کد خبر: ۳۷۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳
با وجود تاکید ویژه وزیر راه و شهرسازی بر لزوم افزایش توان مسافری بنادر ایران، آمارهای جدید نشان می‌دهد در شش ماهه‌ نخست سال جاری بنادر بزرگ ایران نتوانستند توفیق خاصی در افزایش تعداد مسافرانشان رقم بزنند. موضوعی که می‌تواند در فضای رقابتی موجود با کشورهای منطقه اوضاع ایران را قدری به هم‌ بریزد.
به گزارش ایسنا، در طول‌ سال‌های گذشته کشورهای حاشیه خلیج فارس تلاش کردند با به وجود آوردن فضای متناسب با سلیقه گردشگران از بنادر خود در کنار استفاده تجاری، استفاده توریستی کنند. موضوعی که با استقبال نسبی مسافران همراه شده و توانسته‌ آن‌ها را در این حوزه با پیشرفتی قابل توجه روبه‌رو کند.

در ایران اما با وجود آنکه بستر بالقوه قابل توجهی برای افزایش سفرهای دریایی وجود دارد و در این حوزه وزیر راه و شهرسازی نیز نگاهی مثبت به این فرآینده داشته و حتی از لزوم جدیت در پیگیری طرح‌های مسافران دریایی سخن گفته اما آمارها نشان می‌دهد ایران برای رسیدن به اهداف خود در این حوزه باید اقداماتی جدید به کار بندد.

بر اساس آن‌چه سازمان بنادر اعلام کرده مانند سال‌های قبل، بندر قشم صدرنشین بنادر مسافرتی ایران است اما با این وجود حتی آمار این بندر نیز نسبت به سال گذشته کاهشی ۳ درصدی را به ثبت رسانده و به عدد ۷ میلیون و ۵۶۴ هزار نفر رسیده است.

بندر شهید حقانی نیز که دومین بندر از نظر تعداد مسافران دریایی به حساب می‌آید در سال جاری کاهشی ۲ درصدی را به ثبت رسانده است. بندر بوشهر نیز که سومین بندر پرترافیک مسافری ایران به حساب می‌اید در سال جاری کاهشی ۷ درصدی را تجربه کرده است و در کنار آن‌ها بندر خرمشهر نیز با جابه‌جایی تنها ۲۶ هزار مسافر حدود ۱ درصد نسبت به سال گذشته کاهش آمار به ثبت رسانده است.

هرچند آمارها نشان می‌دهد در سال جاری ۳ بندر گناوه، لنگه و باهنر توانسته‌اند افزایش تعداد مسافران دریایی را به ثبت برسانند اما با توجه به محوریت جدی دو بندر قشم و حقانی در جابه‌جایی مسافران و کاهشی شدن آمار آن‌ها شرایط نشانه از آن دارد که بنادر ایران در سال جاری نتوانسته‌اند جذابیت‌های لازم را برای مسافران دریایی به وجود بیاورند.

اگر به این موضوع، عدم استفاده از دریای خزر برای اهداف مسافری را نیز اضافه کنیم مشخص می‌شود که آب‌های ایران هنوز نتوانسته‌اند در کنار راه‌اندازی ظرفیت ‌های تجاری خود به حوزه توریسیتی و گردشگری ورود کنند.

آب‌های ایران چه از جنوب که با توجه به اتصال به دریایی آزاد توانایی جذب گردشگران بین‌المللی را دارند و چه از طریق‌ آب‌های شمال که مسافران کشورهای حاشیه خزر را جذب می‌کنند، می‌توانند به عنوان یک مرکز جدی مسافری در منطقه شناخته شوند و این موضوع قطعا نیاز به برنامه‌ریزی و تغییر رویکردها در عرصه‌های کلان دارد. عرصه‌هایی که در صورت تغییر نکردن همچنان آمار مسافران دریایی را کاهش خواهند داد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار