فروش خودروسازان و نیز بودجه سال 95، چهار شرکت خودرو ساز بزرگ بورسی – ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو و زامیاد- به این نتیجه می‌رسیم که صنعت خودرو در مجموع نسبت به سال گذشته عملکرد قابل قبول‌تری – چه در بخش تولید و چه در حوزه فروش – داشته است. البته از این نکته نباید غافل شد که هزینه‌های مالی خودروسازان همچنان بالاست و بخش مهمی از این فروش، در جهت پوشش هزینه‌های مالی خواهد بود.
منبع: سنا
نام:
ایمیل:
* نظر: