کد خبر: ۳۶۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
محمد آقازاده

عليرضا زاهديان، معاون مرکزآمار ايران در گفت و گويي اعلام کرد که هدف سرشماري اينترنتي سال95 محقق شد . البته ايشان از دلايل اين موفقيت هيچ نگفته است .ولي با توجه به ضريب نفوذ اينترنت در ايران مي‌توان حدس زد ايشان شايد ميزان مشارکت مردم را دليل اين موفقيت بدانند.
اگر اين حدس درست باشد بايد منطق ايشان را پذيرفت و آنرا مهم دانست. ولي همين موفقيت از سوي ديگر نشان داد چقدر زيربناي اينترنت در کشور عقب مانده است و اگر روزي بخواهيم به سمت دولت الکترونيكي حرکت کنيم بي شک بخاطر ضعف زير ساختها از همان آغاز شکست خواهيم خورد. در روز اعلام نتايج آزمون سراسري اين ضعف خود را به رخ مي‌کشد بدون آنکه کسي قصد رفع آنرا داشته باشد . بسياري از خانواده‌ها به سايت سازمان آمار مراجعه مي‌کنند و با اين اعلام روبرو مي‌شوند که بخاطر ازحادم استفاده کنندگان امکان پرکردن فرمها وجود ندارند و بايد بعدا مراجعه کرد. معلوم نيست تا آخرين ساعات هم کساني موفق شوند از اين طريق اطلاعات آماري خود را ثبت کنند.
متاسفانه بسياري از مسئولان، مقامات و حتي کارشناسان هنوز به صورت عمقي با مفهوم آمار آشنا نيستند و از اعدادي استفاده مي‌کنند که هيچ مبنايي در پژوهش‌هاي ميداني ندارد و به اين دليل اغلب تصميم سازي‌ها و تصميم گيري‌ها به صورت ذهني انجام مي‌شود و در برخورد با واقعيت کشور را با بحرانهاي بيشماري روبرو مي‌کند. از جمله در ساخت فرودگاهها ، سدها و... عدم بهره گيري از علم آمار کاملا مشهود است.
معاون مرکز آمار ايران از ديگر نهادها خواسته است در هنگام آمارگيري هيچ گونه جمع آوري داده از مردم نداشته باشند تا کار اين سازمان با اختلال روبرو نشود . مي‌شد انتظار داشت اين مقام مسئول اعلام كند در روزهاي اخير و در فرايند آمارگيري چه تعداد مردم موفق به ثبت اطلاعات خود شده‌اند و در هر روز و هر ساعت چه تعداد قادر به اين کار شدند . اين اطلاعات داده شده تصويري روشن از امکانات اينترنت در کشور بدست مي‌دهد و مي‌توانيم بر اساس آن عملکرد وزارتخانه ذيربط را به صورت واقعي مورد ارزيابي قرار دهيم و در عمل از اين وزارتخانه بخواهيم هر چه زودتر سرعت و ظرفيت اينترنت را با استاندارهاي جهاني تطبيق دهد چرا که در جهان کنوني بدون اين امکانات هيچ کشوري به توسعه لازم دست نمي‌يابد . اگر همين نکته دستاورد اقدام سازمان آمار باشد ما قدم بزرگي به سمت جلو بر داشته‌ايم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار